Tak ma wyglądać pierwsza polska fabryka samochodów elektrycznych Materiały prasowe

Tak ma wyglądać pierwsza polska fabryka samochodów elektrycznych

WIZUALIZACJE
Orzech
Orzech
REKLAMA

Adaptive Motors Poland, polska spółka technologiczno-produkcyjna, złożyła formalny wniosek o dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy na kwotę 590 mln zł. Celem inwestycji jest budowa hubu nowoczesnych technologii oraz innowacyjnej fabryki pojazdów elektrycznych w Kleszczowie. Dofinansowanie ma pozwolić na rozpoczęcie produkcji pierwszego polskiego auta dostawczego nowej generacji – eVanPL, zaprojektowanego w 2023 roku przez Innovation AG ze Zgorzelca.

• Adaptive Motors Poland to projekt o wysokim stopniu dojrzałości

• Planowana fabryka AMP powstanie w Kleszczowie, jednej z najważniejszych lokalizacji gospodarczych w Polsce

• Integralną częścią inwestycji będzie centrum badań i rozwoju (R&D), rozwijane również w Kleszczowie, które stanie się hubem kompetencji dla polskiej i europejskiej elektromobilności

• Dzięki gotowości technologicznej i biznesowej projektu, produkcja seryjna może rozpocząć się już w III kwartale 2028 roku

Spółka dysponuje kompletnym i gotowym do wdrożenia produkcyjnego rozwiązaniem technologicznym – lekkim pojazdem użytkowym EVAN – opartym na dwóch filarach własnej myśli inżynierskiej:

Platformie EAGLE – modułowej konstrukcji stworzonej z myślą o pojazdach elektrycznych, zapewniającej wysoką elastyczność konfiguracji, szybką adaptację do wersji specjalistycznych (m.in. komunalnych, kurierskich, medycznych) i efektywność kosztową produkcji niskoseryjnej,

Systemie EVACT – autorskim rozwiązaniu do zarządzania, diagnostyki i zdalnej kontroli flot, zgodnym z dyrektywą NIS2 w zakresie cyberbezpieczeństwa.Rozwiązania te – rozwijane przez lata przez zespół AMP i Innovation AG – tworzą podstawę dla inteligentnego, elastycznego i ekonomicznego pojazdu, odpowiadającego na realne potrzeby rynku flotowego i publicznego.

– „Jesteśmy w idealnym momencie, zarówno jeżeli chodzi o rozwój polskich technologii, o kapitał ludzki, jak też możliwości finansowe. Nasi inżynierowie i programiści to światowy top i jedyne czego do tej pory brakowało, to polskiego ambitnego projektu, przy którym można by było ich zaangażować. Dofinansowanie z KPO pozwoli znacząco przyspieszyć realizację tego jednego z najważniejszych projektów dla polskiej gospodarki” – powiedział Albert Gryszczuk, prezes Adaptive Motors Poland.

Planowana fabryka AMP powstanie w Kleszczowie, jednej z najważniejszych lokalizacji gospodarczych w Polsce

Grunt pod inwestycję został zabezpieczony – posiada pełne uzbrojenie, dostęp do sieci przesyłowych i mediów oraz dogodne połączenia komunikacyjne. Wybór Kleszczowa nie jest przypadkowy – region ten od lat pełni rolę infrastrukturalnego serca polskiego przemysłu.

Materiały prasowe
Materiały prasowe

Zakład produkcyjny AMP zostanie zorganizowany w unikalnym modelu AdaptiveFactory – nowatorskiej strukturze pozbawionej klasycznej linii produkcyjnej. Zamiast liniowego procesu, fabryka będzie działać w trybie gniazdowym i cyfrowo sterowanym, co umożliwi równoległe tworzenie różnych wariantów pojazdów, elastyczne przezbrojenia i wysoki poziom indywidualizacji bez utraty skali.

Integralną częścią inwestycji będzie centrum badań i rozwoju (R&D), rozwijane również w Kleszczowie, które stanie się hubem kompetencji dla polskiej i europejskiej elektromobilności. Placówka będzie pracować nad dalszym rozwojem platformy EAGLE, integracją systemów zarządzania flotą, rekondycjonowaniem pojazdów oraz rozwojem modeli specjalistycznych i autonomicznych.Zaawansowanie komercyjne projektu AMP znajduje odzwierciedlenie w liczbach. Spółka pozyskała już kilkadziesiąt listów intencyjnych od klientów flotowych – publicznych i prywatnych – deklarujących chęć zakupu ponad 1600 pojazdów. To wolumen odpowiadający czterem pierwszym kwartałom produkcji seryjnej.

Materiały prasowe
Materiały prasowe
REKLAMA

Równolegle AMP zbudowało relacje z kluczowymi dostawcami komponentów i technologii, zapewniając ciągłość łańcucha dostaw i odporność operacyjną. Wykwalifikowany zespół AMP posiada pełne kompetencje inżynieryjne, technologiczne i projektowe, a także zaplecze zarządcze zdolne do prowadzenia procesu produkcyjnego w skali przemysłowej.

– „Realizacja projektu budowy w fabryki w Kleszczowie, a następnie produkcji pojazdów elektrycznych, wpisuje się w priorytety klimatyczne i transformacyjne Polski i Unii Europejskiej. Kluczowe znaczenie ma tutaj wykorzystanie polskiego know-how założycieli. Autorskie rozwiązania pozwolą na produkcję serii samochodów, dopasowanych do potrzeb klientów” – twierdzi Jan Chadam, doradca zarządu Adaptive Motors Poland.

Z perspektywy społecznej, Adaptive Motors Poland wykreuje miejsca pracy i co bardzo ważne, w rejonie, w którym ze względu na transformację energetyczną, nowe miejsca pracy będą szczególnie oczekiwane. Projekt ten daje również szansę rozwoju krajowych kompetencji badawczo-rozwojowych opartych na wysokiej innowacyjności.

– „Celem AMP jest również uruchomienie własnej produkcji baterii na bazie pozyskanych komponentów, ale w oparciu o autorski system zarządzania baterią. W konsekwencji, własna produkcja baterii pozwoli na obniżenie kosztów produkcji samochodu i oferowanie ich innym producentom pojazdów. Całość projektu daje szansę na skokowy wzrost znaczenia polskiej wiedzy i kompetencji w obszarze elektromobilności” – dodaje Jan Chadam.

Materiały prasowe
Materiały prasowe

Wniosek o dofinansowanie KPO powstał we współpracy z zespołem kilkudziesięciu ekspertów i renomowanych doradców: Innovation AG, PwC, Condix, SMM Legal oraz Kancelarii Budnik, Posnow i Partnerzy. Koordynatorem składania wniosku była kancelaria BWW - Banasik Woźniak i Wspólnicy.

W ramach przygotowań powstało kompletne studium wykonalności, przeprowadzono test prywatnego inwestora – z wyjątkowo korzystnym wynikiem dla NFOŚ jako inwestora, który miałby objąć udziały w projekcie – oraz opracowano pełen plan finansowy, technologiczny i operacyjny.

Model finansowy projektu nie wymaga zewnętrznego finansowania zagranicznego. Zakłada on objęcie udziałów przez NFOŚ w sposób zabezpieczający interes państwa i umożliwiający szybki zwrot z inwestycji. Dzięki zaawansowaniu projektu, środki z KPO mogą rozpocząć pracę natychmiast po ich uruchomieniu.

Zarówno dane rynkowe, jak i analizy ekonomiczne przygotowane na potrzeby wniosku jasno pokazują: przyszłość pojazdów użytkowych i dostawczych na tzw. ostatniej mili należy do rozwiązań elektrycznych.

Wynika to nie tylko z przepisów UE, ale przede wszystkim z ekonomiki użytkowania. Pojazdy elektryczne – odpowiednio zaprojektowane – już dziś oferują korzystniejszy TCO (Total Cost of Ownership) niż pojazdy spalinowe, a różnica ta będzie się pogłębiać.

Projekt AMP wpisuje się w ten trend, oferując nie tylko pojazd, ale całościowy ekosystem: cyfrową obsługę klienta flotowego, zdalne zarządzanie flotą, system serwisowy bez sieci dealerskiej oraz usługę rekondycjonowania pojazdów – wpisującą się w gospodarkę obiegu zamkniętego i politykę surowcową UE.

Będziemy uważnie się przyglądali całej sprawie. Liczymy, że w końcu Polska doczeka się swojego samochodu elektrycznego.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA