Warszawa: Ekologiczne parkingi P+R na Młocinach i WilanowskiejZTM Warszawa

Warszawa: Ekologiczne parkingi P+R na Młocinach i Wilanowskiej

Orzech
Orzech
REKLAMA

Ostatnia kondygnacja parkingu P+R Metro Młociny zostanie przebudowana. Będzie nowa posadzka, panele fotowoltaiczne, pompa ciepła i magazyn energii. W ramach podpisanej właśnie umowy wymienione zostanie również całe oświetlenie węzła na energooszczędne. A na Wilanowskiej – zielona ściana.

Parking wielopoziomowy P+R Metro Młociny działa od 2008 roku. To największy obiekt w sieci Parkuj i Jedź, z którego codziennie korzystają setki kierowców. Po kilkunastu latach użytkowania ostatnia kondygnacja, która jest jednocześnie zadaszeniem obiektu, wymaga generalnego remontu. W 2021 roku Zarząd Transportu Miejskiego wykonał koncepcję architektoniczną, która pozwoliła nakreślić dalsze kierunki inwestycji.

Ekologicznie i ekonomicznie

– Zabraliśmy się do pracy od podstaw i najpierw wykonaliśmy analizę, która podpowiedziała nam, jak ulepszyć parking, żeby był nie tylko wygodniejszy i bardziej estetyczny, ale też ekologiczny. A co za tym idzie – tańszy w użytkowaniu – mówi Katarzyna Strzegowska, dyrektorka Zarządu Transportu Miejskiego.

Modernizacja będzie kompleksowa, bo wymieniona zostanie nie tylko nawierzchnia, po której jeżdżą auta. ZTM chce, żeby parking stał się bardziej ekologiczny, a nowe rozwiązania pozwoliły znacznie ograniczyć zużycie energii ze źródeł konwencjonalnych.

Nad częścią miejsc parkingowych powstaną więc zadaszenia. To właśnie na nich zostaną zamontowane instalacje fotowoltaiczne – o łącznej mocy około 150 kWp. Pojawią się też nowe efektywne energetycznie centrale wentylacyjne, odpowiadające za wymianę powietrza na dworcu autobusowym oraz w Punkcie Obsługi Pasażerów. Pompa ciepła przygotuje ciepłą wodę użytkową w budynku parkingu P+R Metro Młociny.

Wykonawca zbuduje także magazyn energii, wymieni też oświetlenie na bardziej ekologiczne.

– Liczymy na to, że dzięki nowym rozwiązaniom można będzie zaoszczędzić nawet 60 proc. energii elektrycznej, zużywanej dotychczas na oświetlenie węzła – dodaje Katarzyna Strzegowska.

Dbają i remontują

REKLAMA

W latach 2018-2020 prace remontowe zostały już wykonane na pierwszym i drugim poziomie. Pomalowane zostały słupy konstrukcyjne, balustrady i klatki schodowe – na kolory charakterystyczne dla poszczególnych pięter budowli, a każdy poziom ma teraz także swoje oznaczenie literowe. Ułatwia to właścicielom odnajdywanie zaparkowanych samochodów.

Kolory i litery dla każdego poziomu parkingu są takie same na wszystkich P+R: na poziomie zero – żółty i litera A; na pierwszym piętrze – niebieski i B; na drugim – czerwony i C; na trzecim – zielony i D; na czwartym – fioletowy i E. Dla piątego piętra został zarezerwowany kolor pomarańczowy i litera F – te oznaczenia wykorzystane zostaną jeśli w przyszłości powstanie tak wysoki parking. Dodatkowo krawędzie słupów zostały pomalowane farbami o właściwościach odblaskowych.

Modernizacją zajmie się firma ZAB-BUD Sp. z o.o. Zgodnie z umową Wykonawca musi skończyć prace w drugiej połowie kwietnia 2026 roku. Umowa opiewa na 21,6 mln zł.

ZTM Warszawa
ZTM Warszawa

Zielona ściana na Wilanowskiej

To nie wszystkie proekologiczne zmiany na miejskich parkingach w stolicy. W zieloną, w dosłownym tego słowa znaczeniu, zmieni się zachodnia ściana parkingu P+R Metro Wilanowska. Zamontowany zostanie na niej stelaż ze stalowych linek, który stanie się podporą dla winobluszcza pięciolistkowego. Mimo, że to bardzo szybko rosnąca roślina – rocznie jej pnącza mogą przyrastać nawet do 2 metrów, to ściana parkingu ma 80 m długości i 10 m wysokości. To aż 800 m kw. powierzchni.

ZTM Warszawa
ZTM Warszawa

Źródło: UM Warszawa

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA