Wielka inwestycja PKP PLK. Podpisano umowę na "linię życia dla polskiego intermodalu"PKP PLK S.A.

Wielka inwestycja PKP PLK. Podpisano umowę na "linię życia dla polskiego intermodalu"

Orzech
Orzech
REKLAMA

Kolejny krok ku modernizacji linii kolejowej nr 201, łączącej woj. kujawsko-pomorskie z Pomorzem. PKP PLK S.A. podpisały umowę na modernizację odcinka z Kościerzyny do Somonina wraz z pracami na linii nr 214 Somonino – Kartuzy. Będzie lepszy dostęp do kolei w tej części regionu i nowe możliwości podróżowania pociągami. Wartość zadania wynosi blisko 1,3 mld zł netto pochodzących ze środków krajowych.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę z wykonawcą zadania pn. "Odcinek A – Roboty budowlane na liniach kolejowych nr 201 odc. Kościerzyna – Somonino oraz nr 214 Somonino – Kartuzy" realizowane w ramach projektu "Prace na odcinku Kościerzyna – Gdynia".

– Rok 2024 był bardzo dobry dla polskiej kolei. PLK SA zamkną ten rok podpisanymi umowami na budowę i modernizację linii o wartości ponad 17 mld zł. Jeszcze większa kwota, bo aż 17,5 mld zł, to wartość ogłoszonych w tym roku przetargów. Modernizacja linii nr 201 jest ważna nie tylko z punktu widzenia zwiększenia atrakcyjności połączeń pasażerskich na Pomorzu, ale także ze względu na zapewnienie sprawnego i bezpiecznego przewozu towarów koleją do portu w Gdyni – powiedział Dariusz Klimczak, Minister Infrastruktury.

– Drogowcy podczas podpisywania umów często stosują określenie "droga życia". W przypadku podpisania umowy na modernizację linii kolejowej Kościerzyna – Gdynia mówimy o takiej właśnie drodze życia dla polskiego intermodalu – powiedział Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

– Linia nr 201 stanowić będzie alternatywne połączenie Bydgoszczy z Trójmiastem, istotne dla sprawnego przewozu ładunków na trasie północ – południe kraju i umożliwi przewoźnikom pasażerskim przygotowanie nowych, atrakcyjnych połączeń – powiedział Piotr Wyborski, Prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Fot. Ministerstwo Infrastruktury
Fot. Ministerstwo Infrastruktury

PKP PLK S.A. informują:

Zmodernizujemy 27 km linii kolejowej nr 201 na odcinku Kościerzyna – Somonino wraz z dobudową drugiego toru, która zwiększy przepustowość linii, oraz 8 km linii nr 214 Somonino – Kartuzy, co umożliwi powrót pociągów na tę trasę i bezpośrednie połączenie kolejowe Kościerzyny z Kartuzami. Linie zostaną zelektryfikowane. Prace obejmą także ponad 120 obiektów inżynieryjnych – mosty, wiadukty i przepusty. Sprawny i bezpieczny ruch pociągów zapewni przebudowa systemu sterowania ruchem kolejowym, w tym budowa LCS Kościerzyna.

Mieszkańcy tej części Kaszub zyskają lepszy dostęp do kolei. Przebudowane zostaną stacje i przystanki na linii nr 201 – Kościerzyna, Skorzewo, Gołubie Kaszubskie, Krzeszna, Wieżyca, Sławki i Somonino. Dostęp do kolei zwiększy się dzięki budowie nowego przystanku Somonino Bernardyno na linii nr 214. Perony wraz z dojściami zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

REKLAMA

Po zakończeniu wszystkich prac i pozyskaniu niezbędnych pozwoleń pociągi pasażerskie na linii nr 201 pojadą z prędkością do 140 km/h (obecnie do 120 km/h), na linii nr 214 z prędkością do 120 km/h, a pociągi towarowe 100 km/h (obecnie do 80 km/h).

Inwestycję zrealizuje firma Budimex S.A. za kwotę 1 275 856 322,48 zł netto dla zakresu podstawowego ze środków krajowych (Krajowy Program Kolejowy). Zakończenie wszystkich robót planowane jest w 2028 r.

Nowa jakość kolei z Bydgoszczy do Trójmiasta

Podpisana umowa to kolejny istotny krok ku modernizacji trasy z Bydgoszczy do Trójmiasta. Prace w ramach zadania prowadzone są od 2021 r. W tym roku zakończyliśmy prace na bajpasie kartuskim oraz na linii nr 229 Glincz – Kartuzy, wraz z budową nowego odcinka linii nr 214 w obrębie stacji Kartuzy. Zasadnicze roboty na linii nr 201 będą realizowane w podziale na 7 kontraktów. We wrześniu br. podpisaliśmy umowę na realizację prac na odcinku Somonino – Gdańsk Osowa wraz z elektryfikacją linii nr 229 na odcinku Glincz – Kartuzy, a w listopadzie ogłosiliśmy postępowanie przetargowe na modernizację stacji Maksymilianowo. Zakończenie prac (bez odbiorów) na trasie Kościerzyna – Somonino – Gdańsk Osowa planowane jest z końcem 2027 r. a na pozostałych odcinkach (Gdańsk Osowa – Gdynia Główna oraz Kościerzyna – Maksymilianowo w ramach 4 kontraktów) w latach 2025-2030.

Inwestycja poprawi połączenia pasażerskie Trójmiasta i Kaszub z woj. kujawsko-pomorskim

Przewoźnikom umożliwi przygotowanie lepszej oferty w połączeniach dalekobieżnych, regionalnych oraz aglomeracyjnych. Przyczyni się do lepszego skomunikowania kolei z innymi środkami transportu. Dobudowa drugiego toru poprawi przepustowość linii, po której będzie mogło kursować więcej pociągów pasażerskich i towarowych. Inwestycja ma również istotne znaczenie dla poprawy warunków przewozu towarów do portu w Gdyni, co zwiększy jego potencjał i przełoży się na rozwój gospodarki Trójmiasta i całego regionu. Korzystnie wpłynie na rynek pracy oraz dochody mieszkańców i przedsiębiorców, przyczyniając się do rozwoju turystyki. Modernizacja linii nr 201 ma istotne znaczenie także w kontekście zelektryfikowanej trasy PKM oraz rozbudowy Portu Lotniczego w Gdańsku.

W ramach projektu zaplanowaliśmy przebudowę istniejących stacji oraz przystanków między Maksymilianowem a Gdynią, budowę nowych przystanków, dobudowę drugiego toru na odcinku Maksymilianowo – Gdańsk Osowa i trzeciego toru na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna oraz elektryfikację odcinków linii objętych modernizacją. Przebudowane perony zostaną dostosowane do potrzeb wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Poprawi to dostęp do kolei oraz zapewni wygodne, codzienne podróże do pracy lub szkoły. Po zakończeniu inwestycji zwiększy się prędkość pociągów pasażerskich do 160 km/h oraz towarowych do 120 km/h na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna, z kolei na odcinku Kościerzyna – Gdynia Główna pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 100 km/h (obecnie prędkość pociągów pasażerskich w zależności od odcinka wynosi 30-120 km/h, a pociągów towarowych 30-90 km/h).

PKP PLK S.A.
PKP PLK S.A.

Źródło: PKP PLK S.A.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA