Jeden z największych pracodawców w stolicy Dolnego Śląska – szwedzka firma Volvo Buses zamknie swoją fabrykę autobusów we Wrocławiu. Zakład produkcyjny zlokalizowany na wrocławskich Swojczycach będzie działać tylko do początku 2024 roku.
Jaki jest powód zamknięcia? Według Anny Westerberg, prezes Volvo Buses, działalność spółki w Europie od lat przynosi straty. Decyzja o stopniowym wygaszeniu i zakończeniu produkcji kompletnych autobusów i autokarów będzie miała wpływ na około 1600 miejsc pracy w Volvo Buses, z czego około 1500 we Wrocławiu. Proces informowania oraz dialog z przedstawicielami związków zawodowych został już rozpoczęty.
Volvo Buses zmienia swój model biznesowy w Europie i wdraża to samo, sprawdzone rozwiązanie, które stosuje na kilku innych rynkach. Oznacza to, że spółka skoncentruje swoją działalność na produkcji podwozi, a wraz z zewnętrznymi producentami nadwozi zaoferuje klientom w Europie pełną gamę autobusów miejskich i międzymiastowych oraz autokarów dla segmentu premium. W związku z tym Volvo Buses zdecydowało, że zamknie swoją fabrykę autobusów we Wrocławiu w pierwszym kwartale 2024 roku.
Szwedzkie Volvo to czwarty największy pracodawca w stolicy Dolnego Śląska. Grupa Volvo ma silną pozycję w Polsce, gdzie zatrudnia około 3600 pracowników, w tym około 1500 pracowników w Volvo Buses. Oznacza to, że większość obecnych pracowników Grupy Volvo pozostanie w Polsce.
Fabrykę we Wrocławiu przejmie nowa firma
Są też pozytywne informacje. W miejsce Volvo Buses, przy ul. Mydlanej pojawi się nowy inwestor, także ze Szwecji. Volvo Buses podpisało list intencyjny w sprawie sprzedaży wydzielonych nieruchomości we Wrocławiu na rzecz Vargas Holding.
Vargas Holding zamierza w 2024 roku w tym samym miejscu otworzyć własną fabrykę. Na razie nie ujawnia jednak żadnych szczegółów, w tym informacji na temat tego co zamierza produkować we Wrocławiu.
– W Vargas stale analizujemy możliwości przyspieszenia dekarbonizacji i wejścia w nowe branże i projekty przemysłowe. Nasze najnowsze przedsięwzięcie będzie związane z rozwiązaniami energetycznymi dla domów. Mając to na uwadze, jesteśmy pod wrażeniem zarówno obiektów, jak i wysoko wykwalifikowanych pracowników zakładu we Wrocławiu. Więcej szczegółów na temat naszych dalszych działań podamy w nadchodzących miesiącach – mówi Carl-Erik Lagercrantz, dyrektor generalny Vargas Holding.
– Chociaż Vargas Holding będzie działał w innej branży, kluczowym czynnikiem jest możliwość zatrudnienia doświadczonej kadry niezbędnej do uruchomienia działalności oraz przyszłej ekspansji – podkreśla Anna Westerberg, prezes Volvo Buses.
Nowy inwestor rozpocznie działalność o innym profilu i będzie stopniowo rozbudowywał zakład produkcyjny we Wrocławiu. Produkcja rozpocznie się w 2024 roku i będzie rozwijana w kolejnych latach. List intencyjny obejmuje zamiar Vargas Holding zaoferowania zatrudnienia części pracowników Volvo Buses, niektórych już w trzecim kwartale 2023 roku.
Pracę w Vargas Holding może znaleźć jedna trzecia z obecnej załogi Volvo Buses, czyli około 500 osób. Pozostałym pracownikom Volvo planuje zapewnić pakiet socjalny, który ma być negocjowany ze związkami zawodowymi.
Volvo zamierza również pomóc swoim dotychczasowym pracownikom z znalezieniu nowej pracy w ramach Grupy Volvo w Polsce i na świecie oraz w firmach partnerskich tego szwedzkiego koncernu, w tym także na terenie Wrocławia i Dolnego Śląska.
Volvo zamknie tylko fabrykę autobusów
Kolejna dobra informacja jest taka, że Volvo zamknie we Wrocławiu tylko i wyłącznie fabrykę autobusów.
Wrocław pozostanie globalnym centrum dostarczającym usługi biznesowe dla Grupy Volvo, z takimi oddziałami jak Volvo Group Digital & IT, Volvo Group Financial Control & Accounting, Volvo Group People Services, Volvo Construction Equipment, Group Trucks Operations, Group Truck Purchasing i Volvo Group Real Estate.
– Obecnie w oddziałach Grupy Volvo w Polsce, poza Volvo Buses, zatrudniamy ponad 2100 osób. Pozostaną one nadal zatrudnione w naszej firmie i będą świadczyć swoją pracęw ramach Grupy Volvo. Będziemy również wspierać Volvo Buses, jej pracowników i Vargas Holding podczas procesu dezinwestycji – podkreśla Mirosław Kraner, prezes Volvo Polska.
Czy fabryka autobusów we Wrocławiu musiała zostać zamknięta?
– O naszej trudnej i smutnej decyzji poinformowaliśmy dziś związki zawodowe, menedżerów i pracownikow. Jej przyczyną jest zmiana modelu biznesowego: z produkcji i sprzedaży kompletnych autobusów przejdziemy na rozwój i sprzedaż podwozi. Gotowe autobusy bedą powstawać z firmami partnerskimi. Jest to sprawdzony model, w którym powstaje połowa autobusów na całym świecie. Dlatego też produkcja we wrocławskiej fabryce zostanie stopniowo wygaszona, a na pierwszy kwartał 2024 roku zaplanowano jej definitywne zamknięcie. Chcę podkreślić, że próbowaliśmy tego uniknąć, ale nasz biznes w Europie, mimo podjętych działań takich jak zmiany organizacyjne, nowe produkty oraz wejścia i wyjścia z rynków, wciąż przynosi straty. Fabryka we Wrocławiu będzie do końca dostarczała zamówione produkty – poinformował Tomasz Stankiewicz, członek zarządu Volvo Polska.
Więcej informacji o firmie Vargas Holding:
Vargas Holding AB to szwedzka firma inwestycyjna. Została założona w 2014 roku przez Carla-Erika Lagercrantza i Haralda Mixa. Pierwszą inwestycją było założenie firmy zajmującej się magazynowaniem baterii Polarium Energy Solutions.
Vargas Holding jest jednym z inicjatorów – wraz z Peterem Carlssonem – producenta akumulatorów Northvolt oraz firmy stalowej H2 Green Steel.
Vargas Holding jest szwedzkim inwestorem długoterminowym i aktywnym właścicielem spółek zdeterminowanych do osiągnięcia celu, z udokumentowanym doświadczeniem w budowaniu rentownych finansowo firm, które przeciwdziałają zmianom klimatycznym.