Czy w Jaworze, tuż obok budowanej wielkiej fabryki silników niemieckiego koncernu Daimler (silniki dla aut marki Mercedes-Benz), powstanie również fabryka baterii do aut elektrycznych? Wczoraj jedna z najważniejszych i największych polskich gazet specjalizujących się w gospodarce i ekonomii – "Puls Biznesu" poinformowała, że według ich informacji w tym tygodniu Daimler ma oficjalnie ogłosić kolejną nową inwestycję w Polsce, także w Jaworze. Kosztem 400 milionów złotych ma powstać zakład produkujący w I etapie 100 tys. baterii do samochodów elektrycznych rocznie. Inwestycja ma być wieloetapowa.
Gazeta informuje jednak, że sam inwestor – Daimler, biuro prasowe Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii, przedstawiciele Mercedes-Benz Polska, Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej "Invest-Park" (na której terenie powstaje budowana obecnie fabryka silników i miałaby powstać fabryka baterii do e-aut), a także prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIiH) odmawiają komentarza na temat tego, czy Daimler rzeczywiście planuje kolejną inwestycję w Jaworze. Nie potwierdzają więc, ale i nie zaprzeczają. Jest to zgodne ze strategią i obowiązującymi regułami. Tego typu instytucje mają wręcz zabronione podawanie wszelkich informacji na temat toczących się rozmów.
Gazeta informuje jednak, że sam inwestor – Daimler, biuro prasowe Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii, przedstawiciele Mercedes-Benz Polska, Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej "Invest-Park" (na której terenie powstaje budowana obecnie fabryka silników i miałaby powstać fabryka baterii do e-aut), a także prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIiH) odmawiają komentarza na temat tego, czy Daimler rzeczywiście planuje kolejną inwestycję w Jaworze. Nie potwierdzają więc, ale i nie zaprzeczają. Jest to zgodne ze strategią i obowiązującymi regułami. Tego typu instytucje mają wręcz zabronione podawanie wszelkich informacji na temat toczących się rozmów.
Jakie są więc fakty?
W ubiegłym tygodniu Daimler oficjalnie poinformował o swoich planach dotyczących inwestowania w produkcję baterii do samochodów elektrycznych. Do 2030 r. ten niemiecki koncern zamierza wydać na ich produkcję 20 miliardów euro. Daimler nie ujawnił informacji o tym jakie firmy dostaną kontrakty na ich produkcję Aktualnie są podpisane kontrakty z koreańskimi firmami: LG Chem (nowa fabryka pod Wrocławiem) i SK Innovation oraz chińskim koncernem Contemporary Ampperex Technology na dostawę baterii i ogniw do 130 modeli samochodów hybrydowych i elektrycznych, które mają być montowane w autach marki Mercedes do 2022 r.
Daimler zamierza zainwestować ponad miliard euro w globalną sieć produkcji baterii. Według planów ma powstać sieć ośmiu własnych fabryk zlokalizowanych na całym świecie. W Niemczech działa już pierwsza fabryka w Kamenz. Druga ma ruszyć z seryjną produkcją w I kwartale 2019 r. Kolejne dwie fabryki mają być zlokalizowane w miejscowości Sidelfingen oraz w Stuttgarcie. Pozostałe fabryki planowane są poza Europą, w Pekinie, Bangkoku oraz w USA. Jak widać nie ma w tych oficjalnych informacjach, w których Daimler poinformował o konkretnych lokalizacjach swoich nowych fabryk baterii i ogniw do aut elektrycznych ani słowa o lokalizacji w Polsce i o Jaworze.
Tyle tylko, że były to informacje oficjalne, czyli dotyczyły tego co już jest pewne. W tym czasie mogły nadal toczyć się rozmowy z polskim rządem w sprawie tej inwestycji. Do momentu, w którym dana umowa nie jest oficjalnie podpisana i ogłoszona, żaden szanujący się koncern nie poinformuje o swojej inwestycji.
REKLAMA
Warto podkreślić, że kilka tygodni temu burmistrz Jawora Emilian Bera – przy okazji oficjalnego przedstawienia nowego inwestora i inwestycji, jaka powstanie obok terenu, na którym swoją fabrykę realizuje Daimler – informował, że toczą się zaawansowane rozmowy w sprawie kolejnej wielkiej inwestycji. Czy jest nią wspomniana druga fabryka Daimlera – fabryka ogniw i baterii do aut elektrycznych i hybrydowych ze znaczkiem Mercedesa?
Dla każdego producenta ograniczanie kosztów i lokowanie swoich fabryk obok siebie to częsta i stosowana praktyka i logika. Czy tak też będzie w przypadku Daimlera i Jawora?
Skala inwestycji
Skala inwestycji
100 tys. baterii rocznie, o których jest mowa w przypadku tej potencjalnej inwestycji w Jaworze, to jest poziom i skala, jaką zapowiadał w 2017 r. koreański LG Chem, kiedy ogłaszał II etap swojej inwestycji w fabrykę w Biskupicach Podgórnych pod Wrocławiem, kiedy to planował zwiększenie nakładów inwestycyjnych do 5,8 miliarda złotych. Jednak miesiąc temu okazało się, że Koreańczycy planują jeszcze zwiększyć swoje nakłady w Polsce, a w ciągu najbliższych 2-3 lat moce produkcyjne tej rozbudowanej podwrocławskiej fabryki mają wzrosnąć z 10 GWh do 70 GWh, co oznacza, że rocznie ten zakład produkcyjny LG Chem będzie dostarczał baterie do miliona aut, zamiast 360 tys., jak wcześniej planowano.
Nowa fabryka Daimlera także ma być inwestycją przyszłościową i wieloetapową. Te 400 milionów złotych i 100 tys. baterii rocznie to ma być zaledwie I etap. Skala inwestycji może jednak sięgać i docelowo od 1 do 2 miliardów złotych i 1,5-2 tys. miejsc pracy.
Jeżeli rzeczywiście nowa fabryka ogniw i baterii do aut elektrycznych i hybrydowych koncernu Daimler powstanie w Polsce, w Jaworze, to Dolny Śląsk zyska kolejną cegiełkę w budowie największego klastra produkcji baterii i podzespołów do nich w Europie. Już w tej chwili, po oficjalnych informacjach o kolejnym zwiększeniu nakładów inwestycyjnych przez LG Chem w ich podwrocławską fabrykę, na Dolnym Śląsku zostało zainwestowanych już łącznie ponad 7,5 miliarda złotych w rozwój biznesu związanego z produkcją tej nowoczesnej gałęzi przemysłu. To już ponad 10 tys. miejsc pracy (łącznie z tzw. "otoczeniem biznesowym" tych inwestycji). Natomiast w kolejce do inwestowania na Dolnym Śląsku czekają już kolejni inwestorzy.