Warszawa Zachodnia – pociąg nad pociągiem, wiadukty zwiększą możliwości podróży PKP PLK / Foto: Martyna Janduła

Warszawa Zachodnia – pociąg nad pociągiem, wiadukty zwiększą możliwości podróży

ZDJĘCIA
REKLAMA

Kilkusetmetrowe wiadukty kolejowe usprawnią podróże koleją w aglomeracji warszawskiej. Będzie bezpośrednie połączenie pociągiem z Radomia m.in. w stronę przystanków Warszawa Koło i Młynów na linii obwodowej. Projekt realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w obszarze Warszawy Zachodniej, za ok. 2 mld zł netto, ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych POIiŚ.

Nowe wiadukty kolejowe zapewnią bezkolizyjny przejazd pociągów nad torami. Obiekty o długości około półtora kilometra budowane są obok linii z Warszawy do Łodzi. Wykonawca wykorzystuje dziesiątki maszyn: dźwigi, betoniarki, palownice i koparki. Wiadukty usytuowane na wjeździe na stację Warszawa Zachodnia są ważne dla sprawniejszego prowadzenia ruchu kolejowego. Dzięki nim będzie bezpośredni przejazd między Piasecznem i Służewcem a Wolą i Warszawą Gdańską (od strony Radomia na linię obwodową).

Wiadukt najbliżej stacji Warszawa Zachodnia jest najdłuższy z trzech budowanych obiektów. Jego konstrukcja wyniesie ok. 400 metrów. Na specjalnie wzmocnionym podłożu budowany jest betonowy korytarz. Betonowa będzie konstrukcja górnej kondygnacji wiaduktu. Na obiekcie będzie sześć torów. Trzy tory przebiegać będą dołem. W podobnej technologii powstaje drugi wiadukt bliżej przystanku Warszawa Włochy. Będzie jeden tor na górze i jeden na dole.

PKP PLK / Foto: Martyna Janduła

Trzeci – stalowy wiadukt znajduje się w miejscu, gdzie górą krzyżują się tory z przystanku Warszawa Al. Jerozolimskie oraz Warszawa Włochy na dole. Na stalowej konstrukcji kratownicowej poprowadzone będą dwa tory od strony linii radomskiej. Pod nimi będzie pięć torów. Wykonawca buduje przyczółki, na które nasunięty będzie 120 m wiadukt.

Do budowy trzech obiektów przewidziano 30 tys. m3 betonu – ok. 3,8 tys. betoniarek.

Wzrośnie prędkość pociągów. Jeszcze w tym roku planowane jest ułożenie pierwszych torów na wiaduktach.

PKP PLK / Foto: Martyna Janduła
PKP PLK / Foto: Martyna Janduła
REKLAMA

Na stacji Warszawa Zachodnia wykonawca przygotował blisko 9 km torów i sieci trakcyjnej. Zamontowano 43 rozjazdy – elementy torów, bardzo ważne dla sprawnego i bezpiecznego prowadzenia ruchu.

Zaawansowana jest budowa lokalnego centrum sterowania (LCS) z komputerowymi urządzeniami. LCS zapewni sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu na zmodernizowanej stacji.

Budowane są podziemne kondygnacje: przejście dla pieszych i tunel tramwajowy. Wykonano strop nad tunelem prowadzącym od linii obwodowej i peronu nr 9 do peronów 1-8 stacji Warszawa Zachodnia. Przejście dla pieszych będzie miało około 700 metrów długości i 60 metrów szerokości. Przewidziano w nim lokale użytkowe i kasy biletowe.

PKP PLK / Foto: Artur Lewandowski
PKP PLK / Foto: Artur Lewandowski
PKP PLK / Foto: Artur Lewandowski

Warszawa Zachodnia zapewni oczekiwany komfort podróży. Wszystkie perony będą zadaszone. Ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia ułatwią dostęp do pociągów. Łatwiejsze będzie łączenie podróży koleją z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe. Sprawniejsze będą przejazdy aglomeracyjne i dalekobieżne. Kompleksowo przebudowanych zostanie około 30 km torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjna. Projekt "Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia" wart jest ok. 2 mld zł netto. Realizacja przewidziana jest do 2023 r.

Źródło: PKP PLK

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA