Po oddaniu do ruchu drugiej jezdni obwodnicy Słupska, wciąż trwa budowa czterech odcinków drogi ekspresowej S6 o długości ponad 60 km. Sprawdźmy, na jakim etapie są prowadzone na nich prace.
Najnowszy RAPORT Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA):
Północ Polski lepiej skomunikowana
Pod koniec 2022 r. oddaliśmy do użytkowania S6 między Bożepolem Wielkim a Gdynią, o łącznej długości blisko 42 km. Inwestycja była podzielona na trzy odcinki realizacyjne: Bożepole Wielkie – Luzino, Luzino – Szemud i Szemud – Gdynia. Prace na obecnie realizowanych odcinkach S6, od Słupska do Bożepola Wielkiego, prowadzimy od 2023 r. Budowa trasy została podzielona na pięć zadań: dobudowę drugiej jezdni w ciągu obwodnicy Słupska (oddana do ruchu w III kwartale br.) oraz budowę odcinków Słupsk – Bobrowniki, Bobrowniki – Skórowo, Skórowo – Leśnice i Leśnice – Bożepole Wielkie. Docelowo S6 połączy Trójmiasto ze Szczecinem, zapewniając komfortową i bezpieczną podróż wzdłuż wybrzeża Bałtyku.
Obwodnica Słupska pod ruchem
Zrealizowaną w latach 2008-2010 jednojezdniową trasę, z docelowym układem węzłów, rozbudowaliśmy o drugą jezdnię. W ramach prac poszerzyliśmy starą, południową jezdnię w kierunku Trójmiasta do 10 m. Dodatkowo poprawiliśmy odwodnienie drogi. Kierowcy korzystają również z północnej nitki obwodnicy w kierunku Szczecina i nowego mostu na Słupi. Ponadto zamontowaliśmy urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska. Celem inwestycji było stworzenie bezpiecznego odcinka drogi, zapewniającego wysoki komfort ruchu pojazdów oraz wyprowadzenie tranzytu z obszarów miejskich.
Słupsk – Bobrowniki
Przedłużeniem obwodnicy Słupska, odchodzącym na północ od obecnego przebiegu DK6, będzie ponad 16-kilometrowy odcinek do Bobrownik. Aktualnie realizowane są prace na wszystkich frontach. Prace skupiają się m.in. na obiektach mostowych, w tym na 245-metrowej estakadzie na Łupawie, gdzie montujemy belki ustroju nośnego. Obecnie układamy nawierzchnię betonową na trasie głównej. Wykonaliśmy przewiązkę z nawierzchnią bitumiczną na węźle Redzikowo, gdzie obwodnica Słupska połączy się z nowo budowaną S6. Dodatkowo przy DK6 w Sąborzu powstaje nowe rondo.
W ramach inwestycji powstają dwa węzły drogowe (Budy i Bobrowniki) oraz para Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) w Paprzycach (po obu stronach). Przy węźle Budy powstaje też Obwód Utrzymania Drogi z budynkiem administracyjno-socjalnym i budynkami towarzyszącymi. Postęp prac na tym odcinku zbliża się do 70 proc. Szacujemy, że oddanie do ruchu nastąpi w III kwartale 2026 r. Przesunięcie terminu ukończenia prac wynika ze złych warunków pogodowych (w latach 2023-2024) oraz problemów z nielegalnymi wysypiskami śmieci, które nie zostały wcześniej zinwentaryzowane. W związku z tym wykonawca złożył roszczenia dotyczące wydłużenia czasu na ukończenie inwestycji. Koszt budowy tego odcinka to ok. 549 mln zł, a prace realizuje firma NDI z Sopotu.
Bobrowniki – Skórowo
Kolejny odcinek trasy, prowadzący przez tereny na północ od obecnej DK6, będzie miał długość 13,1 km. Na tym fragmencie S6 powstają dwa węzły drogowe - Rzechcino i Skórowo. Wykonawca realizuje prace we wszystkich branżach. Trwa budowa obiektów inżynierskich, w tym obciążenia próbne tych już zbudowanych, umacnianie rowów drogowych i prace porządkowe przy drogach dojazdowych. Na trasie głównej kontynuujemy układanie nawierzchni betonowej. Zaawansowanie prac przekroczyło 70 proc. Pierwotny termin ukończenia robót na tym odcinku przypadał na IV kw. 2025 r. W trakcie realizacji inwestycji wykonawca wystąpił z roszczeniami pogodowymi za lata 2023-2024. Ponadto prowadzone były dłuższe niż zakładano badania archeologiczne, co opóźniło przekazanie placu budowy. To wszystko spowodowało, że oddanie do ruchu nastąpi w II kw. 2026 r. Koszt budowy tego odcinka to ok. 284 mln zł, a prace realizuje firma Aldesa.
Skórowo – Leśnice
Na dalszym przebiegu droga ekspresowa o długości 10,9 km poprowadzona jest w dużej mierze w sąsiedztwie obecnej DK6. Powstaje para MOP-ów Darżewo (po obu stronach), a na węźle Leśnice kierowcy mogą już korzystać z wiaduktu nad nowo powstającą S6. Na trasie będzie aż 25 obiektów inżynierskich (14 przejść dla zwierząt oraz 11 wiaduktów). Nawierzchnia trasy głównej została wykonana w 80 proc. Kontynuowane są prace bitumiczne. Wykonawca realizuje prace we wszystkich branżach. Zaawansowanie całej inwestycji przekroczyło 70 proc. Podobnie jak w przypadku odcinka Bobrowniki – Skórowo trasa miała być oddana do ruchu w IV kw. 2025 r. Roszczenia pogodowe za ostatnie dwa lata, badania archeologiczne i późniejsze przekazanie placu budowy przełożyły się na zmiany w harmonogramie. Szacujemy zakończenie prac na II kw. 2026 r. Inwestycję o wartości ok. 345 mln zł realizuje firma Intercor z Zawiercia.
Leśnice – Bożepole Wielkie
Najdłuższy, ponad 22-kilometrowy odcinek ominie Lębork od południa i połączy się z funkcjonującym już fragmentem S6 do węzła Gdynia Wielki Kack. Powstają trzy węzły (Lębork Zachód, Lębork Wschód i Łęczyce), a na funkcjonującym już węźle Bożepole Wielkie przebudujemy łącznice po południowej stronie. Dodatkowo na węźle Łęczyce nastąpi połączenie z nową drogą krajową do pierwszej w kraju elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino” zlokalizowanej w gminie Choczewo. Wykonawca prowadzi intensywne roboty na odcinku leśnym w rejonie Lęborka. Do końca października br. obowiązuje tymczasowa organizacja ruchu do czasu ukończenia węzła Lębork Wschód. Na 10-kilometrowym odcinku kierowcy poruszają się po jednej nitce nowo wybudowanej S6, co pozwala ominąć centrum Lęborka.
Kontynuujemy układanie masy bitumicznej na trasie głównej. Zaawansowanie robót to ok. 90 proc. Pierwotny termin zakończenia tej inwestycji to październik 2025 r. Po roszczeniach pogodowych oraz napotkaniu na fragmencie trasy odmiennych warunków gruntowych, szacujemy, że oddanie do ruchu nastąpi w II kw. 2026 r. Kontrakt o wartości ok. 719 mln zł realizuje firma Budimex.
Via Hanseatica
Droga ekspresowa S6 (od 2025 r. oficjalnie jako „Trasa Kaszubska”) jest częścią międzynarodowej trasy Via Hanseatica łączącej miasta południowego Bałtyku, od niemieckiej Lubeki po łotewską Rygę. Na węźle Gdańsk Południe ma wspólny przebieg z S7, gdzie łączy się z Południową Obwodnicą Gdańska, a w tym roku połączy się z Obwodnicą Metropolii Trójmiejskiej. DK6 w obecnym kształcie jest ważnym elementem sieci dróg międzynarodowych m.in. jako część trasy europejskiej E28. W granicach Polski to 480 km drogi od Kołbaskowa (granica z Niemcami) do Grzechotek (granica z Obwodem Królewieckim).
Dofinansowanie z Unii Europejskiej
Pod koniec kwietnia br. budowa drogi ekspresowej S6 na odcinku Słupsk – Bożepole Wielkie otrzymała wsparcie ze środków UE z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). Wartość całej inwestycji to niemal 2,9 mld zł, a dofinansowanie z UE wynosi ponad 1,4 mld zł.

Źródło: GDDKiA