Urzędnicy liczą, że na realizację trasy autobusowo-tramwajowej rozpoczynającej się przy placu Orląt Lwowskich wystarczy blisko 230 mln zł. Tymczasem suma najtańszych ofert dla 13 z 22 części wynosi ponad 294 mln zł. Na pozostałe prace brakuje chętnych. Mieszkańcy mają korzystać z inwestycji od 2020 roku.
Wrocławskie Inwestycje Sp. z o.o. unieważniły 31 października przetarg na 13 z 22 zadań w ramach budowy trasy autobusowo-tramwajowej łączącej Nowy Dwór z centrum miasta. Listę ofert mieliśmy poznać 6 września, ale zamawiający czterokrotnie wydłużał termin ich składania – do 9 października.
Do dziewięciu części (m.in. budowa trasy na odcinkach od wiaduktu do ulicy Nowodworskiej i od Nowodworskiej do Rogowskiej oraz montaż trakcji tramwajowej na fragmencie od Smoleckiej do Rogowskiej) nie przystąpił żaden chętny. Urzędnicy szacują ich realizację na 68 mln 860 tys. zł brutto.
Pozostałe zadania zamawiający unieważnił z powodu zbyt wysokich cen. Za budowę wraz z wyposażeniem stacji Nowodworska firma Sesto Sp. z o.o. oczekiwała 14 mln 4 tys. zł. Za utworzenie łącznika kanalizacji deszczowej pomiędzy ul. Strzegomską a Fabryczną Gremium Elżbieta Rzosińska chciała 1 mln 460 tys. zł. Na montaż instalacji i urządzeń sygnalizacji świetlnej wpłynęły dwie oferty – korzystniejsza z nich, złożona przez konsorcjum spółek Zaberd S.A. oraz Rotomat Sp. z o.o., wyniosła 9 mln 821 tys. zł. Budowa trasy w ul. Rogowskiej w trybie "projektuj i buduj" kosztuje według konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska Sp. z o. o., Aldesa Construcciones S.A. oraz Coalvi S.A. 116 mln 110 tys. zł. Miasto zamierzało wydać odpowiednio 5 mln 318 tys. zł, 107 tys. zł, 3 mln 220 tys. zł i 49 mln 513 tys. zł.
W przypadku reszty części Wrocławskie Inwestycje wciąż analizują oferty. Większość z nich przewyższa oczekiwania urzędników. Najkorzystniejsze propozycje dla poszczególnych zadań wynoszą 6 mln 424 tys. zł (miasto chce wydać 4 mln 202 tys. zł), 64 mln 648 tys. zł (urzędnicy zamierzają zapłacić 36 mln 559 tys. zł), 39 mln 994 tys. zł (28 mln 249 tys. zł), 2 mln 939 tys. zł (1 mln 616 tys. zł), 621 tys. zł (536 tys. zł), 2 mln 742 tys. zł (214 tys. zł), 1 mln 185 tys. zł (3 mln 767 tys. zł), 3 mln 530 tys. zł (5 mln 519 tys. zł), 30 mln 983 tys. zł (21 mln 700 tys. zł).
Magistrat oczekuje, że realizację 22 zadań zamknie w 229 mln 521 tys. zł. Tymczasem łączna wartość najkorzystniejszych złożonych ofert (dla 13 części) wynosi 294 mln 457 tys. zł. Termin prowadzenia poszczególnych prac wynosi od kilku do 18 miesięcy od dnia podpisania umowy.
Fiasko pierwszej próby
O unieważnieniu pierwszego przetargu na budowę trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór informowaliśmy w czerwcu. Nie zgłosił się żaden chętny. Jak tłumaczył Maciej Bluj, wiceprezydent miasta, podział inwestycji ma przyciągnąć mniejsze firmy, co pozwoli zmniejszyć łączny koszt realizacji – tak było w przypadku tramwaju na Kozanów.
Jak podkreślają urzędnicy, inwestycja pozwoli dojechać z centrum na Nowy Dwór w ciągu 20 minut, a autobusy nie będą musiały stać w korkach na ul. Strzegomskiej. Zwracają również uwagę na budowę nowego wiaduktu wyłącznie dla komunikacji miejskiej.
Powierzchnia inwestycji wyniesie około 16,5 ha. Nasadzenia kompensacyjne urzędnicy chcą prowadzić także poza jej obszarem ze względu na prawdopodobny brak odpowiednio dużego dostępnego terenu. Koszt budowy siedmiokilometrowej trasy, dofinansowywanej ze środków unijnych, miał wynieść około 240 mln zł.
UM Wrocławia
Tramwaj ruszy z placu Orląt Lwowskich
Wrocławskie Inwestycje podzieliły inwestycję na dwie części. Pierwsza dotyczy budowy trasy autobusowo-tramwajowej od placu Orląt Lwowskich do skrzyżowania ul. Strzegomskiej z Rogowską. Ten fragment składa się z czterech odcinków: od zbiegu ul. Podwale i Piłsudskiego do skrzyżowania trasy z Nabycińską, dalej wzdłuż ul. Noworobotniczej do skrzyżowania ze Smolecką, następnie w ciągu Robotniczej i Strzegomskiej do zbiegu z Nowodworską i wreszcie aż do skrzyżowania z Rogowską.
UM Wrocławia
Wykonawca będzie zobowiązany do budowy nawierzchni drogowej oraz tramwajowej, ścieżki rowerowej i chodnika, przystanków, a także technicznej pętli tramwajowej przy Rogowskiej. Przebudowy doczeka się istniejące torowisko na odcinku Robotniczej – pomiędzy skrzyżowaniami z Fabryczną i Śrubową. Zwycięzca przetargu wykona prace remontowe na ulicach: Strzegomskiej, Robotniczej, Nabycińskiej i Śrubowej oraz na pl. Orląt Lwowskich.
Jak czytamy w dokumentacji, będzie konieczna przebudowa wiaduktu kolejowego i budowa tramwajowego, tunelu dla pieszych i nowej stacji transformatorowej wraz z modernizacją obecnych. Niezbędne będzie również utworzenie kanalizacji deszczowej pomiędzy Strzegomską a Fabryczną z wpięciem w budowaną już przy drugiej z ulic w ramach innego przedsięwzięcia.
UM Wrocławia
Druga część inwestycji obejmuje projekt i budowę trasy wzdłuż ul. Rogowskiej od skrzyżowania ze Strzegomską, do pętli przy przystanku kolejowym Wrocław Nowy Dwór. To piąty, około dwukilometrowy odcinek.
Zakres prac w tym przypadku jest znacznie węższy. Dotyczy m.in. budowy torowiska wraz z przebudową jezdni, trakcji tramwajowej z zasilaniem, parkingu miejskiego z oświetleniem i kanalizacją i pętli tramwajowo-autobusowej. Zmiany obejmą także istniejące oświetlenie i przejścia dla pieszych.
UM Wrocławia