Trwa budowa nowego podziemnego przystanku kolejowego Łódź Koziny PKP PLK

Trwa budowa nowego podziemnego przystanku kolejowego Łódź Koziny

FILM + ZDJĘCIA
REKLAMA

Łódź Koziny to budowany podziemny przystanek osobowy w tunelu średnicowym, położony w Łodzi, w dzielnicy Bałuty, na granicy Żubardzia i Kozin, u zbiegu ulicy Drewnowskiej z Kasprzaka i Aleją Włókniarzy w obrębie komory rozjazdowej. Koszt tej inwestycji to blisko 188 mln zł. Inwestycja realizowana z udziałem środków POIiŚ zwiększy rolę kolei w połączeniach aglomeracyjnych i dalekobieżnych.

Przystanek będzie składał się z trzech poziomów skomunikowanych ze sobą schodami stałymi, ruchomymi i windami. Na poziomach -2 i -3 przewidziano po dwa perony jednokrawędziowe o długości 155 m każdy. Poziom -1 ma służyć komunikacji.

Przystanek Łódź Koziny budowany jest przy zbiegu al. Włókniarzy i ul. Drewnowskiej, w miejscu rozgałęzienia tuneli jednotorowych: dwóch w stronę stacji Łódź Kaliska i dwóch w stronę stacji Łódź Żabieniec.

Przystanek będzie miał trzy podziemne kondygnacje. Poziom komunikacyjny – 1. Na poziomie – 2 znajdą się perony dla pociągów w kierunku Łódź Kaliska i Żabieniec, a na poziomie – 3 w stronę stacji Łódź Fabryczna. Zadanie za ok. 188 mln zł zrealizuje firma PBDiM Mińsk Mazowiecki, wykonawca kolejowego tunelu średnicowego.

PKP PLK, materiały inwestora
PKP PLK, materiały inwestora
PKP PLK, materiały inwestora
PKP PLK, materiały inwestora
PKP PLK, materiały inwestora
PKP PLK, materiały inwestora

– Budujemy trzeci przystanek Łódź Koziny, który dodatkowo powstał w trakcie projektowania inwestycji. Budowa tuneli, łączących stacje Łódź Fabryczna, Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec to wielka i konieczna inwestycja dla Łodzi, regionu i Polski. Łączy też sieć kolejową, a jednocześnie tworzy rodzaj metra dla Łodzi – powiedział Piotr Gliński, wicepremier, minister kultury, dziedzictwa narodowego i sportu.

– Pieniądze krajowe i fundusze unijne inwestujemy w rozwój kolei w województwie łódzkim. Realizowane projekty podniosą komfort i bezpieczeństwo podróży, a także poprawią dostępność kolei. Wszystkie te inwestycje realizujemy w ramach Krajowego Programu Kolejowego. To największy w historii program inwestycyjny na kolei – podkreślił Waldemar Buda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.

– Inwestycje realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w obszarze aglomeracji i województwa łódzkiego istotnie zwiększają dostępność i rolę kolei jako ekologicznego i atrakcyjnego środka transportu. Wykorzystujemy środki unijne POIiŚ na kontynuacje prac – budowę połączeń między Łodzią Fabryczną a Łodzią Kaliską, m.in. powstanie przystanek Łódź Koziny. Dzięki środkom budżetowym zapewnimy pasażerom oczekiwany standard obsługi na stacji Łódź Kaliska i poprawimy sprawność ruchu kolejowego – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
REKLAMA
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula

Tunel łączy Polskę

Tunel średnicowy to kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi regionalne i dalekobieżne – na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec). W ramach projektu powstaną nowe przystanki Łódź Polesie, Łódź Śródmieście, Łódź Koziny, które będą zintegrowane z komunikacją miejską i ułatwią mieszkańcom codzienne podróże.

Wykonawca przewiduje zakończenie inwestycji na koniec 2022 roku. Jest to projekt niezwykle skomplikowany, wykonywany pod centrum miasta i w niełatwym terenie.

Komentarze (1)

Napisz komentarz
Pozdro(gość)
Autor artykułu jest w ogóle na bieżąco z tą inwestycją, czy artykuł to poprostu kopiuj-wklej sprzed wielu, wielu miesięcy? Inwestycja NIE powstanie do końca 2022 roku, tu nie trzeba być specjalistą, zdjęcia mówią samo za siebie. A dodatkowo już dawno pojawiły się informacje o opóźnieniu i to niestety kilku letnim.
REKLAMA