Projekt budowlany terminala pasażerskiego Lotniska CPK gotowy CPK / Foster + Partners

Projekt budowlany terminala pasażerskiego Lotniska CPK gotowy

WIZUALIZACJE
REKLAMA

Spółka Centralny Port Komunikacyjny odebrała od master architekta projekt budowlany nowego terminala pasażerskiego i dworca kolejowego. Obecnie przygotowuje dokumentację do złożenia do Wojewody Mazowieckiego wniosków o wydanie pozwoleń na budowę. Uruchomienie pierwszego etapu Lotniska CPK planowane jest przed końcem 2032 r.

• Odbiór dokumentacji budowlanej był możliwy po wydaniu pozytywnych opinii przez Komendę Wojewódzką Państwowej Straży Pożarnej

• Odebrany projekt budowlany i dokumentacja do pozwolenia na budowę dotyczy terminala pasażerskiego i dworca kolejowego

• Ta dla dworca autobusowego została odebrała na początku czerwca tego roku

Za przygotowanie projektu odpowiadał zespół master architekta, złożony z wybranego w przetargu konsorcjum brytyjskich biur projektowych: Foster + Partners i Buro Happold, a także ponad 30 innych firm podwykonawczych z różnych branż, w tym NACO, Kuryłowicz & Associates i Cundall. W sumie w pracach nad dokumentacją projektową brało udział ponad czterystu projektantów.

Widok z poziomu +2 terminalu pasażerskiego na płytę Lotniska:

CPK / Foster + Partners
CPK / Foster + Partners

Zaprojektowana powierzchnia terminala pasażerskiego Lotniska CPK to ok. 450 tys. mkw. w I etapie realizacji. Dla porównania, powierzchnia terminala na Lotnisku Chopina w Warszawie to 165 tys. mkw.

W terminalu CPK obsługa pasażerów odbywać się będzie na trzech poziomach:

• Poziom +2: odprawa biletowo-bagażowa, kontrola bezpieczeństwa, przyloty i odloty dla strefy Schengen, oraz część przylotów ze strefy Non-Schengen,

• Poziom +1: przyloty i odloty dla strefyNon-Schengen, centra transferowe, oraz kontrola paszportowa,

• Poziom 0: wyjścia autobusowe dla stref Schengen i Non-Schengen, hala odbioru bagażu oraz hala przylotów.

Budynek główny będzie połączony z pirsami, którymi pasażerowie dotrą bezpośrednio do samolotów. Projekt przewiduje, że w I etapie realizacji Lotnisko CPK będzie w stanie obsłużyć do ok. 11 tys. pasażerów na godzinę. W dniu otwarcia wewnątrz znajdzie się blisko 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, z rezerwą przestrzenną na montaż kolejnej wyspy check, która zwiększy liczbę stanowisk do 170.

Projekt terminala pasażerskiego obejmuje dwie fazy: do obsługi 34 mln i 44 mln pasażerów rocznie. Zakładany docelowy udział pasażerów transferowych, którzy na Lotnisku CPK będą przesiadali się do innych samolotów, to 35-40 proc.

Hala główna terminala CPK powstanie już od samego początku w większej kubaturze uwzględniającej pierwszą przyszłą rozbudowę, jednak z założeniem fazowanego wykończenia i wyposażenia. Możliwe będzie elastyczne zwiększenie przepustowości poprzez odpowiednie wyposażenie terminala m. in. w stanowiska odprawy biletowo-bagażowej, kontroli bezpieczeństwa, kontroli paszportowej i odbioru bagażu. Część wyposażenia będzie mogła zostać przeniesiona z modernizowanego Lotniska Chopina, co umożliwi obniżenie kosztów zakupu sprzętu.

W etapie pierwszym powstanie pirs północny (na wizualizacji po prawej) i pirsy centralne. Termin budowy pirsu południowego (po lewej) zależy od prognoz ruchu.

CPK / Foster + Partners
CPK / Foster + Partners

Na czym będzie polegało etapowanie budowy CPK?

Do realizacji w pierwszej kolejności zostały wskazane: pirs północny (B) przeznaczony dla lotów długodystansowych do i z strefy Non-Schengen oraz pirsy centralne (C i D) o elastycznej funkcjonalności obsługujące loty do i z stref Schengen i Non-Schengen.

Dla pirsu południowego (E) przygotowana została dokumentacja projektowa umożliwiająca fazowanie budowy. Jego realizacja jest planowana w kolejnym etapie i jest uzależniona od wyników aktualizowanych na bieżąco prognoz ruchu. W kolejnych etapach rozbudowy lotniska realizowane będą pirsy: północno-wschodni (A) i południowo-wschodni (F).

Projekt w I fazie zakłada dostępność 26 dedykowanych stanowisk kontaktowych dla samolotów wąskokadłubowych oraz 23 stanowiska kontaktowe dla szerokokadłubowych, w tym 18 elastycznych typu MARS umożliwiających zamienne ustawienie dwóch samolotów wąskokadłubowych w miejsce jednego szerokokadłubowego.

REKLAMA

Łącznie na stanowiskach kontaktowych wyposażonych w rękawy lotnicze możliwa będzie początkowo obsługa od 49 do 67 statków powietrznych – w zależności od typu floty.

Dla porównania: na Lotnisku Chopina możliwe jest jednoczesne ustawienie na stanowiskach kontaktowych tylko ośmiu samolotów szerokokadłubowych, a łącznie na wszystkich stanowiskach wyposażonych w pomosty pasażerskie możliwa jest obsługa od 22 do 27 statków powietrznych.

Podziemny dworzec kolejowy CPK przy terminalu. Nawet połowa pasażerów może dojeżdżać na lotnisko pociągiem:

CPK / Foster + Partners
CPK / Foster + Partners

Projekt CPK zakłada integrację transportu – lotniczego, kolejowego i autobusowego

Inwestor przewiduje, że nawet połowa pasażerów będzie dojeżdżać na lotnisko pociągami i autobusami.

Na życzenie spółki CPK projektanci wdrożyli zmiany zwiększające komfort użytkowników dworca autobusowego. W ich wyniku poczekalnia dla autobusów dalekobieżnych jest bezpośrednio połączona z budynkiem dworca kolejowego, co ułatwi przemieszczanie się pasażerów. Zarówno zadaszenia stanowisk autobusowych, jak też poczekalnia, będą mogły być w przyszłości modułowo rozbudowywane.

Widok terminalu pasażerskiego z perspektywy pasażera przylatującego:

CPK / Foster + Partners
CPK / Foster + Partners

Poza działaniami master architekta w CPK trwają też inne prace projektowe, które są wzajemnie koordynowane

Trwa przygotowanie dokumentacji projektowej m.in. dróg startowych, dróg kołowania, płyt postojowych i części dróg okołolotniskowych w ramach prac generalnego projektanta inżynierii lądowej CPK (Master Civil Engineer).

W opracowaniu jest również dokumentacja projektowa dla tzw. obiektów wspierających lotnisko (Support Infrastructure Engineering) m.in. budynków administracji, baz utrzymania, budynków dla służby meteorologicznej i kontroli zagrożeń środowiskowych, Centrum Kontroli Operacji Lotniczych (AOCC), wieży kontroli ruchu lotniczego oraz budynków Lotniskowej Straży Pożarnej.

Strefa komercyjna terminalu w rejonie pirsów centralnych:

CPK / Foster + Partners
CPK / Foster + Partners

W styczniu tego roku Wojewoda Mazowiecki wydał decyzję lokalizacyjną dla Lotniska CPK

W spółce trwają przygotowania do złożenia do wojewody wniosków o pozwolenie na budowę m.in. dla terminala, dworca kolejowego i dworca autobusowego oraz niektórych obiektów wspierających, m.in. budynków lotniskowej straży pożarnej.

Na terenie przygotowywanej budowy inwestor kontynuuje rozbiórki budynków i organizuje przeprowadzki. Prace odbywają się na terenach, które zostały wykupione w Programie Dobrowolnych Nabyć (PDN), w ramach którego spółka CPK zakupiła dotychczas ponad 2,1 tys. działek o łącznej powierzchni ponad 2 tys. hektarów.

W maju spółka CPK ogłosiła postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na wybór generalnego wykonawcy terminala pasażerskiego Lotniska CPK. To największy z przetargów zaplanowanych przez CPK w tym roku. W lipcu zostały otwarte oferty w postępowaniu na system obsługi bagażu (Baggage Handling System), który również był prowadzony w trybie dialogu konkurencyjnego. Do końca tego roku spółka CPK zamierza ogłosić przetargi na łączną sumę około 30 mld zł.

Prace na terminalu mają rozpocząć się w 2026 r od budowy fundamentów głębokich (palowania). Zgodnie z harmonogramem, w 2029 r. zakończy się budowa tunelu i podziemnej stacji kolejowej. Lotnisko CPK powinno zostać uruchomione do końca 2032 r. – wraz z pierwszym odcinkiem linii Kolei Dużych Prędkości Warszawa – Łódź. W ramach ostatniego z tych przedsięwzięć trwa projektowanie, wykup nieruchomości oraz pozyskiwanie zezwoleń, a na terenie Łodzi także prace budowlane.

CPK / Foster + Partners
CPK / Foster + Partners

Źródło: CPK (Edit: Orzech, Investmap.pl)

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA