Dzięki 7 dużym węzłom autostradowym w ciągu kilku minut można przedostać się ze skrajnych punktów w mieście. AOW zapewnia szybkie i wygodne połączenie autostrady A4 z Portem Lotniczym, Stadionem Miejskim wybudowanym na EURO 2012 oraz trasami wylotowymi z miasta w kierunku m.in. Warszawy i Poznania. AOW sprawiła, że liczba TIR-ów na głównych miejskich arteriach wjazdowych do miasta (ul. Karkonoska i al. J. III Sobieskiego) spadła o ponad połowę - przynajmniej według danych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Miejscy urzędnicy planują co zrobić, żeby wykorzystać do maksimum fakt otwarcia AOW, żeby na ulicach w centrum nie pojawiało się więcej samochodów.
Plan magistratu składa się z ośmiu elementów.
1. Zmiana tablic kierujących na Warszawę, Poznań czy Pragę tak, żeby samochody jeździły obwodnicą autostradową to dopiero początek.
2. Uszczelniona zostanie strefa zakazu wjazdu 18 ton.
3. Bramkowanie wjazdów, czyli takie przestawianie świateł na wlotach do miasta, żeby sukcesywnie ubywało sekund do jazdy w kierunku centrum. Dokładnie tak, jak już się to dzieje na skrzyżowaniu Karkonoskiej ze Zwycięską. Zabierane będzie po kilka sekund z jazdy na wprost w stronę miasta, a wydłużane zielone dla skręcających ze Zwycięskiej.
4. Uprzywilejowanie komunikacji zbiorowej, czyli wydzielanie torowisk. W tym roku chodzi o Reymonta, Podwale (między Świdnicką a Sądową), Piastowską, Nowowiejską, Trzebnicką i Pomorską. W pierwszej połowie przyszłego roku Sienkiewicza, Jedności Narodowej i Słowiańską.
5. Sterowanie światłami, czyli ITS. Na początku września system ruszy na 10. skrzyżowaniach Tramwaju Plus od pętli na Gaju do Borowskiej. Zaś w listopadzie na wszystkich liniach Tramwaju Plus. Światła będą się zmieniać tak, żeby tramwaje jeździły jak najszybciej.
6. Kolejne uprzywilejowanie pieszych i rowerzystów w centrum (już w przyszłym roku). Piesi będą mieli więcej czasu na przejściach dla pieszych, a jednoślady kolejne kontrapasy.
7. Budowa nowych przystanków w centrum miasta na Świętej Katarzyny przy pl. Nowy Targ, Krupnicza przy Narodowym Forum Muzyki, Kazimierza Wielkiego przy Gepperta oraz Grodzka na wysokości Odrzańskiej.
8. Ułatwienie samochodowego ruchu lokalnego, czyli analogicznie do bramkowania - skracanie czasu np. na Kochanowskiej kosztem wydłużania go dla aut skręcających z Różyckiego.
Autor: bk