Przetargi planowane przez GDDKiA do ogłoszenia w 2025 r. GDDKiA

Przetargi planowane przez GDDKiA do ogłoszenia w 2025 r.

LISTA
Orzech
Orzech
REKLAMA

Co najmniej 330 km wyniesie łączna długość odcinków dróg, na jakie w przyszłym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosi przetargi. Ich szacunkowa wartość to ok. 13,5 mld zł. Ten wynik może jeszcze wzrosnąć o dodatkowe blisko 70 km dróg, dla których obecnie trwa jeszcze proces uzyskiwania decyzji środowiskowej lub rozpatrywanie odwołań od tych decyzji.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) informuje:

Zaplanowane na przyszły rok przetargi obejmą ponad 215 km odcinków dróg szybkiego ruchu z Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (RPBDK) oraz prawie 116 km obwodnic z Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100). Przypomnijmy, że obecnie w przetargu mamy 37 zadań o łącznej długości blisko 354 km. Wśród nich mamy 20 zadań z RPBDK (o łącznej długości ponad 191 km) i 15 inwestycji z PB100 (o łącznej długości ponad 136 km, w tym 12 km rozbudowy).

Rok bogaty w umowy i przetargi

W 2024 r. podpisaliśmy 36 umów na realizację ponad 456 km dróg o łącznej wartości prawie 19 mld zł. Wśród nich jest 27 umów na budowę niemal 396 km dróg ekspresowych, z czego blisko 110 km przypada na siedem umów dotyczących S10 pomiędzy Szczecinem i Piłą. Po pięć umów zawarliśmy dla dróg ekspresowych S11 (ponad 72 km) i S19 (ponad 57 km) i po trzy dla S16 (ponad 38 km) i S17 (blisko 45 km). Do tego dwie umowy na S12 (blisko 20 km), po jednej na S74 (30 km) oraz S8 (14 km). Listę umów uzupełnia dziewięć inwestycji z PB100 o łącznej długości blisko 54 km.

Ogłosiliśmy przetargi na 30 odcinków dróg o łącznej długości ponad 300 km i wartości ok. 13 mld zł. To ponad 70 km więcej niż pierwotnie planowaliśmy. Wśród nich jest kolejny odcinek autostrady A2 (9,3 km), trzy odcinki S6 składające się na Zachodnią Obwodnicę Szczecina (łącznie blisko 49 km), dwa odcinki S11 (ponad 30 km) oraz druga jezdnia na obwodnicy Wyrzyska w ciągu S10 (5 km). Listę przetargów uzupełnia 14 zadań z PB100, siedem w ramach RPBDK, a także dwa odcinki drogi prowadzące od S6 do elektrowni jądrowej w okolicy Lubiatowa.

Uzupełniamy i poszerzamy sieć drogowych połączeń

Sukcesywnie wyczerpujemy listę dróg szybkiego ruchu, które mamy jeszcze do zrealizowania. Przypomnijmy, że docelowa ich długość w Polsce planowana jest na około 7980 km, w tym około 2100 km autostrad. Obecnie mamy 5206 km dróg szybkiego ruchu, w tym blisko 1885 km autostrad i niemal 3321 km dróg ekspresowych. W realizacji mamy ponad 65 km autostrad i blisko 1270 km dróg ekspresowych. W przyszłym roku ogłosimy przetargi na odcinki autostrad i dróg ekspresowych o łącznej długości ok. 123 km, które uzupełnią istniejąca sieć, a także na poszerzenie istniejącej autostrady A2 o dodatkowy pas ruchu pomiędzy Łodzią i Warszawą, od węzła Łódź Północ do Konotopy (ok. 90 km).

Ogłosimy przetarg na brakujący odcinek A2 od Białej Podlaskiej na wschód do okolic wioski Kijowiec (ponad 16 km). Trwa już przetarg na dalszą część do węzła Dobryń i Terminala Samochodowego Koroszczyn. Do realizacji pozostanie jeszcze odcinek prowadzący do granicy z Białorusią.

Na liście planowanych przetargów mamy dwa odcinki drogi ekspresowej S17 pomiędzy Piaskami i Zamościem (ponad 20 km), a także przedłużenie S12 od Wieniawy do Radomia (blisko 14 km). O prawie 40 km wydłużymy drogę ekspresową S10, od końca obwodnicy Wyrzyska do węzła Bydgoszcz Zachód na obwodnicy tego miasta. Do tego jeszcze cały, ponad 32-kilometrowy, odcinek S19 w woj. mazowieckim, który połączy realizowane odcinki szlaku Via Carpatia w woj. podlaskim i woj. lubelskim.

Na liście planowanych warunkowo przetargów jest jeszcze ponad 43 km trasy S11 od Ujścia do Obornik. Ogłoszenie postępowania uzależnione jest od zakończenia trwającego obecnie postępowania związanego z uzyskaniem decyzji środowiskowej.

Na przyszły rok zaplanowaliśmy ogłoszenie przetargów na 14 obwodnic z PB100 o łącznej długości blisko 116 km. Wśród nich są inwestycje, które po zakończonej realizacji wyprowadzą tranzyt m.in. z Wadowic, Limanowej, Prudnika, Pisza czy też Zwolenia (pełna lista poniżej). Na liście przetargów planowanych warunkowo są obwodnice Przytocznej i Kalisza o łącznej długości ok. 26 km, dla których trwa obecnie postępowanie odwoławcze od wydanych decyzji środowiskowych.

Poniżej pełna lista ciągów dróg, na które jesteśmy gotowi ogłaszać postępowania przetargowe w 2025 roku.

Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (215,3 km):

• A2 Biała Podlaska – Kijowiec,

• A2 Łódź Północ – Konotopa (poszerzenie o dodatkowy pas ruchu),

• S10 Wyrzysk – Bydgoszcz Zachód,

• S12 Wieniawa – Radom,

• S17 Łopiennik – Krasnystaw Północ,

• S17 Zamość Sitaniec – Zamość Wschód,

• S19 gr. woj. podlaskiego i mazowieckiego – gr. woj. mazowieckiego i lubelskiego.

Przetarg planowany warunkowo (43,1 km):

• S11 Ujście – Oborniki.

Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (115,8 km):

REKLAMA

• DK9 obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego (Rudka – Jacentów, woj. świętokrzyskie),

• DK15 obwodnica Krotoszyna, Zdun, Cieszkowa (woj. wielkopolskie i dolnośląskie),

• DK15 obwodnica Milicza (woj. dolnośląskie),

• DK25 obwodnica Międzyborza (woj. dolnośląskie),

• DK28 obwodnica Wadowic (woj. małopolskie),

• DK28 obwodnica Limanowej (woj. małopolskie),

• DK41 obwodnica Prudnika (woj. opolskie),

• DK42 obwodnica Starachowic (woj. świętokrzyskie),

• DK46 obwodnica Sidziny (woj. opolskie),

• DK55 obwodnica Sztumu (woj. pomorskie),

• DK58/DK63 obwodnica Pisza (woj. warmińsko-mazurskie),

• DK73/DK78 obwodnica Chmielnika (woj. świętokrzyskie),

• DK79 obwodnica Osieka (woj. świętokrzyskie),

• DK79 obwodnica Zwolenia (woj. mazowieckie).

Przetargi planowane warunkowo (26,1 km):

• DK24 obwodnica Przytocznej (woj. lubuskie),

• DK25 obwodnica Kalisza (woj. wielkopolskie).

Stabilność i przewidywalność

GDDKiA zapewnienia stały, wysoki poziom finansowania inwestycji, a co za tym idzie branży budowlanej. Z 17 mld zł, jakie GDDKiA wydała na inwestycje w ubiegłym roku, zwiększyliśmy wydatkowanie do 19 mld zł w tym roku. Naszym rocznym celem jest ok. 20 mld zł i planujemy utrzymać ten poziom do 2030 r.

Apel o rzetelną wycenę prac

Zawsze podkreślamy, że dla sprawnego procesu realizacji kolejnych inwestycji duże znaczenie ma profesjonalna wycena składanych ofert, zarówno pod kątem aktualnych kosztów robót i materiałów, jak i dostępności na rynku niezbędnych kadr oraz sprzętu. Nie zawsze wygrywa najtańsza oferta, a rzetelna wycena robót pozwoli na skuteczną i terminową realizację prac. Zdajemy sobie też sprawę z tego, że wykonawcy toczą pomiędzy sobą rywalizację o kontrakty i odwołują się od rozstrzygnięć w przetargach. Nie zawsze kończy się na rozstrzygnięciu Krajowej Izby Odwoławczej i czasem do sądu trafiają skargi na odwołania. W skrajnym przypadkach do podpisania umowy, zamiast po zakładanych siedmiu miesiącach, przystępujemy po ponad dwóch latach.

GDDKiA
GDDKiA

Źródło: GDDKiA

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA