Nowa hala serwisowa Kolei Dolnośląskich, która powstaje w Legnicy, przy ul. Pątnowskiej nabiera kształtów. Generalny wykonawca obiektu, firma Alstal Grupa Budowlana, po 12 miesiącach od podpisania umowy, zaprezentowała efekty realizowanej przez siebie inwestycji. Budowa obiektu zakończy się w tym roku.
– Na budowie trwają roboty dachowe, instalacyjne, elektryczne, a także torowe. Rozpoczęliśmy montaż ślusarki okiennej oraz konstrukcji systemu odciągu spalin. Równocześnie realizujemy roboty żelbetowe związane z betonowymi kanałami rewizyjnymi, a także prace tynkarskie wewnątrz – informuje Robert Zawadzki, Kierownik Budowy z firmy ALSTAL Grupa Budowlana.
– W najbliższym czasie rozpoczniemy układanie płytek w hali myjni, a także zabezpieczanie żywicą kanałów serwisowych. Dodatkowo szykujemy się do montażu bram i drzwi, a także wykonania posadzek przemysłowych – dodaje Zawadzki.
Nowa, trzytorowa hala serwisowa, której generalnym wykonawcą jest firma ALSTAL Grupa Budowlana, powstaje obok istniejącego obiektu Kolei Dolnośląskich.
Kluczowa inwestycja kolejowa na Dolnym Śląsku
– Koleje Dolnośląskie od 14 lat budowane są od podstaw i jest to pierwszy regionalny przewoźnik w kraju, powołany do życia w taki sposób – mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich. – Od początku zlecaliśmy serwisowanie naszych pojazdów i w przypadku bardziej zaawansowanych przeglądów robimy to nadal. Teraz dzięki budowie nowej hali serwisowej będziemy jednak w stanie przeprowadzać zaawansowane przeglądy na poziomie P4 we własnym zakresie. Ta inwestycja odciąży Spółkę zarówno w kwestii bieżących wydatków, związanych z serwisowaniem pojazdów na zewnątrz, jak i zapewni dodatkowe miejsca pracy.
Inwestycja realizowana jest przy wsparciu Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego kwotą przewyższającą 50 mln zł, a także przy wsparciu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego. Łączna wartość prowadzonych prac sięga 65 mln zł.
Samorząd inwestuje w kolej
– Konsekwentnie działamy na rzecz odbudowy kolei na Dolnym Śląsku, zwiększając liczbę destynacji, do których docierają pociągi KD, i pokonując coraz więcej kilometrów – mówi Tymoteusz Myrda, członek zarządu Województwa Dolnośląskiego, odpowiedzialny za infrastrukturę. – Po latach kolej wraca do Chocianowa, a Koleje Dolnośląskie na Nadodrzankę, dlatego też rozwój spółki i budowa nowej hali serwisowej jest kluczowa dla dalszej możliwości rozwoju połączeń kolejowych na Dolnym Śląsku.
Generalnym wykonawcą inwestycji jest firma ALSTAL Grupa Budowlana. W ramach kontraktu powstaje nowoczesny budynek, który jest dobudowywany do istniejącej i użytkowanej hali serwisowej Kolei Dolnośląskich. Rozbudowane zaplecze techniczne będzie podzielone na trzy hale, w których znajdzie się pięć torów przejazdowych o długości 110 m.
Powstający obiekt ma blisko 14 metrów wysokości, a jego powierzchnia całkowita wyniesie prawie 6600 mkw. Pomieści myjnię, tokarkę podtorową z jednym torem przejazdowym i zlokalizowane na pierwszej kondygnacji zaplecze serwisowo-biurowe, gdzie znajdą się pomieszczenia administracyjne, węzły sanitarne, szatnie i serwerownia.
Na terenie inwestycji powstanie także zbiornik podziemny na paliwo wraz z dystrybutorem, wiata magazynowa o powierzchni 140 mkw., niezbędna infrastruktura techniczna, tereny zielone, a także 28 miejsc parkingowych. Na dachu budynku zainstalowane zostaną panele fotowoltaiczne.
Planowany termin zakończenia prac budowlanych to połowa 2023 roku.
WIZUALIZACJE: