Wielka inwestycja za ponad 1,7 miliarda złotych. Szybką koleją przez północną część Mazur PKP PLK S.A.

Wielka inwestycja za ponad 1,7 miliarda złotych. Szybką koleją przez północną część Mazur

FILM
Orzech
Orzech
REKLAMA

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowują linię kolejową Ełk – Giżycko – Korsze do szybszych podróży pociągami przez północną część Mazur. Cały projekt zakłada modernizację ok. 100-kilometrowej trasy Ełk – Korsze. Dzięki inwestycji podróżni zyskają dostępniejszych 14 stacji i przystanków. Perony będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

• Realizacja całego projektu „Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Korsze wraz z elektryfikacją” została zaplanowana do I kw. 2026 roku.

• Wartość zadania, które realizuje firma Aldesa na odcinku Ełk – Giżycko to 649 mln zł netto. Dofinansowanie unijne z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wynosi 499 mln zł.

• Wartość prac, które realizuje firma Torpol na odcinku Giżycko – Korsze to 876 mln zł netto i zostaną przeprowadzone dzięki środkom z Krajowego Programu Odbudowy.

Wzrost poziomu bezpieczeństwa zapewni przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych oraz obiektów inżynieryjnych m.in. mostów i wiaduktów. Przewidziano bezkolizyjne skrzyżowania w Giżycku, Wydminach i w Sterławkach Wielkich oraz przejście podziemne dla pieszych na ul. Unii Europejskiej w Giżycku. Sprawny ruch pociągów umożliwi lokalne centrum sterowania w Korszach.

W ramach inwestycji wymienione będą tory oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym

W kwietniu 2024 r. Podpisano umowę na kwotę 233 mln zł, współfinansowaną z Krajowego Planu Odbudowy na budowę nowych podstacji trakcyjnych, które dostarczą energię elektryczną do zasilania sieci trakcyjnej. Dodatkowe obiekty umożliwią uzyskanie wyższej i stabilnej prędkość przejazdu dla pociągów pasażerskich do 160 km/h oraz pociągów towarowych do 120 km/h.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały z konsorcjum firm Budimex S.A. oraz Victor Energy Sp. z o.o. umowę na zaprojektowanie i budowę nowych podstacji na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Korsze w ramach projektu pn. „Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Giżycko – Korsze wraz z elektryfikacją”.

W ramach zadania przy linii kolejowej wybudowanych zostanie pięć dodatkowych podstacji trakcyjnych do zasilania powstającej właśnie sieci trakcyjnej na modernizowanej linii kolejowej. Zwiększy to możliwości linii kolejowej nr 38 i pozwoli na przejazd większej liczby pociągów w tym samym czasie na trasie. Obiekty powstaną w Woszczelach, Wydminach, Giżycku, Martianach i Linkowie.

PKP PLK S.A.
PKP PLK S.A.
REKLAMA

Z Olsztyna do Ełku poniżej 2 godzin

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na linii kolejowej nr 38 Ełk – Giżycko – Korsze zwiększy możliwości kolei w województwie warmińsko-mazurskim. Szybszą i sprawniejszą podróż zapewni elektryfikacja linii, która jest jednym z istotnych elementów modernizacji. Nie będzie konieczności zmiany lokomotywy z elektrycznej na spalinową, co przełoży się na krótszy czas przejazdu. Trasa Ełk – Korsze zostanie przystosowana do jazdy pociągów z dwukrotnie większą niż dzisiaj prędkością – z 80 km/h do 160 km/h.

Pozwoli to skrócić podróż z Olsztyna do Ełku przez Korsze i Giżycko o ok. 50 minut. Czas przejazdu planowany po pracach to poniżej 2 godz.

Ruch kolejowy na trasie Ełk – Giżycko ma zostać wznowiony w czerwcu 2025 r.

Na odcinku Giżycko-Korsze według harmonogramu ruch pociągów zostanie wznowiony w grudniu 2025 roku, a całkowite zakończenie prac planowane jest na połowę 2026 roku.

PKP PLK S.A.
PKP PLK S.A.




Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA