Dzięki modernizacji obiekt zmieni swoje oblicze. Z całą pewnością uwagę pasażerów po przebudowie dworca przyciągnie interesujący wygląd zewnętrzny. Będzie to połączenie zachowanych XIX-wiecznych fragmentów elewacji dworca z dobudowaną później, bardziej nowoczesną i modernistyczną częścią. Elewacja historyczna odzyska swoje dawne piękno.
Odtworzone zostaną na niej między innymi boniowania, pilastry, sztukaterie czy gzymsy. Z kolei w projekcie wykończenia części nowoczesnej zastosowano okładziny elewacyjne w naturalnym piaskowym wybarwieniu. W miejscu istniejących horyzontalnych przeszkleń planowane jest wprowadzenie rytmicznych, pojedynczych otworów okiennych, wkomponowanych w układ okładziny elewacyjnej. Węższe przeszklenia, oprócz walorów wizualnych, zapewnią również dowolność w kształtowaniu układu pomieszczeń na pierwszym piętrze budynku. Ciekawym akcentem będzie motyw zaczerpnięty z ludowej wycinanki łowickiej. Pojawi się on w górnych narożnikach elewacji. Pomyślano również o efektowym podświetleniu nocnym elewacji.
Sporo zmian czeka na podróżnych wewnątrz budynku. Przestrzeń obsługi pasażerów zostanie zaaranżowana nowocześnie i w neutralnej kolorystyce. Wykończenie podłóg i częściowo ścian zaprojektowano z naturalnego kamienia kontrastującego z bielą sufitu listwowego z wkomponowanymi w niego podłużnymi oprawami oświetleniowym. We wnętrzu znajdą się również ergonomiczne ławki z drewnianymi siedziskami, gabloty na rozkłady jazdy oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Na parterze oprócz poczekalni – holu, zlokalizowano toalety, pomieszczenia kas biletowych, lokal komercyjny oraz posterunek Straży Ochrony Kolei. Na piętrze zaplanowano duży lokal na wynajem i pomieszczenia dla spółek kolejowych. Ważnym usprawnieniem jest połączenie budynku dworca z przejściem do tunelu prowadzącego na perony.
– Rozpoczęcie przebudowy dworca Łowicz Główny to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei. Mieszkańcy kolejnego miasta powiatowego zyskają dzięki temu dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że modernizowany historyczny budynek dworca stanie się wizytówką Łowicza, ważnym centrum społeczności lokalnej i ułatwi pasażerom podróżowanie koleją do Warszawy i Łodzi. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. prawie 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
– Łowicz Główny to czwarty dworzec w województwie łódzkim, po Rogowie, Wilkoszewicach i Goczałkowicach, gdzie ruszają prace budowlane w ramach Programu Inwestycji Dworcowych. To budynek szczególny, na wpół historyczny i współczesny, który przejdzie kompleksową przebudowę, stając się dzięki niej obiektem nowoczesnym i spełniającym najwyższe standardy obsługi podróżnych. Akcentem lokalnym będzie umieszczenie w narożnikach elewacji dworca motywu z ludowej wycinanki łowickiej – stwierdził Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP SA.
Podczas przebudowy budynku planuje się usunięcie barier architektonicznych oraz wprowadzenie szeregu usprawnień dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej, takich jak ścieżki prowadzące, mapy dotykowe, oznaczenia w alfabecie Braille’a dla osób niewidomych i niedowidzących oraz windy. Do potrzeb osób z niepełnosprawnościami zostaną przystosowane również toalety.
Na dworcu zostanie wdrożonych szereg technologii, które sprawią, że stanie się on bardziej ekologiczny. Oświetlenie będzie wykonane z zastosowaniem energooszczędnych źródeł światła LED, a także zoptymalizowane dzięki zastosowaniu automatyki w postaci czujników zmierzchowych i obecności. Ponadto na dachu budynku zaprojektowano 68 paneli fotowoltaicznych do pozyskiwania zielonej energii. Z kolei poprzez ocieplenie budynku, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej oraz montaż kurtyn powietrznych przy wejściach do strefy obsługi podróżnych ograniczone zostaną straty ciepła. Natomiast system BMS (Building Management System) nadzorujący pracę urządzeń i instalacji zadba o optymalizację zużycia energii elektrycznej, cieplnej oraz wody w budynku.
Przebudowa dworca Łowicz Główny obejmie również jego bezpośrednie otoczenie, gdzie ułożona zostanie nowa nawierzchnia, a także zamontowane elementy małej architektury (ławki, kosze, oświetlenie) oraz uporządkowana zieleń.
Planowany termin zakończenia inwestycji to druga połowa 2023 roku. Jest ona finansowana ze środków własnych PKP SA, a łączna wartość robót budowlanych to prawie 11 mln złotych.
W artykule wykorzystano materiały Ministerstwa Infrastruktury.


























![NICKEL Resort & Wellnest Grzybowo z pozwoleniem na użytkowanie [ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/gallery/230/102/686054_100x70.jpg)



![Na północy Wrocławia mieszka się dobrze [FILM]](https://investmap.pl/_i/gallery/119/119/665207_100x70.jpg)


![Zakończyła się modernizacja stacji Olkusz [ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/image/95/95/77407_100x70.jpg)
![[dolnośląskie] Modernizacja dworca w Brzegu Dolnym na półmetku](https://investmap.pl/_i/image/185/57/4281_100x70.jpg)
![[Wrocław] Modernizacja mostu kolejowego na Osobowicach: zdejmują 200-tonowe przęsło](https://investmap.pl/_i/image/7/7/775_100x70.jpg)
![[śląskie] Dworzec w Pszczynie odzyskuje dawny blask](https://investmap.pl/_i/image/199/71/7367_100x70.jpg)
![Trwa modernizacja dworca kolejowego Łódź Kaliska [ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/image/165/37/52133_100x70.jpg)
![[opolskie] Dworzec w Brzegu Dolnym odzyska dawny blask](https://investmap.pl/_i/image/154/26/6554_100x70.jpg)
![[opolskie] Rusza modernizacja dworca w Brzegu Dolnym](https://investmap.pl/_i/image/39/39/8999_100x70.jpg)
![[dolnośląskie] Prace budowlane na dworcu w Brzegu Dolnym nabierają tempa](https://investmap.pl/_i/image/186/58/4282_100x70.jpg)
![[Wrocław] Co czeka Wrocławski Węzeł Wodny?](https://investmap.pl/_i/image/89/89/4697_100x70.jpg)
![[Wrocław] Co dalej z Dworcem Świebodzkim? Mogą tam powstać rządowe mieszkania. I nie tylko tam](https://investmap.pl/_i/image/97/97/29793_100x70.jpg)
