Łódź Koziny to budowany podziemny przystanek osobowy w tunelu średnicowym, położony w Łodzi, w dzielnicy Bałuty, na granicy Żubardzia i Kozin, u zbiegu ulicy Drewnowskiej z Kasprzaka i Aleją Włókniarzy w obrębie komory rozjazdowej. Koszt tej inwestycji to blisko 188 mln zł. Inwestycja realizowana z udziałem środków POIiŚ zwiększy rolę kolei w połączeniach aglomeracyjnych i dalekobieżnych.
Przystanek będzie składał się z trzech poziomów skomunikowanych ze sobą schodami stałymi, ruchomymi i windami. Na poziomach -2 i -3 przewidziano po dwa perony jednokrawędziowe o długości 155 m każdy. Poziom -1 ma służyć komunikacji.
Przystanek Łódź Koziny budowany jest przy zbiegu al. Włókniarzy i ul. Drewnowskiej, w miejscu rozgałęzienia tuneli jednotorowych: dwóch w stronę stacji Łódź Kaliska i dwóch w stronę stacji Łódź Żabieniec.
Przystanek będzie miał trzy podziemne kondygnacje. Poziom komunikacyjny – 1. Na poziomie – 2 znajdą się perony dla pociągów w kierunku Łódź Kaliska i Żabieniec, a na poziomie – 3 w stronę stacji Łódź Fabryczna. Zadanie za ok. 188 mln zł zrealizuje firma PBDiM Mińsk Mazowiecki, wykonawca kolejowego tunelu średnicowego.
– Budujemy trzeci przystanek Łódź Koziny, który dodatkowo powstał w trakcie projektowania inwestycji. Budowa tuneli, łączących stacje Łódź Fabryczna, Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec to wielka i konieczna inwestycja dla Łodzi, regionu i Polski. Łączy też sieć kolejową, a jednocześnie tworzy rodzaj metra dla Łodzi – powiedział Piotr Gliński, wicepremier, minister kultury, dziedzictwa narodowego i sportu.
– Pieniądze krajowe i fundusze unijne inwestujemy w rozwój kolei w województwie łódzkim. Realizowane projekty podniosą komfort i bezpieczeństwo podróży, a także poprawią dostępność kolei. Wszystkie te inwestycje realizujemy w ramach Krajowego Programu Kolejowego. To największy w historii program inwestycyjny na kolei – podkreślił Waldemar Buda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.
– Inwestycje realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w obszarze aglomeracji i województwa łódzkiego istotnie zwiększają dostępność i rolę kolei jako ekologicznego i atrakcyjnego środka transportu. Wykorzystujemy środki unijne POIiŚ na kontynuacje prac – budowę połączeń między Łodzią Fabryczną a Łodzią Kaliską, m.in. powstanie przystanek Łódź Koziny. Dzięki środkom budżetowym zapewnimy pasażerom oczekiwany standard obsługi na stacji Łódź Kaliska i poprawimy sprawność ruchu kolejowego – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Tunel łączy Polskę
Tunel średnicowy to kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi regionalne i dalekobieżne – na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec). W ramach projektu powstaną nowe przystanki Łódź Polesie, Łódź Śródmieście, Łódź Koziny, które będą zintegrowane z komunikacją miejską i ułatwią mieszkańcom codzienne podróże.
Wykonawca przewiduje zakończenie inwestycji na koniec 2022 roku. Jest to projekt niezwykle skomplikowany, wykonywany pod centrum miasta i w niełatwym terenie.