fot. Mariusz Bartodziej

Wrocław: Przygotowanie koncepcji rozbudowy systemu Park&Ride okazuje się zbyt drogie

Mariusz Bartodziej
Miasto zamierza przeznaczyć na ten cel ponad 150 tysięcy złotych. Jedna oferta zmieściła się w budżecie, jednak ta z największą liczbą zdobytych punktów przekroczyła go o połowę. Nowe parkingi umożliwiające przesiadkę na komunikację miejską powstaną m.in. na Brochowie, Klecinie i Lipie Piotrowskiej.
Wrocławskie Inwestycje Sp. z o.o. unieważniły 7 stycznia przetarg na opracowanie koncepcji programowych dla budowy parkingów typu Parkuj i Jedź (część II). Listę ofert opublikowały 31 grudnia.
Zamierzają wydać 153 tys. zł brutto. Biuro Projektowe Vegmar Sp. z o.o. zmieściło się w tej kwocie (134 tys. zł). Najkorzystniejsza przy uwzględnieniu wszystkich kryteriów okazała się jednak oferta Biprogeo-Projekt Sp. z o.o., sięgająca 234 tys. zł. Pozostali dwaj uczestnicy postępowania, Vivalo Sp. z o.o. oraz Drogtim Adam Pawłucki, oczekiwali odpowiednio 159 i 321 tys. zł. Wykonawca miał mieć na realizację zadania 42 dni od czasu podpisania umowy.

Ponad 500 miejsc dla kierowców

Zadanie dotyczy ośmiu lokalizacji. Miasto podało dla każdej wstępną liczbę miejsc postojowych oraz dodatkowe uwagi. W rejonie przystanku kolejowego Wrocław Łany (159 miejsc) droga dojazdowa będzie realizowana w ramach inwestycji, o której pisaliśmy w grudniu.
Do parkingu na pętli tramwajowej Klecina (65) dojazd z ulicy Wałbrzyskiej będzie przebiegał istniejącą drogą gruntową. Do tego przyszły wykonawca przestawi słup trakcyjny, utworzy chodnik łączący przejście dla pieszych z przystankiem oraz nasadzi zieleń.
W przypadku Park&Ride w okolicy przystanków Kamiennogórska – Kosmonautów (53) docelowa koncepcja ma uwzględniać możliwie jak najmniejszą wycinkę roślinności.
Zwycięska pracownia ma zwrócić szczególną uwagę na bryły korzeniowe starych drzew w sąsiedztwie planowanych miejsc przy przystanku kolejowym Wrocław Pracze (41).
Koncepcja parkingu w rejonie stacji Wrocław Osobowice na Lipie Piotrowskiej (58) musi uwzględniać drogę dojazdową od ul. Pełczyńskiej (35-40 m) wraz z dojściem dla pieszych i drogą rowerową, a także być skoordynowana z przebudową Pełczyńskiej.
Na Brochowie (83 miejsca) zwycięzca postępowania zaprojektuje oprócz parkingu dojazd do niego. Ponadto kierowcy będą mieć bezpośrednie dojście do stacji poprzez chodnik (ewentualnie ze schodami) oraz rampę.
Budowa parkingu przy stacji Wrocław Leśnica (20) może wymagać utworzenia np. muru oporowego ze względu na różnicę wysokości.
Przy opracowywaniu koncepcji Park&Ride w rejonie ul. Kosmonautów – gen. Fieldorfa (47) wykonawca ma zwrócić m.in. uwagę na możliwie jak największą ochronę drzew.

Dodatkowe udogodnienia

Wszystkie parkingi będą wyposażone w monitoring oraz oświetlenie (w przypadku tych na Klecinie, Leśnicy i Praczach Odrzańskich będzie to ustalane z racji obecnych w sąsiedztwie świateł). System nadzoru wjazdu i wyjazdu poprzez szlaban ma wstępnie obowiązywać na Klecinie, Kosmonautów i Fieldorfa, a zliczania pojazdów – dodatkowo na Brochowie, Leśnicy i Wojnowie. Ponadto pojawią się stojaki rowerowe tam, gdzie jeszcze ich w pobliżu nie ma. Tablice informacyjne o zajętości miejsc nie powstaną w trzech lokalizacjach: na Osobowicach, Praczach Odrzańskich i Wojnowie.

Raport z konsultacji gotowy

Miasto przygotowało raport z wrześniowych konsultacji dotyczących rozbudowy wrocławskiego systemu Parkuj i Jedź. Wskazało w nim najbardziej wyczekiwane przez mieszkańców lokalizacje oraz podało, kiedy mogą spodziewać się ich utworzenia. O szczegółach pisaliśmy w listopadzie.