Kolejny krok ku budowie nowej trasy tramwajowo-autobusowej na Swojczyce. W poniedziałek 28 czerwca został rozstrzygnięty przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej budowy tej trasy. W ramach całego przedsięwzięcia, oprócz torowiska, powstanie również nowa pętla tramwajowa i parking typu P&R dla samochodów.
Złożono w sumie 8 ofert. W ramach inwestycji, oprócz torowiska, wybudowana zostanie także nowa pętla tramwajowa i parking dla 174 samochodów typu "parkuj i jedź" (Park&Ride).
Zaproponowane kwoty wahały się od nieco ponad 1,7 do ponad 2,9 mln złotych. Miasto przygotowało na sfinansowanie tego zamówienia budżet na poziomie niespełna 2,5 mln złotych (2 mln zł brutto dla zakresu Gminy Wrocław oraz 413 280 zł brutto dla zakresu MPWiK).
Ostatecznie jako najkorzystniejszą wybrano ofertę wrocławskiej spółki Biprogeo-Projekt Sp. z o.o., opiewającą na 1 723 723,23 złotych. Na przygotowanie projektu trasy tramwajowowo-autobusowej na osiedle Swojczyce we Wrocławiu wybrana w przetargu firma będzie miała 15 miesięcy od podpisania umowy.
Wrocławskie Inwestycje
Przedmiot zamówienia obejmuje wykonanie dokumentacji projektowej budowy wydzielonej trasy tramwajowej, z dopuszczeniem ruchu autobusów, na osiedle Swojczyce (od pętli Sępolno do nowo projektowanej pętli Swojczyce) w ciągu drogi wojewódzkiej 455, wraz z przebudową tej drogi na odcinku o długości ok. 2,1 km, z budową wydzielonych dróg rowerowych, dróg pieszych oraz z niezbędną infrastrukturą techniczną i przystankową, a także przebudową istniejącej pętli Sępolno oraz budową nowo projektowanej pętli Swojczyce wraz parkingiem P&R, w powiązaniu z istniejącym układem komunikacyjnym na początku i końcu projektowanego zakresu (dowiązanie do stanu istniejącego) oraz w powiązaniu z nowymi Mostami Chrobrego, realizowanymi odrębną umową w trybie "zaprojektuj i wybuduj". Ponadto, z uwagi na zamknięcie wlotu na skrzyżowaniu ul. Swojczyckiej z Monopolową/Marco Polo, konieczna jest budowa łącznika pomiędzy ul. Marco Polo a Swojczycką w przedłużeniu ul. Mydlanej. W związku z tym, w ramach opracowywanej dokumentacji, należy zaprojektować łącznik drogowy (jako drogę dojazdową) na skrzyżowaniu ul. Swojczyckiej i Mydlanej (czwarty wlot) z ul. Marco Polo – czytamy w dokumentach przetargowych.
REKLAMA
Wrocławskie Inwestycje
Warto także dodać, w 2021 roku planowane jest rozpoczęcie budowy nowych Mostów Chrobrego z torowiskiem – tak, by tramwaj docelowo mógł przejechać nad kanałami Odry. Obecnie trwa projektowanie przeprawy.
Długość nowego mostu Południowego (nazwa robocza, jednoprzęsłowy) wyniesie 153,51 m, a Północnego (wieloprzęsłowy) 75,3 m. Oba będą miały konstrukcję stalową, łukową z płytowym ustrojem nośnym, z żelbetowymi przyczółkami (północny dodatkowo z filarami). Wykonawca wydzieli na nich osobne pasy ruchu dla komunikacji miejskiej (w tym tramwajów) oraz obustronne ścieżki piesze i rowerowe.
Nowa trasa autobusowo-tramwajowa będzie przebiegać m.in. przez nowe Mosty Chrobrego. Pojazdy komunikacji miejskiej, zamiast zatrzymać się przy pętli Sępolno, dotrą do tej planowanej na Swojczycach. W ramach inwestycji mieszkańcy doczekają się jeszcze m.in. remontu 1600-metrowego odcinka ulicy Swojczyckiej.
Tramwaje ruszą z pętli Sępolno przy ul. Mickiewicza we Wrocławiu (docierają tu pojazdy linii 9, 17 i 33). Pojadą przez nowe Mosty Chrobrego i ulicę Swojczycką. Nowa pętla ma powstać przy ul. Bazaltowej, na terenie pomiędzy ul. Magellana a cmentarzem (niespełna 300 m od przystanku kolejowego).
Oprócz budowy dwukierunkowego torowiska (o długości około 2140 m) z wydzielonym buspasem, miasto zrealizuje pięć nowych przystanków autobusowo-tramwajowych, a także zmodernizuje pętlę na Sępolnie i utworzy tę na Swojczycach.
Powstaną nowe przejścia dla pieszych (28), ścieżki rowerowe i chodniki, dwa skrzyżowania z sygnalizacją świetlną oraz nowy wjazd w ulicę Marca Polo. Ponadto magistrat kompleksowo wyremontuje ul. Swojczycką na odcinku o długości 1620 metrów. Plan zakłada utworzenie jezdni o szerokości 6,5-7,5 m z wydzielonymi pasami do skrętów.
Planowana nowa pętla tramwajowa Swojczyce: