źródło: UM Wrocławia

Wrocław: Droga na Oporowie zmieni się za ponad milion złotych

Mariusz Bartodziej
Miasto przebuduje kilkusetmetrowy odcinek ulicy Jordanowskiej przy powstających osiedlach wielorodzinnych. Na wykonawcę wybrało firmę Berger Bau Polska. Nowa, poszerzona jezdnia, chodnik i oświetlenie pojawią się wiosną.
Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta rozstrzygnął 17 grudnia przetarg na przebudowę około 350-metrowego fragmentu ul. Jordanowskiej na Oporowie od skrzyżowania z ul. Dzierżonia do zjazdu na osiedle Abitare przy Jordanowskiej 55-55c (obok Archicom S.A. realizuje Awipolis). Do 6 grudnia zgłosiło się sześciu chętnych. Oczekiwali od 1 mln 149 tys. do 1 mln 398 tys. zł brutto. Magistrat planował wydać maksymalnie 1 mln 26 tys. zł. Postanowił jednak dołożyć brakującą kwotę do najtańszej, a zarazem najkorzystniejszej, oferty – złożonej przez Berger Bau Polska Sp. z o.o.
Wykonawca zakończy prace do 30 kwietnia. Roboty wymagające wyłączenia ruchu może rozpocząć najwcześniej 2 stycznia. Udzielił trzyletniej gwarancji na zieleń i pięcioletniej na pozostałe prace.

Przebudowana droga i nowa ścieżka spacerowa

Ulica Jordanowska, o długości ok. 1,3 km, łączy ul. Awicenny i Solskiego. Na wspomnianym odcinku ma szerokość 3-4 m. Nawierzchnia bitumiczna jest w złym stanie technicznym (liczne ubytki). Brakuje krawężników, a pobocza są wąskie i zarośnięte lub w ogóle ich nie ma (momentami krawędź jezdni styka się z krawędzią rowów).
Zieleń porastająca pobocza drogi ul. Jordanowskiej jest nieuporządkowana, wiele gatunków kwalifikuje się do wycinki ze względów sanitarnych, np. ze względu na posusz, wyłamane gałęzie lub/i konary, spora ich część jest wypróchniała, pokancerowana – czytamy w dokumentacji przygotowanej przez pracownię Fried-Pol Paweł Fried.
Berger Bau Polska rozbierze istniejącą jezdnię, a w jej miejsce zbuduje nową, o szerokości 4,5 m, z poboczami szerokimi na 0,75 m. Ponadto po stronie numerów nieparzystych utworzy dwumetrowy chodnik (miejscami zwężony do 1,25 lub 1,5 m), oświetlenie i sieci MKT. Powstaną też dwa wyniesienia (10 cm), w tym jedno na wysokości zaplanowanego zjazdu na osiedle Abitare. Przebudowa drogi ma usprawnić komunikację nowych budynków wielorodzinnych.
Innym z celów było najpełniejsze zachowanie bioróżnorodności przyrodniczej terenu ul. Jordanowskiej, pomimo jego postępującej urbanizacji oraz utworzenie ciągu pieszego mającego charakter łącznika spacerowego pomiędzy terenami osiedla Oporów o podobnych funkcjach: aleją wzdłuż ul. Wiejskiej oraz nowym parkiem miejskim budowanym pomiędzy ul. Jordanowską i rzeką Ślęzą – tłumaczą projektanci.