Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wyłoniła najkorzystniejszą ofertę w przetargu na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S8 Ząbkowice Śląskie – Bardo o długości ok. 14 km. Spośród sześciu zainteresowanych wykonawców, którzy wzięli udział w przetargu, wybraliśmy ofertę konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud, o wartości 378 471 000 zł.
Przetarg na wyłonienie wykonawcy, szóstego z sześciu odcinków drogi ekspresowej pomiędzy Wrocławiem i Kłodzkiem, ogłoszono 16 października 2023 r. W trakcie postępowania wpłynęło 428 pytań od wykonawców, na które udzieliliśmy odpowiedzi. Potencjalni wykonawcy pozyskane informacje mogli wykorzystać do optymalnego skalkulowania ofert. Otwarcie ofert nastąpiło 22 grudnia 2023 r. Przy braku odwołań od rozstrzygnięcia, planujemy podpisać umowę z wykonawcą w maju br.
Przebieg nowej drogi
Trasa o długości ok. 14 km, dla której decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) GDDKiA uzyskała 12 października 2021 r., zostanie poprowadzona nowym śladem i przebiegać będzie przez tereny gmin Ząbkowice Śląskie i Bardo. S8 będzie wykorzystywać przebieg drogi krajowej nr 8 w minimalnym stopniu, w przeważającej części na przecięciach z nią.
W ramach zadania zaplanowano budowę dwóch węzłów drogowych: Ząbkowice Śląskie Wschód – na połączeniu z drogą wojewódzką nr 385 oraz Bardo – na połączeniu z obecną DK8. Ponadto wybudowanych zostanie pięć mostów (w tym cztery pełniące również funkcje przejść dla zwierząt), siedem wiaduktów nad drogą ekspresową, wiadukt nad linią kolejową. Powstaną jeszcze dwa wiadukty w ciągu drogi ekspresowej, które podobnie jak 10 z 12 zaplanowanych przepustów również będą pełnić funkcje przejść dla zwierząt.
Zakończenie całej inwestycji (Wrocław – Kłodzko) i oddanie trasy do ruchu planowane jest w latach 2028-2033. W Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. zapisano również realizację dalszego przebiegu S8, od Kłodzka do Boboszowa i granicy z Czechami.
Budowa drogi ekspresowej jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).
Źródło: GDDKiA