[Wrocław] Kolejka nad Odrą dla studentów PWr ruszy za rok

tuWroclaw.com

Politechnika Wrocławska właśnie ogłosiła przetarg na budowę kolejki linowej, która połączy kampusy uczelni po obu stronach Odry. Zwycięzca na zaprojektowanie i zbudowanie kolejki będzie miał 11 miesięcy. Dzięki inwestycji studenci i pracownicy PWr będą mogli przemieścić się z Wybrzeża Wyspiańskiego do Geocentrum przy ul. Na Grobli w niecałe 3 minuty.

Na pomysł stworzenia kolei gondolowej kursującej nad Odrą Politechnika Wrocławska wpadła jeszcze w ubiegłym roku. Dwuprzystankowa kolejka linowa będzie miała 480 metrów długości, a w dwóch kabinach (z których każda pomieści 15 osób) w ciągu godziny w każdym z kierunków przejedzie 370 osób. Prędkość, z jaką będzie poruszać się gondola to nawet 5 m/s, a średni czas podróży wyniesie 2,5 minuty.

Za darmo będą nią mogli jeździć studenci i pracownicy Politechniki Wrocławskiej, a także wrocławianie posiadający ważny bilet okresowy zakodowany na Urbancard. Na razie nie wiadomo, jak zostanie rozwiązana kwestia biletów jednorazowych. Inwestycja ma kosztować 8 mln złotych – połowę kosztów pokryje magistrat, połowę – politechnika.

Połączenie kampusu na Wybrzeżu Wyspiańskiego z Geocentrum przy ul. Na Grobli to kolejny pomysł władz uczelni, które chcą skupić nauczanie w trzech głównych ośrodkach.

- Mamy plan, by Politechnika nie była rozrzucona po całym Wrocławiu, tylko chcemy skoncentrować się na trzech miejscach. To kampus główny po obu stronach Odry, obiekty przy ul. Prusa i Gdańskiej oraz ulica Długa. Reszty będziemy się pozbywać - koszty utrzymywania odseparowanych obiektów są zbyt duże i nie ma powodu, by je ponosić - tłumaczy prof. Tadeusz Więckowski, rektor Politechniki Wrocławskiej.

Zgodnie z tym, co wcześniej zapowiadały władze PWr, kolejka powstanie w systemie ''zaprojektuj i wybuduj''. Czyli zwycięzca przetargu najpierw przygotuje koncepcję przestrzenną, projekt technologiczny i harmonogram rzeczowo-finansowy, potem opracuje projekt budowlany i inne niezbędne dokumenty, a następnie wykona wszystkie roboty budowlane wraz z ostatecznym uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie.

Na koniec wykonawca będzie musiał zapewnić pełną obsługę kolejki przez okres 6 miesięcy od jej uruchomienia i przeszkolić obsługę kolei. Na wszystkie prace firma wyłoniona w przetargu będzie miała 11 miesięcy.

Autor: tm