Trwają prace remontowe i konserwatorskie na zabytkowym moście Zwierzynieckim we Wrocławiu. Renowacja obejmie oczyszczenie, konserwację oraz zabezpieczenie antykorozyjne elementów stalowych i kamiennych.
Część chodnikowa zostanie wyremontowana, wykruszony i spękany asfalt zastąpią płyty z granitu promieniowanego. Modernizacja dotyczy również infrastruktury ukrytej w chodnikach: wodociągu, sieci energetycznej oraz ciepłowniczej. Prace konserwatorskie obejmą również badania stratygraficzne w celu ustalenia pierwotnej kolorystyki mostu z 1897r.
– Most Zwierzyniecki jest jedną z najstarszych czynnych przepraw z utrzymanym ruchem kołowym i tramwajowym we Wrocławiu. Pierwotnie w miejscu tym funkcjonowała od 1655 roku przeprawa drewniana, obecny kształt i wygląd mostu jest efektem prac inżynierskich i architektonicznych z 1897 roku. Rozpoczynana właśnie inwestycja ma na celu wyremontowanie części chodnikowej mostu oraz przywrócenie secesyjnemu zabytkowi blasku – mówi Ewa Mazur z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu.
W ramach zaplanowanej inwestycji, prócz prac sieciowych, drogowych oraz inżynierskich, zostaną wykonane kompleksowe prace renowacyjno – konserwatorskie: czyszczenie i konserwacja elementów kamiennych i stalowych, zabezpieczenie ich powłoką antykorozyjną i antygraffiti.
– Cztery cokoły wykonane z czerwonego piaskowca zostaną kompleksowo odrestaurowane i wzmocnione. Brakujące stalowe i kamienne elementy będą odtworzone, sieci uzbrojenia podziemnego biegnące w chodnikach (ciepłownicza, energetyczna i wodociągowa) również zostaną przebudowane – informuje Ewa Mazur ze ZDiUM.
W zakresie robót budowlanych przewidziano także badania stratygraficzne, w celu ustalenia oryginalnych barw mostu Zwierzynieckiego wykonanych w 1897 roku. Wyniki badań posłużą do podjęcia ostatecznej decyzji MKZ o kolorystyce mostu. Wstępnie dla celów projektowych założono jednak, że będzie to tonacja kolorystyczna zbliżona do obecnej.
Realizacja zaplanowanych robót wymaga wykonania rusztowań na samym moście oraz rusztowań podwieszanych, które będą wykorzystywane przez cały czas trwania prac sieciowych, renowacyjnych i konstrukcyjnych.
Prace prowadzi konsorcjum firm – Probudowa sp. z o.o. oraz ROTOMAT sp. z o.o. Inwestycja opiewa na kwotę ponad 9,3 mln. zł. Prace powinny zakończyć się latem.
– W ramach inwestycji planujemy remont chodników obejmujący wymianę płyty żelbetonowej i wykonanie nowej nawierzchni chodników wraz z ich izolacją, prace naprawcze elementów konstrukcyjnych, zabezpieczenia antykorozyjne, przebudowę sieci wodociągowej, wymianę osłon, demontaż nieczynnych kabli zasilających trakcję tramwajową, montaż nowych kanałów technologicznych oraz wymianę znaków żeglugowych na moście – informuje Klaudia Piątek, rzeczniczka ZDiUM.
Roboty renowacyjno-odtworzeniowe na moście Zwierzynieckim będą dotyczyły kamiennych jak i stalowych elementów zabytkowych.
– Zadbamy o elementy konstrukcyjne, zarówno stalowe, jak i kamienne – informuje Klaudia Piątek, rzeczniczka ZDiUM. – W ramach prac oczyścimy, wzmocnimy i uzupełnimy ubytki kamienne wieżyc – secesyjnych cokołów z czerwonego piaskowca, naprawimy powierzchnie przyczółków, odtworzymy powłoki antykorozyjne wszystkich elementów stalowych, naprawimy balustrady oraz dokonamy renowacji stylowych, ozdobnych lamp przymocowanych do konstrukcji mostu.
W ramach prac remontowych odtworzona zostanie również zabytkowa tablica z brązu w języku niemieckim, upamiętniająca zakończenie budowy mostu Zwierzynieckiego, która zostanie uzupełniona o nową tablicę z tłumaczeniem w języku polskim.
Wszystkie prace prowadzone są w ścisłej współpracy z Miejskim Konserwatorem Zabytków.
Nośność mostu Zwierzynieckiego po przeprowadzonych pracach remontowych pozostanie taka sama. Realizacja inwestycji nie zmieni również parametrów technicznych i użytkowych obiektu, ponieważ celem prac jest przede wszystkim poprawa stanu technicznego i estetyki mostu.
Dokumentację projektową remontu Mostu Zwierzynieckiego opracowała firma PBW Inżynieria Sp. z o.o. z Wrocławia. Most Zwierzyniecki we Wrocławiu znajduje się we wschodniej części miasta, nad Starą Odrą, łączy centrum z osiedlami Dąbie, Biskupin, Sępolno i Bartoszowice.
Ma 62 m długości i 21,8 m szerokości (10 m szerokości jezdni, 2 x 5,9 m chodników). To oparta na granitowych przyczółkach stalowa jednoprzęsłowa konstrukcja kratownicowa.
We Wrocławiu realizowanych jest kilka dużych inwestycji mostowych. W tym momencie przebudowywane są zabytkowe mosty Pomorskie. Inwestycja kosztuje około 70 milionów złotych.