Torowisko tramwajowe na ul. Marszałkowskiej będzie zieloneFot. UM Warszawa

Torowisko tramwajowe na ul. Marszałkowskiej będzie zielone

Orzech
Orzech
REKLAMA

Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg na przebudowę odcinka trasy przebiegającej ulicą Marszałkowską. Powstanie nowoczesne torowisko w zielonej zabudowie, z dodatkowymi przejściami dla pieszych i przejazdami. Zadanie jest częścią prezydenckiego projektu Nowego Centrum Warszawy.

Wymienione zostanie całe torowisko wraz z podbudową na odcinku ok. 1 km. Zamówienie jest podzielone na dwie części. Pierwszy, podstawowy zakres obejmuje odcinek od ul. Widok do południowej części skrzyżowania z ul. Królewską (bez skrzyżowania ze Świętokrzyską, które było przebudowywane w czasie budowy centralnego odcinka II linii metra). W ramach opcji przewidziano przebudowę odcinka trasy tramwajowej w rejonie skrzyżowania ul. Marszałkowskiej z ul. Królewską, zespołu przystankowego Królewska, gazociągu w ul. Królewskiej i dostosowanie układu drogowego na skrzyżowaniu.

Zielono i płynnie

Prace poprawią płynność ruchu tramwajów. Znikną występujące ograniczenia prędkości, a przejazd pojazdów będzie cichszy. Na odcinku od Królewskiej do Świętokrzyskiej przewidziano zielone torowisko z rozchodnikiem, natomiast na odcinku w kierunku ronda Dmowskiego zastosowana zostanie zabudowa przejezdna. Wynika to z wniosku Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego i Transportu Sanitarnego „Meditrans” o zachowanie możliwości poruszania się karetek po tym odcinku torowiska.

Ułatwienia dla kierowców

Inwestycja Tramwajów Warszawskich, koordynowana przez Zarząd Dróg Miejskich, to kolejny etap sukcesywnego przekształcania ulicy Marszałkowską w prawdziwie zieloną arterię. Wykonane zostaną pasy separacyjne wzdłuż torowiska z miejscem na nasadzenia zieleni wysokiej i niskiej. Następnie ZDM zazieleni te rezerwy w ramach osobnego zadania. Przesunięte zostaną krawężniki w celu dostosowaniu ich do nowego układu drogowego. Równolegle z pracami torowymi, ZDM wykona swoją część zadania. Powstaną dwa nowe przejścia dla pieszych oraz przejazdy rowerowe – na wysokości ulic Złotej i Sienkiewicza. W tych samych punktach pojawią się też nowe rozwiązania dla kierowców. W rejonie ulicy Złotej wyznaczona zostanie zawrotka pozwalająca zmienić kierunek ruchu bez konieczności dojeżdżania do ronda Dmowskiego. Z kolei przy ulicy Sienkiewicza powstanie zupełnie nowy lewoskręt zapewniający dojazd do kwartału w rejonie Złota-Zgoda.

REKLAMA

Kompleksowe prace

Oferty na przebudowę torowiska będą znane w styczniu. Roboty, zaplanowane przede wszystkim na okres wakacyjny 2025 r., będą wiązać się ze wstrzymaniem ruchu tramwajów pomiędzy przystankami Metro Ratusz Arsenał i Centrum przez ok. 3,5 miesiąca. Na pozostałych odcinkach Marszałkowskiej i ul. Andersa, dzięki budowie tymczasowych rozjazdów nakładkowych, możliwe będzie kursowanie tramwajów dwukierunkowych.

Czas zamknięcia Tramwaje Warszawskie wykorzystają do przeprowadzenia innych prac na przylegających odcinkach sieci. Kompleksowo, w ramach Warszawskiego Programu Torowego, wyremontowane zostanie torowisko z rozjazdami w węźle na placu Bankowym. Spółka przeprowadzi też własnymi siłami remont torów między Królewską a Senatorską. Na wysokości Ogrodu Saskiego przygotowana zostanie zabudowa pod przyszłe przejście dla pieszych w kierunku placu Żelaznej Bramy – tak, by nie było potrzeby wstrzymywania ruchu tramwajowego w przyszłości, gdy ZDM przystąpi do budowy nowego przejścia dla pieszych i przejazdu rowerowego przez Marszałkowska wzdłuż Osi Saskiej.

Fot. UM Warszawa
Fot. UM Warszawa

Żródło: UM Warszawa

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA