W Krakowie powstała nowa inwestycja komunikacyjna – Trasa Łagiewnicka [ZDJĘCIA]

Orzech

Kolejna wielka inwestycja komunikacyjna w stolicy Małopolski gotowa. W sobotę, 27 sierpnia 2022 r. w Krakowie otwarta dla kierowców została część drogowa Trasy Łagiewnickiej. Dwa dni później na nową linię tramwajową wyjechały tramwaje.

Trasa jest drogą szybkiego ruchu przebiegającą od skrzyżowania ulic Witosa, Beskidzkiej i Halszki do ulicy Grota-Roweckiego. Posiada po dwa pasy ruchu w obu kierunkach.

W ramach budowy Trasy Łagiewnickiej powstało m.in. sześć tuneli, kładka pieszo-rowerowa nad Trasą (obiekt połączy ulice Ruczaj i Pszczelną) oraz torowisko tramwajowe, które umożliwiło uruchomienie linii tramwajowych między Kurdwanowem a ul. Zakopiańską. Częściowo jest ono poprowadzone w tunelu, w którym znajdzie się podziemny przystanek tramwajowy. Przystanek ten został zlokalizowany między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II.

W tunelach zaprojektowano dodatkowe pasy dla autobusów komunikacji zbiorowej, tzw. buspasy. Ponadto na węzłach są jeszcze pasy do wjazdu i wyjazdu z trasy. Długość Trasy Łagiewnickiej wyniesie około 3,5 kilometra. Inwestycja wraz ze spłatą kredytu kosztowała łącznie ok. 1,2 mld zł.

Wybudowana w ramach Trasy Łagiewnickiej nowa linia tramwajowa ma mieć długość ok. 1,7 km (podwójnego toru). Na odcinku ok. 700 metrów tramwaje przejeżdżają w tunelu między sanktuariami. Na trasie przejazdu tramwaju zaplanowano pięć przystanków: przy ul. Beskidzkiej (w rejonie pętli tramwajowej w Kurdwanowie), przy ul. Witosa, w rejonie ul. Do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia, przy kładce łączącej sanktuaria Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II (podziemny przystanek, który obsługują dwie windy o pojemności 14 osób) i przy ul. Zakopiańskiej.

Generalnym wykonawcą inwestycji była firma Budimex S.A. z Warszawy.