To jednak Mercedes a nie MAN dostarczy 50 nowych autobusów dla MPK Wrocław

Orzech
Tabor MPK Wrocław zasili w 2019 roku 50 nowych autobusów. Nie będą to jednak pojazdy marki MAN, bowiem ta firma zrezygnowała z podpisania umowy.
Przypomnijmy: w grudniu ubiegłego roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu ogłosiło przetarg na zakup dostawę 50 fabrycznie nowych (wyprodukowanych nie wcześniej niż pół roku przed terminem realizacji zamówienia i dotychczas nieeksploatowanych), niskopodłogowych autobusów wraz z niezbędnym wyposażeniem. Aż czterokrotnie przesuwany był termin składania ofert, z uwagi na liczne prośby ze strony ewentualnych dostawców.
29 czerwca bieżącego roku MPK Wrocław rozstrzygnęło w końcu ten przetarg. Zwyciężyła spółka MAN Truck&Bus Polska Sp. z o.o. (produkująca autobusy marki MAN). Zdobyła 92,21 punktów. 40 za cenę (96 mln 247 tys. 500 zł brutto), 31,5 za ocenę techniczną, 10,71 za okres gwarancji (61 miesięcy na autobusy i 133 na zewnętrzne powłoki lakierowe oraz na całą strukturę nadwozia, w tym szkieletu i poszycia zewnętrznego oraz dachu), a także 10 w kryterium zużycia energii.
fot. Lukander
Jej konkurent, EvoBus Polska Sp. z o.o. z miejscowości Wolica (reprezentant marek Mercedes-Benz, Setra, OMNIplus i BusStore), otrzymał 89,55 punktów. Lepszy okazał się pod względem oceny technicznej (35 punktów) i gwarancji (15 oczek, odpowiednio 48 i 120 miesięcy). Jego propozycja była natomiast gorsza jeśli chodzi o cenę (39,55 pkt, 97 mln 342 tys. zł) i zużycie energii (0 pkt).
fot. Krypton
MPK Wrocław chciało wydać 86 mln 100 tys. zł brutto. Zastrzegło opcję dostawy kolejnych nawet 50 dodatkowych pojazdów, o czym poinformuje wykonawcę zamówienia do końca tego roku.
Te sumy i tak są niższe od tych jakie zaproponowało obu tych samych dostawców w pierwszym przetargu. Korzystniejszą ofertę, w wysokości 97 mln 342 tys. zł, złożyła wówczas firma EvoBus Polska Sp. z o.o. z miejscowości Wolica. Spółka MAN Truck&Bus Polska Sp. z o.o. z Nadarzyna oczekiwała więcej, bo 101 mln 349 tys. zł brutto. Oferowała jednak dłuższą gwarancję – 61 miesięcy na autobusy i 133 miesiące na zewnętrzne powłoki lakierowe oraz na całą strukturę nadwozia, w tym szkieletu i poszycia zewnętrznego oraz dachu, przy czym EvoBus proponowało okres ochrony odpowiednio na 48 i 120 miesięcy.

Po rozstrzygnięciu przetargu, w połowie lipca, MPK Wrocław przekazało całą dokumentację postępowania do kontroli, prowadzonej przez prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Kontrola ta trwała około czterech miesięcy i została zakończona w listopadzie. 

Zwycięzca przetargu – MAN Truck & Bus Polska powiadomił jednak przewoźnika, że obecnie wykonanie zamówienia nie jest możliwe na warunkach określonych w postępowaniu i że odstępuje od zawarcia umowy. 
MPK Wrocław zadecydowało więc o wyborze drugiego dostawcy, który brał udział w tym przetargu. Jest nim firma EvoBus Polska, która dostarczy 50 autobusów Mercedes Citaro, które powinny trafić do Wrocławia w drugiej połowie przyszłego roku. Będą to już kolejne autobusy tej marki we Wrocławiu. Od wiosny 2017 roku, w barwach MPK Wrocław jeździ już 60 sztuk Mercedes Citaro II generacji (20 krótkich i 40 długich), które zostały wydzierżawione (plus pula części eksploatacyjnych i 4 lata gwarancji) przez MPK Wrocław od firmy Mercedes-Benz na 10 lat za 168 mln zł. 

Obie oferty przekraczały budżet zamówienia, który wynosi 68 mln zł. Jednak Unia Europejska ma dofinansować to zamówienie w ramach regionalnego programu operacyjnego dla województwa dolnośląskiego w kwocie 43 mln zł. 

Współpraca: Mariusz Bartodziej