[Wrocław] Analiza: miejska ofensywa wydzielania torowisk. Czy tych właściwych?

tuWroclaw.com

Podwale wreszcie w obie strony, Sienkiewicza, Pułaskiego - w tym roku miasto wydziela całkiem sporo torowisk. Czy tych właściwych? Z całą pewnością za część ruchów można włodarzy pochwalić. Lecz zdaniem ekspertów to wciąż mało.

Zacznijmy od matematyki. Gdy prawie dwa lata temu urząd miejski ogłosił wielki projekt wydzielania torowisk sam wyliczył, że problem dotyczy 28 kilometrów torów. W 2010 i 2011 roku wydzielonych zostało nieco ponad 10, a w tym planuje prawie 5 kilometrów. Jeśli przypomnimy, że jest jeszcze prawie 6 km torowisk, zakwalifikowanych przez magistrat jako niemożliwych do wydzielenia (m.in. mosty: Trzebnicki, Zwierzyniecki, Sikorskiego, Piaskowy oraz ulice Teatralna, Chrobrego, Łokietka, Słowiańska), to wciąż zostaje nam 7 km, które można wydzielić. 

Czy to te właściwe? Kiedy spytaliśmy na politechnice, gdzie w pierwszej kolejności trzeba wydzielić tory wymieniono dwa miejsca:
  -W tej chwili najbardziej potrzeba wydzielenia torowisk na Podwalu i na Grabiszyńskiej na południe od wiaduktu przy Oporowskiej - uważa Igor Gisterek, z Zakładu Infrastruktury Transportu Szynowego Politechniki Wrocławskiej.

Torowisko na Podwalu między placami Orląt Lwowskich a Jana Pawła II, po którym jeździ Tramwaj Plus najpierw w ogóle nie zostało wydzielone. Potem, pod wpływem nacisków mediów urzędnicy zbadali sprawę i wydzielili tory w jedną stronę - w kierunku pl. Orląt Lwowskich.
W drugą stronę mieliśmy czekać aż do przebudowy ul. Braniborskiej, gdzie prace ruszą po Euro.
Jednak po dokładniejszej analizie okazało się, że można te tory wydzielić. Wystarczyło przestawić sygnalizację i zmienić nieco organizację ruchu w tym rejonie.

Inaczej wygląda sprawa z ul. Grabiszyńską od Bzowej do FAT-u. Tam tramwaje wydzielonych torów nie będą miały przez najbliższych kilka lat, bo ten odcinek przeszedł jedynie remont. W efekcie tramwaje będą tam stać w korku jeszcze długo.

W ubiegłe wakacje MPK zdradziło, gdzie ich wozy tracą najwięcej czasu.
Oto lista odcinków pomiędzy poszczególnymi przystankami (w nawiasie różnica czasu przejazdu między porami, w których nie ma korków, a godzinami szczytu), na których pokonanie tramwaje potrzebują minimum o połowę więcej czasu w godzinach szczytu, niż normalnie:

1. Krakowska i Traugutta, od Praktikera do pl. Wróblewskiego (146,2 proc.)
2. Pułaskiego, od Piłsudskiego do pl. Wróblewskiego (133,3 proc)
3. Piłsudskiego, od Świdnickiej do pl. Legionów (119,3 proc)
4. Drobnera i Grodzka, od Dubois do Uniwersytetu (112,3 proc.)
5. Podwale, między pl. Jana Pawła II a pl. Orląt Lwowskich (111,5 proc)
6. Grabiszyńska, od Bzowej do FAT-u (100,6 proc)
7. Pułaskiego, od pl. Wróblewskiego do Piłsudskiego (75,3 proc)
8. Podwale, między pl. Orląt Lwowskich a pl. Jana Pawła II (68,1 proc)
9. Żmigrodzka, Mosty Trzebnickie i Trzebnicka, od Broniewskiego do Dworca Nadodrze (62,7 proc.)
10. Sienkiewicza, od Grunwaldzkiej do Ogrodu Botanicznego (58,4 proc.)
11. Chrobrego, pl. Św. Macieja, Łokietka i Drobnera, od Dworca Nadodrze do Dubois (52,4 proc.)
12. Traugutta i Krakowska, od pl. Wróblewskiego do Praktikera (50,2 proc.)


Pogrubienia odcinków nie są błędem. W ten sposób zaznaczyliśmy torowiska, których wydzielanie w najbliższym czasie nie jest zaplanowane. Traugutta i Krakowska czekać będą na to najdłużej. Pierwsza ulica prawdopodobnie aż do budowy Alei Wielkiej Wyspy (zwanej wcześniej mostem Wschodnim).

Na Krakowskiej po zakończeniu inwestycji okazało się, że po ulicy, której przebudowa kosztowała 60 mln zł, szybciej chodzi się pieszo, niż jeździ komunikacją miejską. Urzędnicy robili co mogli zmieniając światła by jakoś dało się tam jeździć, ale tory pozostały niewydzielone.

Drobnera i Grodzka, Żmigrodzka, Mosty Trzebnickie i Trzebnicka, od Broniewskiego do Dworca Nadodrze oraz Chrobrego, pl. Św. Macieja, Łokietka również będą musiały poczekać na swoją kolejkę wydzielania. A zdaniem ekspertów do listy przedstawionej przed rokiem przez MPK warto pilnie dodać jeszcze inne odcinki.
Na razie wiadomo, że w tym roku wydzielone zostaną tory na ulicach Sienkiewicza i Jedności Narodowej.

Autor: jagr