W najbliższych dniach ruszy przebudowa ulicy Suchej. W ramach całej inwestycji nie powstanie jednak torowisko tramwajowe, choć to jedno z flagowych przedsięwzięć zapisanych w planie transportowym Wrocławia.
W piątek 6 stycznia firma Unibail-Rodamco, czyli inwestor powstającej w miejscu dawnego dworca PKS galerii handlowej Wroclavia, rozpocznie kolejny etap przebudowy ulic w tym kwartale. Po przebudowie ulicy Dyrekcyjnej, teraz zacznie się modernizacja ulicy Suchej na odcinku od ulicy Joannitów do Borowskiej.
– Prace na ulicy Suchej prowadzone będą przy całkowitym wyłączeniu ruchu kołowego z wyjątkiem komunikacji autobusowej utrzymanej jednym kierunku – do ulicy Borowskiej – zapowiadają w Zarządzie Dróg i Utrzymania Miasta.
Trasa objazdu została wyznaczona przez przebudowaną już ulicę Dyrekcyjną oraz ulicę Borowską do skrzyżowania Sucha/Ślężna/Swobodna.
– Prace nad przebudową układu drogowego wszystkich czterech ulic mogą potrwać do grudnia bieżącego roku – tłumaczą w ZDiUM-ie.
Urzędnicy dodają, że z uwagi na powstający kompleks Sagittarius Business House po stronie dworca PKP, do prac wykonywanych na ulicy Suchej dołączy wkrótce kolejny inwestor – Echo Investment, co nie wpłynie jednak zasadniczo na organizację ruchu (nadal obowiązywał będzie brak przejazdu).
Tramwaju (na razie) nie będzie
Już kilka lat temu urzędnicy zapowiadali, że na ulicy Suchej powstanie torowisko tramwajowe wraz z węzłem przesiadkowym. Temat ten wrócił przy okazji budowy Wroclavii – w ramach przebudowy ulicy Dyrekcyjnej, zlikwidowano tam torowisko tramwajowe, które co prawda nie było na co dzień wykorzystywane, ale w sytuacjach awaryjnych mogły tamtędy jeździć wozy MPK.
– Obsługa komunikacyjna tego rejonu miasta i elastyczność układu torowego nie ulegnie pogorszeniu z uwagi na podjęcie decyzji o budowie odcinka torowiska w ulicy Hubskiej od ul. Glinianej do ul. Dyrekcyjnej z jego wpięciem w istniejący układ torów prowadzących pod wiaduktem kolejowym na ul. Pułaskiego – tłumaczył w 2015 roku Zbigniew Komar z departamentu infrastruktury i gospodarki w magistracie.
Przy okazji budowy nowego torowiska na ulicy Hubskiej (wkrótce powinien zostać rozstrzygnięty przetarg na jego wykonawcę) można byłoby od razu poprowadzić tory na ulicy Suchej.
Zwłaszcza, że obie inwestycje znalazły się w przyjętym przez radnych planie transportowym Wrocławia. Aranżacja zintegrowanego węzła przesiadkowego w rejonie Dworca Głównego i Autobusowego, wraz z poprowadzeniem nowej linii tramwajowej (ul. Sucha i ul. Hubska) to jedno z flagowych przedsięwzięć wymienionych w tym dokumencie.
Zmiany w komunikacji miejskiejZwłaszcza, że obie inwestycje znalazły się w przyjętym przez radnych planie transportowym Wrocławia. Aranżacja zintegrowanego węzła przesiadkowego w rejonie Dworca Głównego i Autobusowego, wraz z poprowadzeniem nowej linii tramwajowej (ul. Sucha i ul. Hubska) to jedno z flagowych przedsięwzięć wymienionych w tym dokumencie.
– Projekt ten nawiązuje do wskazania w krajowym i wojewódzkim planie transportu zbiorowego węzła przesiadkowego w tym rejonie – tłumaczą autorzy.
Na szybką budowę torów wzdłuż Suchej nie ma jednak co liczyć – w planie transportowym jest zapis, że ta inwestycja ma zostać zrealizowana po 2020 roku, zależnie od postępu zabudowy.
– Inwestycja ta jest uzależniona od ostatecznych uzgodnień terminów i zakresu szeregu inwestycji zaplanowanych, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, przez służby PKP do realizacji w pasie pomiędzy ul. Suchą a torami kolejowymi – tłumaczyli w 2015 roku urzędnicy z magistratu.
Podkreślali, że przebudowa ul. Suchej z wydzieleniem linii tramwajowej wymaga pełnej koordynacji z tymi inwestycjami, aby to, co zostanie zbudowane w ciągu przynajmniej 5 lat nie było naruszane np. na skutek konieczności dalszego dostosowywania tej ulicy i sieci podziemnych do nowych inwestycji kubaturowych.
W związku z rozpoczęciem przebudowy ulicy Suchej, od 6 stycznia zmienią się trasy linii autobusowej 110, 125, 325, 900L i 910.
– Autobusy tych linii autobusowych jadące w kierunku Jagodna i Brochowa zostaną skierowane objazdem od skrzyżowania ulicy Borowskiej, Swobodnej i Suchej przez ulicę Ślężną i Dyrekcyjną do ulicy Hubskiej. W kierunku przeciwnym trasa tych linii pozostanie bez zmian – zapowiada Małgorzata Szafran z biura prasowego magistratu.
REKLAMA
Obecny przystanek autobusowy "Dworzec Autobusowy" przy ulicy Suchej, w rejonie skrzyżowania z ulicą Joannitów, zostanie przeniesiony w tymczasową lokalizację na ulicę Ślężną w pobliżu skrzyżowania z ulicą Skwerową (przystanek zlokalizowany pomiędzy ulicą Swobodną a Dyrekcyjną).
– Dodatkowo przystanki autobusowe dla linii 110, 122, 125, 325, 900P, 910 i kursów nocnych linii 206 i 240 zostaną przesunięte sprzed wejścia do Dworca Głównego PKP przy ulicy Suchej w tymczasową lokalizację tj. około 150 m w kierunku skrzyżowania ulicy Suchej z ulicą Borowską – wyjaśnia Małgorzata Szafran.