Dwadzieścia jeden obwodnic znajduje się na etapie realizacji, dla piętnastu trwa przetarg na wybór wykonawcy, a z pięciu tras, które powstały w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100), korzystają już podróżni. To nie koniec, ponieważ Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) prowadzi intensywne prace przygotowawcze dla kolejnych 59 inwestycji.
Zadania realizowane w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic poprawią komfort życia mieszkańców i bezpośrednio wpłyną na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Cały Program to ponad 800 km nowych dróg, które wyprowadzą uciążliwy ruch tranzytowy z miast i mniejszych miejscowości.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) informuje:
Pięć obwodnic oddanych do ruchu
Pierwszą inwestycją, zrealizowaną w ramach PB100, jest niemal dwukilometrowa obwodnica Smolajn w ciągu drogi krajowej nr 51 (woj. warmińsko-mazurskie). Udostępniliśmy ją do ruchu 19 sierpnia 2022 r. Inwestycja obejmowała rozbudowę drogi w istniejącym i budowę częściowo w nowym śladzie. Wybudowaliśmy dodatkowe jezdnie do obsługi terenów przyległych, ciąg pieszo-rowerowy, chodniki, dwie pary zatok autobusowych, przejścia dla pieszych z azylami oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Od 29 października 2022 r. kierowcy korzystają też z obwodnicy Brzezia w ciągu DK25 (woj. pomorskie). Obwodnica o długości 8,5 km pozwala ominąć Brzezie od południowego zachodu, wyprowadzając ruch tranzytowy z centrum miejscowości.
2024 rok to kolejne trzy obwodnice w ramach PB100, które udostępniliśmy do ruchu. Od 14 czerwca br. kierowcy mogą korzystać z obwodnicy Grzymiszewa w ciągu drogi krajowej nr 72 (woj. wielkopolskie). Z kolei 23 sierpnia oddaliśmy ponad 3-kilometrową obwodnicę Strykowa w ciągu drogi krajowej nr 32 (woj. wielkopolskie). Najnowszą inwestycją, którą w ubiegłym tygodniu udostępniliśmy podróżującym, jest ponad 5-kilometrowa obwodnica Gryfina w ciągu drogi krajowej nr 31 (woj. zachodniopomorskie). To pierwsza oddana do ruchu inwestycja w woj. zachodniopomorskim z PB100.
Dziesiątka z KPO
W grudniu 2023 r. podpisaliśmy umowę w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na realizację 90 km nowych obwodnic na sieci dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Bezzwrotnym wsparciem w ramach KPO objęte zostały oddane już do użytku obwodnice w ramach PB100: Smolajn, Brzezia, Grzymiszewa i Strykowa. Kolejnych sześć (Lipska, Wąchocka, Szczecinka, Gostynia, Pułtuska i Suchowoli) jest w trakcie realizacji. Listę inwestycji uzupełniają jeszcze, zrealizowane w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych, oddane już do użytku obwodnice Nowego Sącza i Chełmca, a także Ostrowca Świętokrzyskiego. Bezzwrotne dofinansowanie w ramach KPO wyniesie 2 mld zł.
Postęp prac
W ramach PB100 w realizacji jest 21 obwodnic o łącznej długości blisko 171 km (w tym 9 km rozbudowy) i wartości przekraczającej 3,3 mld zł:
woj. lubelskie
• Dzwoli wraz z rozbudową DK74 na odcinku Janów Lubelski – Frampol (długość obwodnicy to 2,7 km, a łącznie z rozbudową DK74 to 12 km, wartość 190,4 mln zł, oddanie do ruchu w II połowie 2025 r.),
• Gorajca w ciągu DK74 (6,7 km, 119 mln zł, oddanie do ruchu w 2027 r.),
woj. lubuskie
• Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22 (7,3 km, 78 mln zł, oddanie do ruchu w I połowie 2025 r.),
• Krosna Odrzańskiego w ciągu DK29 (11,4 km, 305 mln zł, oddanie do ruchu w 2027 r.),
woj. mazowieckie
• Pułtuska w ciągu DK61 (19,8 km, 442,2 mln zł, oddanie do ruchu w I połowie 2025 r.),
• Lipska w ciągu DK79 (6,4 km, 110 mln zł, oddanie do ruchu w I połowie 2025 r.),
woj. podkarpackie
• II etap obwodnicy Sanoka w ciągu DK28 (3 km, 152 mln zł, oddanie do ruchu w 2028 r.),
woj. podlaskie
• Suchowoli w ciągu DK8 (15,1 km, 249,1 mln zł, oddanie do ruchu w II połowie 2025 r.),
• Sztabina w ciągu DK8 (4,2 km, 134,8 mln zł, oddanie do ruchu w II połowie 2025 r.),
• Białobrzegów w ciągu DK8 (3,4 km, 182 mln zł, oddanie do ruchu w 2028 r.),
woj. śląskie
• Kroczyc w ciągu DK78 (9,1 km, 162,3 mln zł, oddanie do ruchu w 2027 r.),
woj. świętokrzyskie
• Wąchocka w ciągu DK42 (11,7 km, 283,7 mln zł, oddanie do ruchu w I połowie 2025 r.),
woj. warmińsko-mazurskie
• Gąsek w ciągu DK65 (3,2 km, 77 mln zł, oddanie do ruchu w 2027 r.),
woj. wielkopolskie
• Koźmina Wielkopolskiego w ciągu DK15 (5,9 km, 76,2 mln zł, oddanie do ruchu w II połowie 2025 r.),
• Gostynia w ciągu DK12 (17,3 km, 246,8 mln zł, oddanie do ruchu w II połowie 2025 r.),
• Żodynia w ciągu DK32 (3,3 km, 32,7 mln zł, oddanie do ruchu w I połowie 2025 r.),
woj. zachodniopomorskie
• Szczecinka w ciągu DK20 (4,4 km, 106,6 mln zł, oddanie do ruchu w I połowie 2025 r.),
• Szwecji w ciągu DK22 (4,2 km, 60,7 mln zł, oddanie do ruchu w 2027 r.),
• Rusinowa w ciągu DK22 (4,5 km, 55 mln zł, oddanie do ruchu w 2027 r.),
• Wałcza w ciągu DK22 (13,3 km, 175,5 mln zł, oddanie do ruchu w 2028 r.),
• Stargardu w ciągu DK20 (4,5 km, 76 mln zł, oddanie do ruchu w 2027 r.).
Obecnie trwają postępowania przetargowe na realizację 15 obwodnic o łącznej długości ponad 136 km (w tym 12 km rozbudowy):
• Głogowa w ciągu DK12 o długości 18,5 km (woj. dolnośląskie),
• Wschowy i Dębowej Łęki w ciągu DK12 o długości 7,3 km (woj. lubuskie),
• Kostrzyna nad Odrą w ciągu DK31 o długości 9,2 km (woj. lubuskie),
• Srocka w ciągu DK12/91 o długości 3,7 km (woj. łódzkie),
• Skaryszewa w ciągu DK9 o długości 5,1 km wraz z rozbudową DK9 Skaryszew – Iłża o długości 12,2 km (woj. mazowieckie),
• Pilzna w ciągu DK73 o długości 2,6 km (woj. podkarpackie),
• Jasła w ciągu DK73 o długości 9,7 km (woj. podkarpackie),
• Brzostku i Kołaczyc w ciągu DK73 o długości 13,4 km (woj. podkarpackie),
• Starogardu Gdańskiego w ciągu DK22 o długości 16,1 km (woj. pomorskie),
• Pradeł w ciągu DK78 o długości 2,4 km (woj. śląskie),
• Szczekocin i Goleniów w ciągu DK78 o długości 13,1 km (woj. śląskie),
• Kamionnej w ciągu DK24 o długości 3,4 km (woj. wielkopolskie),
• Kołbaskowa w ciągu DK13 o długości 5,6 km (woj. zachodniopomorskie),
• Dobiegniewa w ciągu DK22 o długości 5,9 km (woj. lubuskie),
• Złocieńca w ciągu DK20 o długości 8 km (woj. zachodniopomorskie).
W przygotowaniu mamy obecnie 59 zadań o łącznej długości ok. 568 km. Cykl przygotowania inwestycji drogowej to proces złożony i długotrwały. Wymaga on ścisłej współpracy urzędów oraz współdziałania z podmiotami zewnętrznymi. To na tym etapie ustalamy korytarz drogi, analizujemy, gdzie i dlaczego będziemy budować nową drogę albo gdzie na pewno nie możemy budować, ponieważ realizowana inwestycja miałaby negatywny wpływ, np. na środowisko naturalne.
Jakie będą parametry przyszłych obwodnic
Trasy, które powstaną w ramach PB100, w przeważającej części będą drogami klasy GP (główne ruchu przyspieszonego). Większość z nich będzie miała przekrój jednojezdniowy, ale tam, gdzie drogi te będą przebiegać w terenie zurbanizowanym, a w ramach prac przygotowawczych prognozowane jest duże natężenie ruchu, powstaną jako dwujezdniowe.
Cel
Głównym beneficjentem PB100 są mieszkańcy, którzy szczególnie odczuwają skutki ruchu drogowego. Podstawowym celem budowy obwodnic jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast i miasteczek. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo kierowców i podróżnych, a także osób zamieszkujących poszczególne miejscowości.
Program uwzględnia również tzw. listę rezerwową, czyli listę zadań inwestycyjnych możliwych do realizacji w ramach PB100. Obwodnice te będą mogły być realizowane w wyniku uzyskania oszczędności przetargowych oraz na skutek rozliczania zadań drogowych oddawanych do ruchu. Ustalenie kolejności zadań kierowanych do realizacji z powyższego załącznika do Programu pozostaje w kompetencji ministra właściwego do spraw transportu. W momencie podjęcia takiej decyzji przez ministra, GDDKiA niezwłocznie opracuje Program Inwestycji i przystąpi do prac projektowych. 18 listopada 2022 r. podpisaliśmy umowę na opracowanie dokumentacji dla obwodnicy Dobrego Miasta (woj. warmińsko-mazurskie), która znajduje się na liście zadań rezerwowych PB100.
Źródło: GDDKiA