Ruszył przetarg na projekt rozbudowy i przebudowy terminalu wrocławskiego lotniska Port Lotniczy Wrocław

Ruszył przetarg na projekt rozbudowy i przebudowy terminalu wrocławskiego lotniska

WIZUALIZACJE
REKLAMA

Bardzo dobra informacja na początek 2025 roku. Ruszył przetarg na projekt rozbudowy i przebudowy terminalu wrocławskiego lotniska. To strategiczna i bardzo ważna inwestycja dla przyszłości i dalszego rozwoju tego jednego z największych portów lotniczych w Polsce, którego przepustowość zbliża się do granic obecnych możliwości tego obiektu. W 2024 roku Port Lotniczy we Wrocławiu obsłużył rekordową ilość 4 473 945 pasażerów. To niemal 600 tysięcy więcej niż w 2023 r.

Przedmiotem zamówienia, którego dotyczy procedura przetargowa, jest kompleksowe opracowanie koncepcji architektoniczno-funkcjonalnej oraz dokumentacji projektowej dla przebudowy i rozbudowy terminalu Portu Lotniczego Wrocław.

Zwycięzca przetargu będzie zobowiązany do sporządzenia wymaganych koncepcji oraz dokumentacji projektowej dla realizacji inwestycji w zakresie przebudowy i rozbudowy terminalu pasażerskiego w kierunkach wschodnim i zachodnim, budowy parkingu wielopoziomowego, budynku do ładowania pojazdów obsługi naziemnej, zagospodarowania terenu, przebudowy obiektu bramy wjazdowej na lotnisko przy ul. Skarżyńskiego oraz ujęcia w wymaganych do wykonania koncepcjach budowy pirsu odlotowego.

– Kontynuujemy rozpoczęty w zeszłym roku największy w historii naszego lotniska program inwestycyjny. Trwająca przebudowa części operacyjnej była pierwszym krokiem w kierunku rozwoju, teraz czas na kolejne etapy, czyli przygotowanie do rozbudowy terminalu i budowy wielopoziomowego parkingu. Wszystko, co planujemy i realizujemy, robimy z myślą o naszych pasażerach, którym chcemy zapewnić jak największy komfort podróży, do którego są we Wrocławiu przyzwyczajeni – podkreśla Karol Przywara, prezes zarządu Portu Lotniczego Wrocław.

Do zadań zwycięzcy przetargu będzie należało również uzyskanie niezbędnych decyzji, uzgodnień, zgód i zezwoleń dla zadań inwestycyjnych oraz pełnienie nadzoru autorskiego dla każdego przedsięwzięcia budowlanego realizowanego w ramach rozbudowy.

– Przed nami bardzo intensywny czas związany z przebudową zarówno części operacyjnej lotniska, jak i terminalu. Jeżeli cały proces przetargowy pójdzie sprawnie, pierwsze pozytywne zmiany nasi pasażerowie odczują w drugiej połowie przyszłego roku. Według wstępnych planów cały proces zakończy się oddaniem do użytkowania rozbudowanego terminalu w pierwszej połowie 2029 roku – podkreśla Cezary Pacamaj, wiceprezes zarządu Portu Lotniczego Wrocław, odpowiedzialny za nadzór nad inwestycjami.

Oferenci mają czas na składanie ofert do 5 marca 2025 roku.

Port Lotniczy Wrocław
Port Lotniczy Wrocław
Port Lotniczy Wrocław
Port Lotniczy Wrocław
Port Lotniczy Wrocław
Port Lotniczy Wrocław
Port Lotniczy Wrocław
Port Lotniczy Wrocław

Inne inwestycje w ramach wielkiej rozbudowy wrocławskiego lotniska

Oprócz rozbudowy i przebudowy terminalu, Port Lotniczy Wrocław prowadzi aktualnie lub rozpocznie w najbliższym czasie wiele innych, wielkich i ważnych dla rozwoju inwestycji. Więcej na ten temat pisaliśmy w naszym wcześniejszym artykule.

Przypomnijmy, 10 października władze Portu Lotniczego Wrocław podpisały umowę z firmą Strabag Infrastruktura Południe. W ramach kontraktu wartego ponad 376 mln zł netto powstać mają: nowa płyta postojowa, droga szybkiego zjazdu, nowa mierząca 2,5 kilometra droga kołowania, płaszczyzna do odladzania oraz przebudowane zostaną istniejące drogi kołowania. Wszystko to ma przełożyć się na podwojenie możliwości operacyjnych lotniska.

To największa inwestycja lotnicza z unijnym dofinansowaniem w całej Europie

Wrocławski port 175 mln zł na jej realizację otrzyma z dofinansowania unijnego w ramach instrumentu CEF2 na lata 2021-2027. Inwestycja przyniesie pasażerom wiele korzyści, takich jak: zdecydowanie większa szansa na jeszcze bardziej atrakcyjną siatkę połączeń zarówno turystycznych, jak i biznesowych, potencjał na pojawienie się nowych przewoźników czy podniesienie komfortu dla podróżnych.

Na ponad lotnisko zostanie zamknięte. W pozostałych okresach ruch lotniczy ma się odbywać bez większych przeszkód

Realizacja przebudowy nie obędzie się bez utrudnień dla pasażerów. Tych najbardziej uciążliwych możemy spodziewać się między 26 października do 4 grudnia 2025 roku. W tym okresie konieczne będzie całkowite wstrzymanie operacji lotniczych (startów i lądowań).

REKLAMA

Wynika to z konieczności włączenia nowobudowanej drogi szybkiego zjazdu do drogi startowej, jak również trzech innych prostopadłych dróg kołowania łączących się z drogą startową. Zespół specjalistów analizował wiele scenariuszy, które mogłyby pozwolić na nieprzerwane funkcjonowanie lotniska, jednak każdy z nich niósł ze sobą pewne ryzyka dotyczące bezpieczeństwa operacji lotniczych, na co dbając o naszych pasażerów, nie chcieliśmy się zgodzić.

Warto zaznaczyć, że dzięki tej decyzji pasażerowie przez pozostały czas trwania inwestycji nie będą narażeni z jej powodów na przekierowane lub odwołane loty, ponieważ poza wskazanym terminem dla wszystkich samolotów startujących i lądujących we Wrocławiu dostępna będzie pełna infrastruktura nawigacyjna oraz droga startowa na całej jej długości.

Po przebudowie we Wrocławiu będą mogły lądować największe statki powietrzne, co pozwoli m.in. na rozwój połączeń międzykontynentalnych.

Port Lotniczy Wrocław
Port Lotniczy Wrocław
Port Lotniczy Wrocław
Port Lotniczy Wrocław
Port Lotniczy Wrocław
Port Lotniczy Wrocław
Port Lotniczy Wrocław
Port Lotniczy Wrocław
Port Lotniczy Wrocław
Port Lotniczy Wrocław
Port Lotniczy Wrocław
Port Lotniczy Wrocław
Port Lotniczy Wrocław
Port Lotniczy Wrocław

Port lotniczy Wrocław to jedno z największych i najważniejszych lotnisk w Polsce

W 2024 roku obsłużyło rekordową ilość 4 473 945 pasażerów. To niemal 600 tysięcy więcej niż w 2023 r. Wrocławskie lotnisko jest doskonale skomunikowane z siecią autostrad (A4 i A8) i dróg ekspresowych (S3, S5 i S8), co umożliwia szybki i wygodny dojazd również z dalej położonych regionów Polski. Na lotnisku podróżni mają do dyspozycji ok. 4 tys. miejsc parkingowych.

Port Lotniczy Wrocław sukcesywnie inwestuje w infrastrukturę. Od 2012 roku pasażerowie są obsługiwani w nowoczesnym terminalu. Lotnisko dysponuje też systemem nawigacyjnym wyższej kategorii (ILS Cat. II), umożliwiającym realizację operacji lotniczych również w trudniejszych warunkach atmosferycznych.

Wrocławskie lotnisko jest doceniane za wysoki standard obsługi. W 2012 roku port został uznany przez pasażerów najbardziej przyjaznym lotniskiem w Polsce. Czterokrotnie otrzymał też nagrodę Business Traveller Award dla najlepszego regionalnego lotniska w kraju.

Fot. Port Lotniczy Wrocław
Fot. Port Lotniczy Wrocław
Fot. Port Lotniczy Wrocław
Fot. Port Lotniczy Wrocław
Fot. Port Lotniczy Wrocław
Fot. Port Lotniczy Wrocław

Komentarze (1)

Napisz komentarz
Arch_NY
Rozbudowa nie bedzie kontynuacja koncepcji architektonicznej starej czesci... te koncepcje pachna troche "tania dobudowka"
REKLAMA