Na terenie zabytkowej stacji kolejowej w Bytomiu prowadzona jest przebudowa peronów i hali przy zachowaniu elementów historycznych. Montowane są poszycie dachu i przeszklenia. Efektem inwestycji na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie będą sprawniejsze podróże oraz przewóz towarów ze Śląska w stronę portów. Wartość prac to ponad 1,2 mld zł, dofinansowanie pochodzi z UE. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły też przetarg na remont nastawni bramowej w Bytomiu.
Konstrukcja stalowa zabytkowej nastawni w Bytomiu zostanie oczyszczona i odmalowana. Wykonana będzie renowacja elewacji i dachu. Okna i drzwi zostaną wymienione na nowe. We wnętrzu obiektu przeprowadzone będą prace remontowe. Montaż nowego oświetlenia zewnętrznego sprawi, że w nocy nastawnia będzie podświetlona. Zakres robót został uzgodniony z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Prace będą finansowane ze środków własnych.
Nastawnia jest ważną częścią stacji Bytom i po przeprowadzonych przez PLK SA pracach, ponownie stanie się wizytówką stacji.
W ramach odrębnego zadania, na modernizowanej stacji Bytom montowane jest nowe poszycie dachu hali peronowej i pierwsze przeszklenia świetlików. Konstrukcja hali została wcześniej wzmocniona. Budowane są dwa z trzech peronów w stacji. Prace prowadzone są też w przejściu pod torami na perony. W budynku nowego lokalnego centrum sterowania montowane są komputerowe systemy prowadzenia ruchu kolejowego.
Projekt jest elementem większego projektu związanego z modernizacją tzw. Magistrali Węglowej.
Generalnym wykonawcą inwestycji jest firma PRK WROCŁAW sp. z o.o.
Zapraszamy do obejrzenia najnowszego FILMU z realizacji tej inwestycji, przygotowanego przez PRK WROCŁAW sp. z o.o.
- Zobaczycie jak są prowadzone prace w zamknięciu całodobowym, tj. przy wyłączeniu stacji z ruchu kolejowego. Prawie cała stacja jest już w budowie.
- Sprawdzicie jak dużo udało się już zrobić. Zakres torowy prac osiągnął już ponad 75%
- Możecie zobaczyć jak wygląda praktycznie ukończona hala dworcowa, budynek LCS, a także pozostała infrastruktura pasażerska i towarowa
- Zobaczycie m.in wiadukt kolei wąskotorowej, a także sąsiedztwo linii kolejowej nr 131 na szlaku Bytom - Bytom Karb, w tym piękne widoki nad sąsiadującymi szlakami kolejowymi.
Po zakończeniu prac wszystkie perony będą dostosowane do obsługi podróżnych z ograniczoną możliwością poruszania się. Windy ułatwią komunikację. Będzie nagłośnienie i czytelne oznakowanie, wymienione oświetlenie oraz ławki. Odnowione zostaną dwa przejścia podziemne, w tym przejście na perony. Na stacji zostanie przebudowanych łącznie ok. 28 km torów, a także sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Układ torowy w stacji został zaprojektowany z uwzględnieniem istniejącej nastawni bramowej.
Na hali peronowej pojawią się też nowe napisy z nazwą stacji, wykonane w technologii LED. Dotychczasowe dwa komplety neonowych napisów „Bytom”, pochodzących z hali peronowej, otrzymała gmina. Przekazane neony zostaną w przyszłości wyeksponowane na terenie Bytomia.
Zakończenie prac planowane jest na koniec 2024 r.
Zdjęcie główne w artykule: youtube.com/@PRKWROCLAW