Kolejna duża inwestycja z branży elektromobilności w Polsce. Tym razem w województwie mazowieckim. Polska firma Impact Clean Power Technology, będąca częścią Grupy Grenevia – lidera europejskiego rynku elektromobilności, przedstawiła wizualizacje GigafactoryX. Ta wielkoskalowa fabryka baterii dla pojazdów elektrycznych i magazynów energii zostanie uruchomiona w Pruszkowie pod Warszawą.
Projekt zakładu, zgodny z aspektami ESG, ma na celu stworzenie jednej z największych tego typu fabryk w Europie. Po jego realizacji, zdolności produkcyjne firmy wzrosną do 1,2 GWh w 2024 roku, a w 2027 roku przekroczą 4 GWh rocznie. W pełni zautomatyzowana i nowoczesna linia produkcyjna umożliwi produkcję nowej baterii dla pojazdów elektrycznych co 11 minut.
Powierzchnia produkcyjna GigafactoryX wyniesie docelowo 16 300 mkw. i obejmować będzie zakład testowania baterii oraz zaawansowane centrum badawczo-rozwojowe. Po zakończeniu inwestycji w Polsce, fabryka będzie produkować baterie dla różnych typów pojazdów elektrycznych, w tym dla sektora transportu publicznego, takich jak e-autobusy i sektor kolejowy.
Zakład będzie również wytwarzał systemy bateryjne dla profesjonalnej energetyki, w tym do dużych magazynów energii elektrycznej. Systemy zasilania będą oparte na ogniwach litowo-jonowych w technologiach: LTO (tytanowych), bateriach LFP (żelazowo-fosforowych) i bateriach NMC (niklowo-manganowych).
– GigafactoryX pozwoli Polsce stać się wiodącym dostawcą baterii dla branży e-mobility w Europie, opartym na polskich rozwiązaniach – podkreśla Bartek Kras, prezes zarządu Impact Clean Power Technology.
Projekt na miarę nowego wymiaru architektury
Projekt budynku GigafactoryX został przygotowany przez Medusa Group. Architekci postawili sobie za cel stworzenie nowego wymiaru architektury przemysłowej, bardziej przyjaznej dla środowiska. W projekcie ten zamiar znalazł odzwierciedlenie m.in. poprzez wykorzystanie drewnianej konstrukcji zewnętrznych balkonów oraz umieszczenie donic z roślinami wewnątrz budynku. Trend ekologiczny znajduje również odzwierciedlenie we wnętrzach, które wyposażone są w liczne elementy zieleni i roślin.
Działalność tego producenta w obszarze systemów bateryjnych, magazynów energii i elektromobilności stanowi jeden z czterech głównych segmentów biznesowych Grupy Grenevia. W ramach projektu GigafactoryX kładzie się duży nacisk na kwestie związane z ochroną środowiska, co jest wynikiem strategii zrównoważonego rozwoju marki. W przypadku GigafactoryX obejmuje to m.in. częściowe zasilanie zakładu energią z instalacji fotowoltaicznych oraz planowany magazyn energii o mocy około 1 MW, który współpracować będzie z instalacją fotowoltaiczną i siecią elektryczną.
Nowoczesna linia produkcyjna magazynów energii i baterii do elektryków
Za dostawę i montaż zautomatyzowanej linii produkcyjnej do produkcji baterii przeznaczonych dla transportu publicznego w GigafactoryX odpowiedzialna jest firma Teamtechnik Production Technology Poland, będąca częścią TDJ. Specjalizuje się ona w budowie zautomatyzowanych linii montażowych dla branży e-mobility, przemysłu i nauk przyrodniczych. Zaawansowana technologicznie i bezpieczna linia produkcyjna będzie przeznaczona do produkcji systemów bateryjnych dla elektrycznych autobusów w trzech wariantach, z możliwością dalszej rozbudowy.
Teamtechnik wdroży w GigafactoryX nowoczesną linię produkującą baterie do m.in. autobusów, trolejbusów, tramwajów i pociągów. Dzięki tej linii Impact będzie mógł realizować nawet najwyższe wolumeny zamówień od swoich klientów z całego świata.
Linia ma wymiary 60 na 16 metrów i stanowi największe przedsięwzięcie w historii firmy w zakresie produkcji systemów bateryjnych. Przez 4 miesiące 14 inżynierów nieustannie pracowało nad jej konstrukcją mechaniczną, elektryczną i automatyką. Elastyczność linii zapewnia zastosowanie pętli produkcyjnej, która umożliwia optymalizację procesów w zależności od rodzaju produkowanego produktu. W rezultacie osiągnięto oszczędność miejsca i kosztów inwestora. Kamery termowizyjne dbają o bezpieczeństwo pracowników obsługujących linię, natychmiast uruchamiając procedurę ewakuacji w przypadku wykrycia podwyższonej temperatury modułu.
W 2024 roku linia umożliwi produkcję 16 tysięcy systemów bateryjnych, w porównaniu do obecnej zdolności produkcyjnej wynoszącej około 2,5 tysiąca egzemplarzy. Ponadto, linia zapewnia powtarzalną jakość produktu poprzez pełną automatyzację procesów, takich jak montaż komponentów przy użyciu robotów, dozowanie, wkręcanie, kontrola wizyjna oraz szereg testów. W ramach linii będzie również po raz pierwszy na świecie wykorzystywany system transportowy TS7 firmy Bosch Rexroth. Prace montażowe mają rozpocząć się w lipcu 2023 roku.
Jedna bateria w 11 minut - co będzie produkować Gigafabryka w Pruszkowie?
Dzięki zastosowanym technologiom możliwy będzie szybki cykl montażu pojedynczej baterii, który wyniesie zaledwie 11 minut. W obliczu rosnącej popularności e-mobilności i prognozowanego wzrostu popytu na systemy bateryjne w Europie, ten fakt ma ogromne znaczenie.
Nowa fabryka GigafactoryX będzie produkować baterie dla e-mobilności, będące produktami o dużych gabarytach, o maksymalnych wymiarach 1400 mm x 1000 mm x 400 mm i wadze do 500 kg. Projekt linii produkcyjnej opiera się na technologiach z obszaru Industry 4.0, a także uwzględnia pełną identyfikowalność produktu, politykę zarządzania niezgodnościami (NOK) i możliwość naprawy lub poprawy. Wszystko to umożliwia naprawę niezgodnego produktu już na linii produkcyjnej oraz przepuszczenie go ponownie przez testy funkcjonalne, aby zapewnić oczekiwaną jakość. GigafactoryX będzie posiadać certyfikację IATF 16949:2016, ISO 45001:2018, ISO 14001:2015, ISO 9001:2015 oraz system 6S, który dotyczy standardów utrzymania stanowisk pracy.
– I etap inwestycji pozwoli już w przyszłym roku zwiększyć moce produkcyjne do poziomu 1,2 GWh rocznie, dzięki czemu zagwarantujemy bezpieczeństwo dostaw systemów bateryjnych dla wiodących światowych marek, które są naszymi partnerami. Docelowo, w 2027 roku, produkcja osiągnie poziom 4 GWh rocznie. Powstanie GigafactoryX oznacza, że Polska będzie wiodącym w Europie dostawcą baterii dla branży e-mobility, a to wszystko w oparciu o polskie rozwiązania – mówi Bartek Kras, prezes zarządu Impactu.
Firma Production Technology (teamtechnik PT) specjalizujący się w budowie zautomatyzowanych linii montażowych dostosowanych do indywidualnych potrzeb klientów dla branży mobility, industrial goods i life science, będzie miała swój udział w projekcie GigafactoryX.
GigafactoryX będzie częściowo zasilana energią z paneli fotowoltaicznych. W planach jest też budowa magazynu energii na około 1 MW, który będzie współpracował z instalacją fotowoltaiczną i siecią elektryczną.
Uruchomienie produkcji przewidziane jest na styczeń 2024 roku.