Nowoczesny, komfortowy i funkcjonalny – taki po zakończeniu inwestycji będzie kompleks dworca w Gliwicach. Polskie Koleje Państwowe S.A. rozstrzygnęły przetarg na wybór wykonawcy prac budowlanych.
W postępowaniu na wybór wykonawcy prac budowlanych wpłynęło pięć ofert. Najkorzystniejszą złożyło konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o. oraz Aldesa Construcciones S.A., które zmodernizuje gliwicki dworzec za 136,8 miliona złotych. Obecnie PKP S.A. oczekuje na uprawomocnienie się decyzji wyboru najkorzystniejszej oferty. Podpisanie umowy z wykonawcą zostanie poprzedzone standardową kontrolą postępowania przez Urząd Zamówień Publicznych, co jest normalną praktyką przy inwestycjach unijnych o takiej wartości.
– W związku z tym planujemy, że umowa z wykonawcą zostanie podpisana do końca IV kwartału tego roku. Następnie rozpoczniemy prace budowlane na dworcu. Kompleks dworcowy w Gliwicach, to trzeci po Bydgoszczy i Szczecinie duży projekt dofinansowany ze środków unijnych, którego realizacją rozpoczynamy w tym roku – mówi Wojciech Rokicki, Zastępca Dyrektora Departamentu Inwestycji w PKP S.A.
Głównym celem przebudowy kompleksu dworca w Gliwicach jest poprawa komfortu podróżnych oraz dostosowanie obiektu do współczesnych standardów obsługi. Nowością będzie korytarz łączący obydwie hale, co ułatwi podróżnym przemieszczanie się po dworcu i dostęp do zlokalizowanych w nim funkcji.
Cały kompleks będzie przyjazny dla osób niepełnosprawnych. W posadzce zamontowane zostaną linie prowadzące z polami uwagi. Pomogą one osobom niewidomym i niedowidzącym w dotarciu najważniejszych miejsc na dworcu. Zlikwidowane zostaną bariery architektoniczne. Obniżona będzie część okienek kasowych. Nowością będą windy prowadzące na wyższe kondygnacje. W budynku zostaną wybudowane także toalety przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Stare tablice odjazdów i przyjazdów wykonawca zastąpi nowoczesnymi tablicami elektronicznymi. Wymieniony będzie system informacji głosowej podróżnych. Poprawi się bezpieczeństwo. Wykonawca rozbuduje system monitoringu, który swoim zasięgiem obejmie cały kompleks. Dworzec zyska nowoczesny system powiadamiania o pożarze oraz BMS, czyli system inteligentnego zarządzania budynkiem.
Renowacja obejmie elementy historyczne, między innymi mozaikę znajdująca się w holu głównym i drewniane sufity. Wyremontowanie zostanie elewacja wraz z detalami architektonicznymi. Zyska ona nową iluminację. Nad wejściem głównym wykonawca prac zamontuje nowy zegar i napis z nazwą dworca.
Gruntowna przebudowa czeka perony i tunele. Z tunelu na poziom peronu będą prowadziły schody ruchome (tunel główny) i windy (z tunelu od holu autobusowego). W tunelach i na peronach pojawią się nowe elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów. To nie koniec zmian. Perony zyskają całkowicie nową nawierzchnię oraz zadaszenie z przeszkleniami. Wymienione zostaną również tory w obrębie stacji.
Inwestycja będzie współfinansowana ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Przebudowa dworca oraz trzech peronów i związanej z nimi infrastruktury zakończy się do końca 2015 roku. Jedynie prace przy peronie 4 zostaną sfinalizowane w 2016 roku.
Dotychczas przy udziale środków unijnych PKP S.A. przebudowała dworce w Gdyni i Wrocławiu, a także wybudowała nowy, podziemny dworzec Kraków Główny.