Szybciej, prościej, taniej. Rząd usprawnia procedury przetargoweFot. Pixabay

Szybciej, prościej, taniej. Rząd usprawnia procedury przetargowe

Orzech
Orzech
Chcesz dobrych darmowych teści? NIE BLOKUJ REKLAM

Jeden certyfikat zamiast wielu dokumentów wystarczy, aby ubiegać się o zamówienie publiczne – to zakłada opracowany przez MRiT projekt ustawy o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych. Nowe przepisy to dla wykonawców oszczędność czasu i obniżenie kosztów udziału w postępowaniu o zamówienie, a dla zamawiającego usprawnienie procedur i wzmocnienie weryfikacji wykonawców. Projekt został we wtorek, 8 kwietnia przyjęty przez Radę Ministrów.

• Zmiany mają uprościć proces weryfikowania i potwierdzania sytuacji przedsiębiorców ubiegających się o wykonanie zamówienia publicznego.

• W praktyce oznacza to zastąpienie szeregu dokumentów (np.: zaświadczenia z Urzędu Skarbowego lub ZUS czy KRK) wymaganych na etapie weryfikacji wykonawców, jednym – certyfikatem.

• Nowe regulacje ograniczą obowiązki formalne zarówno wykonawców, jak i zamawiających.

– Nowe przepisy to nowy standard w procesie zamówień publicznych i kolejny krok w ich profesjonalizacji. Upraszczamy procedury, dając wykonawcom możliwość uzyskania certyfikatu, dzięki któremu udział w przetargach publicznych będzie bardziej przyjazny. Powinno to zachęcić przedsiębiorców do szerszego zaangażowania się w rynek zamówień publicznych. Łatwiejszy dostęp do rynku zamówień publicznych odczują nie tylko przedsiębiorcy, ale również sektor publiczny – podkreśla minister Krzysztof Paszyk.

Certyfikacja wyborem wykonawcy

Wykonawca będzie się mógł ubiegać o dwa rodzaje certyfikatów:

potwierdzający brak podstaw do wykluczenia go z postępowania o udzielenie zamówienia,potwierdzający zdolność do należytego wykonania zamówienia publicznego (np. doświadczenie, zasoby techniczne i organizacyjne).

Zdobycie certyfikatu nie będzie obowiązkiem. Wykonawca sam zdecyduje, czy i w jakim zakresie w procedurze przetargowej będzie korzystał z certyfikatu, czy też złoży dokumenty w tradycyjnej formule.

Chcesz dobrych darmowych teści? NIE BLOKUJ REKLAM

Certyfikacja będzie wszczynana na wniosek przedsiębiorcy. Certyfikaty będą ważne od roku do trzech lat. O ich okresie ważności również zdecyduje wykonawca.

Certyfikaty będą wydawane i aktualizowane przez podmioty certyfikujące, akredytowane przez Polskie Centrum Akredytacji. Będą one prowadziły stały nadzór nad aktualnością wydanego certyfikatu. Wydane certyfikaty zostaną umieszczone w ogólnodostępnej, bezpłatnej Bazie Danych o Certyfikacji Wykonawców Zamówień Publicznych.

Jeden certyfikat, wiele postępowań

Przedsiębiorca będzie mógł składać ten sam certyfikat w wielu postępowaniach o udzielenie zamówienia. Wykluczy to konieczności gromadzenia i składania za każdym razem dokumentów wymaganych przez zamawiającego i przechodzenia szczegółowej weryfikacji.

Certyfikat potwierdzający brak podstaw do wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia będzie mógł uzyskać każdy przedsiębiorca.

W przypadku certyfikacji zdolności należytego wykonania zamówienia, w pierwszej kolejności będą się mogły o nią ubiegać firmy przede wszystkim z sektora robót budowlanych. W obszarze tego rodzaju zamówień określone zostaną poziomy zdolności wykonawców, do których będą odwoływać się wykonawcy na etapie certyfikacji.

Wprowadzenie certyfikacji wykonawców zamówień publicznych jest elementem obowiązującej Polityki Zakupowej Państwa.

Fot. Pixabay
Fot. Pixabay

Źródło: MRiT

Komentarze (0)

Napisz komentarz
Chcesz dobrych darmowych teści? NIE BLOKUJ REKLAM
Chcesz dobrych darmowych teści? NIE BLOKUJ REKLAM