W pierwszym postępowaniu jedyny chętny oczekiwał prawie 90 milionów złotych – o ponad 20 milionów więcej, niż zakładają urzędnicy. Teraz wydłużyli termin realizacji z 16 do 24 miesięcy. Po przeprawie łączącej Wielką Wyspę ze Swojczycami pojadą w przyszłości tramwaje.
Wrocławskie Inwestycje Sp. z o.o. ogłosiły 9 lipca drugi przetarg na opracowanie dokumentacji i wybudowanie mostów Chrobrego w ciągu drogi wojewódzkiej nr 455. Chętni mogą zgłaszać się do 20 sierpnia. O wyłonieniu zwycięzcy zadecyduje w 60% cena, w 20% doświadczenie kierownika budowy, a po 10% kierownika robót drogowych oraz termin gwarancji. Wykonawca będzie miał na wykonanie zadania dwa lata od dnia podpisania umowy. W ciągu 10 miesięcy ma przygotować pełny projekt i uzyskać ostateczne zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Jest współfinansowana ze środków europejskich.
Nowe mosty nie w 2020, a w 2021 r.
Pierwsze postępowanie WI ogłosiły w lutym. Wówczas termin realizacji zamówienia określili na 16 miesięcy. W kwietniu donosiliśmy, że jedynym zainteresowanym okazało się konsorcjum spółek Himmel i Papesch Opole Sp. z o.o. oraz Mostostal Kielce S.A. Oczekiwało 87 mln 605 tys. zł przy dziesięcioletniej gwarancji i o rok krótszej rękojmi. Miasto zamierza jednak przeznaczyć na ten cel 65 mln zł, dlatego 6 maja unieważniło przetarg.
Część projektowa dotyczy m.in. branży mostowej, odwodnienia, oświetlenia (drogi i iluminacji przeprawy), przebudowy sieci, organizacji ruchu docelowego oraz zieleni kompensującej niezbędną wycinkę.
Długość mostu Południowego (nazwa robocza, jednoprzęsłowy) wyniesie 153,51 m, a Północnego (wieloprzęsłowy) 75,3 m. Oba będą miały konstrukcję stalową, łukową z płytowym ustrojem nośnym, z żelbetowymi przyczółkami (Północny dodatkowo z filarami). Wykonawca wydzieli na nich osobne pasy ruchu dla komunikacji miejskiej (w tym tramwajów, przebieg trasy przedstawialiśmy w marcu) oraz obustronne ścieżki piesze i rowerowe.
UM Wrocławia
Istniejące mosty Chrobrego łączą ul. Mickiewicza ze Swojczycką. Powstały w latach 1916-1917. Zostały zniszczone w 1945 roku, a następnie odbudowane. Wieloletnie użytkowanie doprowadziło je do złego stanu technicznego. Z racji uszkodzeń, miasto wyeliminowało z ruchu przez nie ciężkie pojazdy (powyżej 15 t), co nie wykluczało kursowania autobusów.
fot. investphoto.pl
Na razie tylko Tumski do remontu
Sukcesem przy pierwszej próbie zakończył się za to przetarg na poprawę stanu technicznego mostu Tumskiego. Zwycięzca, Dromosttor s.c. Paweł Chapiński i Ireneusz Chapiński, oczekiwał niespełna 3 mln zł – o blisko pół miliona więcej, niż magistrat planował wydać. O szczegółach pisaliśmy w czerwcu.
Investphoto.pl
Przebudowy doczekają się także inne zabytkowe mosty – Pomorskie na Nadodrzu. Prace mają potrwać ponad trzy lata. Wrocławskie Inwestycje nie zdołały jednak przy pierwszym podejściu wyłonić wykonawcy. Nie zgłosił się żaden chętny, o czym informowaliśmy dwa miesiące temu.
fot. Jakub Zazula
materiały inwestora
Nie ma jeszcze drugiego przetargu na remont mostów Średzkich, umożliwiających komunikację pomiędzy Leśnicą a Złotnikami. WI unieważniły postępowanie w kwietniu. Wykonawcy oczekiwali po ponad 11 i 13 mln zł, podczas gdy miasto zabezpieczyło 8 mln zł.
fot. Jakub Zazula