Trasa autobusowo-tramwajowa na Nowy Dwór ma być gotowa w 2023 roku. Następna faza pochłonie nie blisko 120, tylko ponad 80 milionów złotych. Jej realizacja potrwa kilkanaście miesięcy. Najkorzystniejszą ofertę złożyła wrocławska firma Pro-Tra Building.
Wrocławskie Inwestycje Sp. z o.o. rozstrzygnęły dzisiaj, 19 czerwca (po niespełna dwóch miesiącach od otwarcia ofert) przetarg na kolejną część trasy autobusowo-tramwajowej (TAT) łączącej Nowy Dwór z centrum miasta – odcinek od Parku Biznesu do ulicy Rogowskiej. Maksymalną liczbę punktów we wszystkich kryteriach otrzymała spółka Pro-Tra Building Sp. z o.o. Ma zrealizować prace w ciągu 17 miesięcy od dnia podpisania umowy (choć urzędnicy szacują, że termin może się wydłużyć do dwóch lat).
Miasto planowało wydać maksymalnie 119 mln 550 tys. zł brutto (w tym 110 mln 877 tys. zł w zakresie gminy i 8 mln 672 tys. zł dla MPWiK). Zgłosiło się czterech chętnych. Wszyscy zapewnili pięcioletnią gwarancję i rękojmię (z wyłączeniem zieleni). Pro-Tra Building oczekiwała 81 mln 228 tys. zł (odpowiednio 77 mln 808 tys. zł i 3 mln 419 tys. zł), Budimex S.A. 84 mln 977 tys. zł (75 mln 267 tys. zł oraz 9 mln 709 tys. zł), Skanska S.A. 88 mln 517 tys. zł (84 mln 176 tys. zł i 4 mln 340 tys. zł), a Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. 94 mln 613 tys. zł (86 mln 601 tys. zł i 8 mln 12 tys. zł).
Zamówienie obejmuje m.in. budowę układu drogowo-torowego (z oświetleniem, odwodnieniem i MKT), utworzenia zastępczych przystanków komunikacji miejskiej przy ul. Strzegomskiej (odcinek istniejącego buspasa), a także nasadzenia zieleni na całym obszarze TAT. Ponadto powstaną chodniki, ścieżki rowerowe oraz przejścia dla pieszych.
Druga największa inwestycja w komunikację po wojnie
– TAT to największa inwestycja komunikacyjna miasta od 1949, kiedy wybudowana została linia tramwajowa na Leśnicę – podkreślają w magistracie. – To siedem kilometrów trasy autobusowo-tramwajowej, dwa wiadukty 160-metrowy nad torami kolejowymi i 22-metrowy nad ulicą Smolecką.
Jak zwracają uwagę urzędnicy, realizowana trasa pozwoli dojechać z centrum na Nowy Dwór w ciągu 20 minut, a autobusy nie będą musiały stać w korkach na ul. Strzegomskiej. Zwracają również uwagę na budowę nowego wiaduktu wyłącznie dla komunikacji miejskiej. Powierzchnia przedsięwzięcia wyniesie około 16,5 ha.
Fiasko wymusiło podział TAT
Miasto chciało początkowo zamknąć tę inwestycję w jednym przetargu. Musiało go jednak unieważnić w czerwcu dwa lata temu, ponieważ nikt się nie zgłosił. Postanowiło podzielić zamówienie na zadania, co miało przyciągnąć mniejsze firmy i umożliwić zmniejszenie łącznego kosztu TAT (jak w przypadku trasy tramwajowej na Kozanów).
fot. Jakub Zazula
Wrocławskie Inwestycje wyłoniły w kwietniu ubiegłego roku wykonawców części wartych ponad 150 mln zł brutto (dzięki czemu we wrześniu ruszyła budowa TAT). Miesiąc później wybrały jeszcze firmy, które realizują prace za 5,9 mln zł. Ponadto w lipcu poznaliśmy projektanta odcinka trasy w ul. Rogowskiej (1,2 mln zł). Biprogeo Projekt Sp. z o.o. ma skończyć dokumentację na przełomie 2020/2021 roku. Wówczas będzie potrzebny jeszcze przetarg na roboty budowlane, by zakończyć TAT (nie licząc ewentualnych dodatkowych drobnych zamówień uzgadnianych z wybranymi wykonawcami). Autobusy i tramwaje mają pojechać nią w 2023 roku.
Zdjęcia są dostępne w galerii.
Tramwaj przez Popowice też w budowie
Miasto realizuje już także trasę tramwajową z Kępy Mieszczańskiej do ul. Milenijnej, m.in. przez Popowice. W ubiegłym miesiącu pisaliśmy, że WI wybrały wykonawcę drugiego etapu. Prace warte 150 mln zł zrealizuje Pro-Tra Building. Budowę pierwszego odcinka prowadzi, za 122 mln zł, Budimex.
materiały inwestora