[Toruń] Lany asfalt na moście

RynekInfrastruktury
Spawają, mocują wieszaki, testują asfalt, budują chodniki i oświetlenie – tak w kilku słowach można podsumować to, co dzieje się na budowie toruńskiego mostu. Roboty są prowadzone na prawym i lewym brzegu. – Do końca czerwca potrwa scalanie łuków z wezgłowiami. Spawaniem zajmuje się 40 osób, pracują na dwie zmiany – wyjaśnia Zbigniew Szubski, zastępca dyrektora kontraktu, kierownik robót z ramienia firmy Strabag.
Na łuku południowym wykonaliśmy zabiegi technologiczne polegające na dowieszeniu do konstrukcji łuku elementów ważących około 60 ton. Było to konieczne, aby nadać łukowi właściwą geometrię. Do łuku mocowane są również wieszaki. Na łuku północnym montowane są płyty pomostów, które docierają droga wodną z wytwórni stali w Płocku. 


– Ze względu na ograniczoną szerokość śluzy na stopniu wodnym we Włocławku dostarczane elementy mają 10 metrów długości. Na budowie są one scalane w fragmenty liczące 30 metrów długości. Podwieszamy je przy użyciu lin i siłowników hydraulicznych. W tej chwili rozpoczęliśmy montaż 7 takiego elementu – wyjaśnia Zbigniew Szubski.

 

Na estakadzie Żółkiewskiego, od strony ZDZ, została ułożona warstwa wiążąca. Natomiast od strony Winnicy wykonana została podbudowa z kruszywa i ustawiono krawężniki. W czerwcu na obiekcie planowane jest układanie asfaltu lanego. Ten rodzaj nawierzchni zostanie zastosowany na wszystkich obiektach inżynierskich (estakady, tunel, wiadukt). Z tego tytułu ułożono tzw. odcinek doświadczalny. Obecnie jest on oceniany pod kątem zgodności rzeczywistego wykonania z przyjętymi założeniami teoretycznymi w dokumentacji technologicznej.


Na placu Daszyńskiego trwają roboty drogowe, montowane jest oświetlenie uliczne. Na ul. Wschodniej budowane są chodniki i zjazdy do posesji. Gotowa jest już nakładka bitumiczna na południowej jezdni ul. Żółkiewskiego (przy stacji benzynowej). Po stronie południowej Szosy Lubickiej (na wysokości zaplecza budowy) wykonywana jest konstrukcja jezdni.


Na estakadzie lewobrzeżnej trwa betonowanie. Wykonywana jest izolacja przeciwwodna na płycie estakady, układane są krawężniki i wykonywane są kapy gzymsowe. Dodatkowo prowadzone są roboty związane z antykorozją betonu na filarach estakady.


W przejściu podziemnym na wysokości ul. Rypińskiej zakończono betonowanie gzymsów i kap chodnikowych. Do układania asfaltu gotowy jest wiadukt nad koleją w ciągu ul. Lipnowskiej. Na lewej stronie realizowane są również roboty drogowe. Na ul. Lipnowskiej na odcinku ok. 100 m (przy firmie Pack-Druk) wykonywana jest konstrukcja drogi. Z kolei na ul. Rudackiej wykonywane są warstwy bitumiczne nowej drogi.