Dobra informacja dla miłośników kolei. Polskie Koleje Państwowe S.A. i Fundacja Grupy PKP w porozumieniu z PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji prowadzą prace nad koncepcją utrzymania Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce i możliwości działania placówki w nowej formule. Unikatowe lokomotywy, wagony i inne pojazdy oraz pamiątki związane kolejowym dziedzictwem w dalszym ciągu będą chronione.
Od kilku tygodni Polskie Koleje Państwowe S.A. wraz z Fundacją Grupy PKP są w kontakcie z PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji i analizują sytuację Skansenu, który obecnie jest jednostką PKP CARGO – spółki będącej w procesie sanacyjnym, która w wyniku niewłaściwego zarządzania w ostatnich latach znalazła się w złej sytuacji finansowej i obecnie robi wszystko, aby nie zniknąć z rynku i jak najszybciej odbudować swoją pozycję. W ramach analiz prowadzonych przez PKP S.A. i Fundację Grupy PKP, której jednym z filarów działalności jest ochrona zabytków i popularyzacja wiedzy o historii kolei, omawiane są różne warianty działania Skansenu w przyszłości.
Kluczowe pozostają kwestie prawne i finansowe, bowiem koszt utrzymania placówki to około 3 mln zł rocznie, a obecnie dla spółki priorytetowe jest zabezpieczenie zobowiązań finansowych wobec pracowników.
Aktualnie najbardziej prawdopodobne warianty to przejęcie zarządzania Skansenem przez PKP S.A. lub Fundację Grupy PKP. Aby mogło to nastąpić i aby placówka mogła funkcjonować w dotychczasowym zakresie, konieczne jest – w pierwszej kolejności – wypracowanie rozwiązań w kwestiach formalno-prawnych, dotyczących licencji, homologacji ruchowych, które musi pozyskać nowy zarządca Skansenu.
Grupa PKP dokłada wszelkich starań, aby znaleźć optymalne rozwiązanie i aby Skansen mógł jak najszybciej kontynuować działalność w nowej formule, zachowując swój niepowtarzalny charakter i bogatą ofertę dla miłośników kolei oraz wielu turystów odwiedzających ją przy okazji wizyt na Podhalu.
Kolekcja w Skansenie w Chabówce liczy ponad 130 różnych pojazdów, w tym wiele utrzymywanych w stanie czynnym, w tym 3 parowozy: OKz32-2, Ty42-107 oraz Tkt48-191.

Źródło: PKP S.A.


![Zaprezentowano koncepcję nowego stadionu Ruchu Chorzów [FILM+WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/gallery/16/16/688144_100x70.jpg)
![Co słychać na budowie Tramwaju do Mistrzejowic? [FILMY]](https://investmap.pl/_i/image/248/120/78328_100x70.jpg)




![Zakończyła się kompleksowa przebudowa zabytkowego dworca Toruń Miasto [ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/gallery/251/123/688123_100x70.jpg)

![Praca hybrydowa – już nie trend, lecz standard, który odmienia rynek biurowy [KOMENTARZ EKSPERCKI]](https://investmap.pl/_i/gallery/241/113/688113_100x70.jpg)

![[Rzeszów] Dworce do przebudowy, w pierwszej kolejności lokalny](https://investmap.pl/_i/image/122/122/32378_100x70.jpg)

![Nowa hala serwisowa Kolei Dolnośląskich w Legnicy coraz bliżej [WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/image/121/121/51833_100x70.jpg)

![Koleje Dolnośląskie podpisały umowę z PESĄ na zakup pięciu nowych pociągów [WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/image/185/57/50617_100x70.jpg)

![Nie 5, a aż 13! Koleje Dolnośląskie zwiększają zamówienie na Elfy 2 z Pesy [WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/image/51/51/51507_100x70.jpg)


