[Warszawa] Hydrobudowa Gdańsk może przystąpić do budowy bulwarów wiślanych

RynekInfrastruktury
Rok 2013 będzie okresem intensywnych zmian nad warszawską Wisłą. Zakończyły się również formalności związane z zawarciem umowy na przebudowę lewobrzeżnych bulwarów – wartą ok. 123 mln zł inwestycję wykona Hydrobudowa Gdańsk.

W siedzibie stołecznego Zarządu Mienia podpisano umowę na budowę nowoczesnego pawilonu plażowego na prawym brzegu. Przetarg na budowę pawilonu plażowego z sanitariatem, kawiarnią i szatniami ogłoszono w sierpniu 2012 r. Do postępowania, prowadzonego w trybie dialogu konkurencyjnego, zgłosiło się trzech zainteresowanych. Najlepszą pod kątem ceny i terminu wykonania inwestycji ofertę złożyła firma Konsolid, która zadeklarowała wykonanie prac w ciągu 250 dni kosztem 4,24 mln zł.

 

Przedmiotem zamówienia jest budowa pawilonu plażowego nad Wisłą przy ul. Wybrzeże Szczecińskie, na wysokości Stadionu Narodowego. Inwestycja polega na wybudowaniu dwóch drewnianych budynków połączonych ze sobą rampami i schodami, posadowionych na płycie żelbetowej uniesionej na palach żelbetowych, z przeznaczeniem na sanitariat publiczny z funkcjami towarzyszącymi. Wykonawca w ramach kontraktu zbuduje również niezbędne podłączenia do istniejących przyłączy sieci infrastruktury technicznej na terenie objętym inwestycją: wodociągowej, kanalizacyjnej i elektrycznej. W pawilonie południowym (dwukondygnacyjnym), na poziomie „-1” zlokalizowano demontowalne prysznice z przebieralniami. Na poziomie „0” znajdzie się zespół sanitarny toalet. W pawilonie północnym (jednokondygnacyjnym), na poziomie „0” zaprojektowano kawiarnię. Pawilony spaja łącznik pełniący funkcje rekreacyjne i ułatwiający przejście z ulicy na poziom plaży.

 

Sztandarową warszawską inwestycję nad rzeką - wiślane bulwary - za 122,7 mln zł przebuduje spółka Hydrobudowa Gdańsk. Pierwszy etap prac, w ramach którego powstanie nowy, atrakcyjny bulwar od mostu Śląsko-Dąbrowskiego do ul. Boleść wraz z dwoma przejściami podziemnymi, potrwa 18 miesięcy. Ten odcinek prac uzyskał dofinansowanie z Unii Europejskiej – jest częścią projektu „Warszawski węzeł wodno-rowerowy - Pedałuj i płyń”.

 

Wzdłuż promenady nabrzeże rzeki zostanie przebudowane i wyposażone w taki sposób, by mogły tu cumować nie tylko statki kontraktowane przez miasto, ale także łodzie rekreacyjne i barki usługowe. Dostarczone zostaną elektryczność, woda i odprowadzanie ścieków, co ułatwi tym jednostkom funkcjonowanie. Na wysokości Gnojnej Góry powstanie pływająca przystań, a przy ul. Grodzkiej oraz ul. Boleść – przystanki tramwaju wodnego. Na zmodernizowanym bulwarze będzie też miejsce dla rowerzystów – powstanie tu szeroka droga rowerowa, wypożyczalnia jednośladów, ustawione zostaną stojaki na rowery.

 

Przebudowa bulwaru zbliży Warszawę do Wisły. Nie tylko dlatego że powstaną kafejki czy galerie - czyli kawałek miasta nad rzeką ale także dlatego że do istniejącego bulwaru zostanie dodany nowy poziom spacerowy nad samą wodą uzupełniony pomostami do cumowania jednostek pływających. W projekcie przewidziano także usypanie miejskiej plaży, choć już wyznaczenie kąpieliska, ze względu na silny nurt rzeki, nie jest brane pod uwagę. Za to obok plaży pojawi się wodny plac zabaw z fontannami i strumieniami w którym za zabawki służyć będą dzieciom zwierzęta typowo rzeczne - jesiotr, sum, żaba, wydra i bóbr.

 

Kolejna część bulwaru, do mostu Świętokrzyskiego, powinna być gotowa w połowie 2015 r. Nowoczesne, zabezpieczone na wypadek wysokiej wody przejście podziemne powstanie na wysokości ul. Bednarskiej. W ramach inwestycji powstanie atrakcyjna przestrzeń publiczna, z pawilonami wystawowymi i restauracjami.

 

Prace nad projektem zagospodarowania lewobrzeżnego bulwaru rozpoczął w 2009 r. wybór koncepcji architektonicznej przebudowy. W konkursie na projekt bulwaru złożono 31 prac. Zwyciężyła koncepcja grupy RS Architektura. Ze względu na ogromne skomplikowanie i złożoność prac, jakie będzie trzeba wykonać, konieczne było uzyskanie szeregu dodatkowych zgód i pozwoleń. Zaprojektowane rozwiązania, innowacyjne w skali kraju - jak m.in. pawilony na pływakach - konsultowane były z zarządcą wód, Regionalnym Zarządem Gospodarki Wodnej. Bulwar i wszystkie elementy architektoniczne zaprojektowano tak, by były przygotowane na przejście wysokiej wody.

 

W postępowaniu przetargowym, w którym wyłoniono wykonawcę, uczestniczyło 15 firm. Ostatecznie do składania ofert zostało zaproszonych 10 z nich. Najkorzystniejsza okazała się oferta firmy Hydrobudowa Gdańsk.