[Radom] Rośnie zaawansowanie prac na budowie obwodnicy

RynekInfrastruktury

Ochłodzenie nie spowolniło prac przy budowie obwodnicy Radomia, a zaawansowanie robót jest coraz większe. Praktycznie na całej długości przyszłej trasy już dobrze widać, którędy będą przebiegały i jak będą wyglądały poszczególne jezdnie. Zaawansowana jest także budowa obiektów mostowych.

Na skrzyżowaniu obwodnicy z aleją Grzecznarowskiego na razie ruch w obu kierunkach odbywa się po jednej jezdni. W zeszłym tygodniu rozpoczęto kładzenie ostatniej warstwy nawierzchni bitumicznej na przebudowywanym odcinku po stronie CH M1. Oznacza to, że niebawem w tym rejonie zostanie wprowadzona stała organizacja ruchu.

 

Zbliża się też moment dopuszczenia możliwości przejazdu fragmentem obwodnicy między aleją Grzecznarowskiego a ulicą Wyścigową. Usprawni to z pewnością ruch w relacji między Glinicami i Prędocinkiem oraz częściowo odciąży znacznie zatłoczone w godzinach szczytu rondo Dmowskiego.

 

Już od kilku tygodni kierowcom, pieszym i rowerzystom służy ulica Wyścigowa i Armii Krajowej oraz przedłużenie ulicy Witkacego między Wyścigową i Grzebieniową. Nie można jeszcze przejechać odcinkiem od Grzebieniowej do Milenijnej. Dojazd wzdłuż obwodnicy do ulicy Witkacego będzie wkrótce możliwy, gdyż rozpoczęto już układanie masy bitumicznej.

 

Natomiast w wykopie, którym pobiegnie obwodnica, trwa profilowanie skarp i utwardzanie podłoża. W rejonie pętli autobusowej na Prędocinku konieczne okazało się wzmocnienie podmokłego gruntu kruszywem. Roboty były możliwe dopiero po zbudowaniu kanału pod ulicą Witkacego. Zlikwidowano groblę, którą do tej pory piesi przechodzili z Malczewa na Prędocinek. Dla pieszych wyznaczono zastępczy ciąg w okolicach budowanej kładki.

 

Dobiega końca budowa wjazdów na wiadukt nad przyszłym przedłużeniem ulicy Młodzianowskiej. Ze względu na to, że w tym rejonie boczne jezdnie będą przebiegały blisko głównej trasy, nie powstaje tam standardowy nasyp ze skarpami, lecz otoczony betonowymi murami. Wiadukt złożony jest z dwóch bliźniaczych konstrukcji, osobno dla każdej jezdni.

 

Następny wiadukt znajduje się u zbiegu ulicy Wiejskiej i Godowskiej. Niedawno ułożono na nim ostatnią warstwę masy bitumicznej – warstwę ścieralną. Pozwoliło to na przeprowadzeni prób obciążeniowych konstrukcji. Wyniki badań wraz z dokumentacją obiektu trafią do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego, który ma od 30 do 90 dni na dopuszczenie konstrukcji do użytku.

 

Między tym obiektem a torami kolejowymi ułożono już prawie wszystkie krawężniki. Robotnicy zaczęli układać tam pierwsze warstwy asfaltu. Podobne prace są prowadzone na węźle między torami i ulicą Sycyńską. Z jednej strony powstał wjazd na wiadukt przyszłej trasy N-S. Prace przy budowie dojazdu od północy dobiegają już końca. Podobnie jak między Prędocinkiem i Malczewem, gdzie nasyp z obu stron zabezpieczono murami.

 

Przy ulicy Warsztatowej widoczny jest już zarys przyszłego ronda. Prace ziemne trwają również w pobliżu skrzyżowania z ulicą Potkanowską i wzdłuż ulicy Żelaznej. Na odcinku obok ciepłowni i wieży ciśnień chodniki są niemal gotowe.

 

W Kosowie na jednym z odcinków ułożono już ostatnią warstwę masy bitumicznej. Asfalt, jeszcze bez warstwy ścieralnej, położono też na fragmencie od skrzyżowania z drogą łączącą Radom z Kowalą do trasy E77. Obok jezdni stawiane są ekrany akustyczne, które w przyszłości porosną rośliny pnące. Niemal gotowe jest także rondo turbinowe na planowanym połączeniu obwodnicy południowej z drogą krajową nr 7.

 

Budowa południowej obwodnicy Radomia to największa inwestycja drogowa miasta w ostatnich latach. Prace realizuje konsorcjum firm Trakt, Mosty-Łódź i Budromost, a ich wartość to około 200 mln zł.