Wrocław robi kolejny krok w kierunku budowy nowej trasy tramwajowej na Maślice. Właśnie wybrano firmę, która ma przygotować projekt tej inwestycji. Trasa będzie liczyć ponad 3,2 kilometrów długości, a jej dokładny przebieg poznamy po zakończeniu projektowania.
W środę 6 września Wrocławskie Inwestycje rozstrzygnęły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy wydzielonej trasy tramwajowej wzdłuż ulicy Maślickiej. Jak informują urzędnicy, w postępowaniu przetargowym wzięto pod uwagę, poza ceną (60% wagi), także doświadczenie projektanta branży torowej (20% wagi), doświadczenie projektanta branży drogowej (10%) i doświadczenie projektanta branży elektroenergetycznej (10%).
– Złożone zostały trzy oferty. Najdroższa zaproponowana przez wrocławskie biuro BIPROGEO-PROJEKT opiewała na sumę 4 646 666,66 zł, po środku uplasowała się propozycja projektantów z Warszawy DATABOUT – 4 575 600 zł. Najtańsza oferta została złożona przez Wrocławskie Biuro Projektów Drosystem. Drosystem wykazał się też najwyższym doświadczeniem projektowym zdobywając łącznie 100 punktów. Dwaj przegrani oferenci uzyskali odpowiednio 73 i 77 punktów – wyliczają w magistracie.
Oferta, którą wybrała komisja przetargowa opiewa na kwotę 3 672 780 zł.
– Inwestycja umożliwi mieszkańcom Maślic, ale i pobliskich osiedli szybki dojazd do centrum. Dzięki realizacji tej inwestycji aż 11 tysięcy osób zyska dostęp w odległości do 500 m do przystanku tramwajowego. A dzięki parkingowi P&R i odpowiedniej integracji z autobusami, trasa tramwajowa na Maślice będzie także nową ofertą komunikacyjną dla Stabłowic czy Pracz Odrzańskich – zapowiada Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.
Jak będzie przebiegać trasa tramwajowa na Maślice?
Trasa na Maślice będzie liczyć ponad 3,2 kilometrów długości, a razem z pętlą – około 4 kilometry. Dokładny jej przebieg poznamy po zakończeniu projektowania. Trasa tramwajowa znajdzie się w korytarzu komunikacyjnym wytyczonym w Studium i Miejskim Planie Zagospodarowania Przestrzennego dla tego obszaru.
– Założenia koncepcyjne są następujące: planowany jej początek jest w pobliżu krańcówki przy Tarczyński Arena przy ul. Pilczyckiej, następnie ok. 2 km wzdłuż ul. Maślickiej po stronie północnej. Potem trasa odbije w lewo w kierunku południowo-zachodnim w kierunku ulicy Suwalskiej i Królewieckiej, aby zakończyć swój bieg w pobliżu centrum handlowego i linii kolejowej, którą kursują pociągi m.in. w kierunku Głogowa czy Zielonej Góry. Wybór tego miejsca na pętlę tramwajową nie jest przypadkowy, ponieważ w planach PKP jest wybudowanie w sąsiedztwie stacji kolejowej Wrocław-Maślice. Przy pętli tramwajowej planowany jest park and ride – tłumaczy Piotr Paś, prezes Wrocławskich Inwestycji.
Tramwaj na Maślice to element Wrocławskiego Programu Tramwajowego 2.0, którego realizację ogłoszono w ubiegłym roku.
– Dążymy do tego, by tras tramwajowych we Wrocławiu było jeszcze więcej, ale musimy pamiętać, że miasto cały czas się zmienia i rozwija, dlatego do realizacji kolejnych zadań musimy się dobrze przygotować. Stąd powstanie Wrocławskiego Programu Tramwajowego 2.0, który jest odświeżeniem planu z 2016 roku – dodaje Elżbieta Urbanek, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Transportu UMW.
8 par przystanków i nowy most
Założenia koncepcyjne dla Maślic zakładają powstanie na trasie 8 par przystanków: na wysokości ul. Gosławickiej, przy AOW, ul. Rędzińskiej, Bogatyńskiej, Brodnickiej, na rozwidleniu ul. Maślickiej i trasy tramwajowej odbijającej w kierunku południowo-zachodnim, przy ul. Suwalskiej oraz ul. Królewieckiej.
– To skomplikowane zadanie. Planujemy wybudować most na Ługowinie, liczne sieci podziemne, kilka kilometrów torowiska. Dokumentacja obejmie wiele pozwoleń i uzgodnień m.in. decyzję środowiskową, ZRID czy budowę nowej stacji prostownikowej na Maślicach. Stąd też od momentu podpisania umowy projektant będzie miał na przygotowanie dokumentacji ponad dwa lata. Inwestycja będzie objęta konsultacjami społecznymi – mówi Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji.
Jak dodają urzędnicy, trasa jest ściśle powiązana z przebudową ulicy Maślickiej – na to zadanie jest już dokumentacja projektowa obejmująca kompleksową przebudowę jezdni, budowę dróg dla rowerów, chodników oraz całej infrastruktury podziemnej i zieleni.