fot. Tomasz Matejuk

[Wrocław] Miasto bierze się za budowę nowych przejść dla pieszych wokół Rynku

Tomasz Matejuk
Już wkrótce pasażerowie MPK będą mogli wygodniej poruszać się pomiędzy przystankami "Rynek" – pojawi się tam kilka nowych przejść dla pieszych. Kolejna "zebra" powstanie też na ulicy Grodzkiej.
O nowych przejściach dla pieszych wokół Rynku – jako pierwsi – donosiliśmy w połowie października.
Teraz magistrat rozpoczął przygotowania do tej inwestycji. Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta właśnie ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej w celu wyznaczenia przejść dla pieszych łącznie z sygnalizacją świetlną na skrzyżowaniach: ulica Grodzka - most Uniwersytecki, ulica Ruska - ulica Kazimierza Wielkiego i ulica świętego Mikołaja - ulica Białoskórnicza.
 Przedmiot zamówienia obejmuje wszystkie prace wchodzące w zakres procesu wykonania dokumentacji projektowej, zgłoszenia robót budowlanych niewymagających pozwolenia na budowę i uzyskania zaświadczenia o niewnoszeniu sprzeciwu lub uzyskaniu pozwolenia na budowę – tłumaczą urzędnicy.
Na wszystkie prace wyłoniona w postępowaniu firma będzie miała 6 miesięcy od podpisania umowy. 

Nowe przejście przy mostach Uniwersyteckich

Pierwotnie urzędnicy planowali, że nowe przejście dla pieszych przez ulicę Grodzką powstanie przy okazji remontu mostów Uniwersyteckich.
Niestety jedyna oferta, którą otrzymaliśmy na realizację tego zadania w trybie zaprojektuj i zbuduj, znacznie przekraczała naszą szacunkową wycenę i zarezerwowane na ten cel środki – tłumaczył portalowi InvestMap.pl Tomasz Stefanicki, oficer pieszy we wrocławskim magistracie.



Łatwiej dojdziemy na przystanki

Z kolei o przejściach integrujących przystanki "Rynek", czyli na skrzyżowaniach trasy W-Z z ul. Ruską i ul. św. Mikołaja, mówi się już od jakiegoś czasu.

– To bardzo trudne realizacyjnie lokalizacje, dlatego dopiero mając projekt, będziemy mogli ocenić koszty i konsekwencje dla ruchu, a co za tym idzie planować realizację – wyjaśniał nam Tomasz Stefanicki.



W sumie jest aż osiem przystanków o nazwie "Rynek", co oznacza, że pasażerowie MPK muszą krążyć między peronami. Najbardziej uciążliwe jest przechodzenie przez peron podzielony przez przecznicę z ulicą Ruską.

Do niedawna przejście dla pieszych w tym miejscu, łączące perony przystankowe, nie było mogło zostać wytyczone, bo przepisy wymagały, aby pasy miały minimum cztery metry szerokości, a perony są węższe.

W zeszłym roku przepisy się jednak zmieniły i dopuszczają zwężenie przejścia do 2,5 metra. A to otworzyło urzędnikom pole do analizy.
fot. Tomasz Matejuk