Sieradz bardzo zyska na inwestycjach kolejowych CPKCPK

Sieradz bardzo zyska na inwestycjach kolejowych CPK

Orzech
Orzech
REKLAMA

Do Sieradza wjadą pociągi Kolei Dużych Prędkości, które połączą to miasto z Warszawą, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. Dyskutowana była także obsługa województwa łódzkiego regionalnymi ekspresami wykorzystującymi linię dużych prędkości. Obsługa kolejowa Sieradza to jeden z głównych tematów dzisiejszych konsultacji Horyzontalnego Rozkładu Jazdy z udziałem Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.

• Horyzontalny Rozkład Jazdy (HRJ) to koncepcja pasażerskich połączeń kolejowych opartych na stałych liniach komunikacyjnych tworzących cykliczny, przejrzysty i zapewniający wygodne przesiadki rozkład jazdy

• W ramach prac nad HRJ przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, CPK i pozostałych partnerów projektu prowadzą konsultacje m.in. z regionalnymi organizatorami transportu

• W czwartek 22 maja spotkanie odbyło się w Urzędzie Marszałkowskim w Łodzi

– W województwie łódzkim kumulują się inwestycje kolejowe CPK, które będą impulsem do rozwoju regionu. Za sprawą trwających już oraz projektowanych inwestycji, a także dzięki HRJ, który podlega obecnie konsultacjom, zamierzamy uzyskać stabilną i atrakcyjną ofertę przewozów oraz cykliczny, czytelny i przewidywalny rozkład jazdy. Jednym z największych beneficjentów tych zmian jest Sieradz, czyli miasto znajdujące się u zbiegu projektowanych linii w ramach projektu „Y” – mówi Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.

Sieradz znajduje się w miejscu, gdzie linia KDP, biegnąca od strony Warszawy, CPK i Łodzi rozgałęzia się w kierunku Wrocławia i Poznania

Szybka linia kolejowa (dla prędkości maksymalnej 350 km/h) zostanie poprowadzona obrzeżami Sieradza, zapewniając najszybszy czas przejazdu między Warszawą i Łodzią a Wrocławiem i Poznaniem. Do centrum miasta prowadzić będą kolejowe łącznice. Dzięki temu stacja w Sieradzu stanie się Lokalnym Hubem Mobilności, czyli nowoczesnym węzłem przesiadkowym.

– Taka organizacja ruchu zapewni optymalne wykorzystanie potencjału KDP. Najszybsze pociągi bez zatrzymań obsłużą największą liczbę pasażerów podróżujących między aglomeracjami, ale jednocześnie część szybkich składów będzie mogła wjechać do Sieradza – mówi Michał Jasiak, dtrektor biura wdrażania strategii i planowania programu kolejowego CPK.

Szczegóły dotyczące liczby pociągów, częstotliwości kursowania oraz miast, z którymi zapewnione będą połączenia, są opracowywane w ramach konsultowanego projektu HRJ. Aktualne założenia przewidują, że pociągi z Sieradza do Warszawy, Poznania i Wrocławia będą kursować co 1-2 godziny.

Oprócz tego przedmiotem konsultacji HRJ jest również kursowanie tzw. regionalnych ekspresów, które dzięki projektowanym przez CPK łącznicą mogłyby obsłużyć m.in. Sieradz, Skierniewice i Łowicz.

REKLAMA

Bazowe założenia są takie, że regionalne ekspresy powinny jeździć ofertować standard co 1-2 godziny. Gorsza częstotliwość nie spowoduje, że staną się one realną alternatywą dla samochodu.

Uruchomienie regionalnych ekspresów uzależnione będzie od zapewnienia finansowania przez odpowiednie urzędy marszałkowskie.

CPK
CPK

Rozwiązanie sprawdzone we Francji, Hiszpanii i Niemczech

Takie rozwiązanie – czyli szybka linia poprowadzona obrzeżami miasta wraz z układem łącznic prowadzących do centrum – jest typowe dla nowoczesnych systemów kolejowych w Europie. Zgodnie z tym modelem realizowana jest obsługa kolejowa m.in. hiszpańskiej Saragossy, francuskich miast: Lyon, Le Mans, Tours i Poitiers, a także lotniska Kolonia-Bonn w Niemczech.

Łódź to trzecie z 16 miast na liście konsultacji HRJ. 16 kwietnia analogiczne spotkanie odbyło się w Szczecinie – dla województwa zachodniopomorskiego, a 9 maja w Zielonej Górze – dla województwa lubuskiego. W czerwcu kolejne konsultacje z urzędami marszałkowskimi planowane są w Toruniu i Poznaniu. Do końca III kwartału roku planowane są konsultacje HRJ we wszystkich województwach

Według zaktualizowanego harmonogramu Lotnisko CPK ma zostać uruchomione pod koniec 2032 r. – równocześnie z projektowanym odcinkiem KDP między Warszawą i Łodzią.

Odcinki KDP z Łodzi przez Sieradz do Wrocławia i Poznania powinny zostać dopuszczone do ruchu do końca 2035 r. Wówczas domknięta zostanie 480-kilometrowa linia „Y”. Obecnie trwają już prace budowlane związane z tym projektem na terenie Łodzi.

CPK
CPK

Źródło: CPK

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA