[Wrocław] Rowerowy Wrocław: jak korzystać z nowych bram rowerowych prowadzących do Rynku

tuWroclaw.com

Niniejszy poradnik jest przeznaczony dla wszystkich rowerzystów, którzy chcą się dowiedzieć, czym są i jak należy korzystać z nowych bram rowerowych, co nie jest być może takie oczywiste. Właśnie kończy się budowa trzech bram rowerowych umożliwiającym rowerzystom bezpieczny wjazd i wyjazd z centrum Wrocławia. Bramy rowerowe są substytutem umożliwiającym rowerzyście wjazd lub wyjazd z centrum miasta tam, gdzie do tej pory było to niemożliwe. Nie ingerują w geometrię skrzyżowania, więc są oparte na wyznaczaniu przejazdów oraz śluz rowerowych.

Bramy rowerowe są realizowane w okrojonej formie, z powodu niskich nakładów na infrastrukturę rowerową. Średnia cena wykonania bramy to zaledwie 50 tys. złotych. Z drugiej strony bramy są realizowane na drogach przebudowanych zaledwie 6 lat temu.

Z pieniędzy podatników powstaje proteza inwestycji, która powinna być zrealizowana podczas przebudów ul. Grodzkiej, Widok oraz ul. Szewskiej w 2006 roku.


Dotychczas niemożliwym było legalnie wjechać (czyli nie być zmuszonym do zsiadania z roweru) na Stare Miasto, bądź z niego wyjechać korzystając z punktów, które oznaczono w Koncepcji z 2006 roku jako „strefy dostępności rowerowej dla Starego Miasta” – w skrócie „bramy”.

W przypadku przejazdu na wprost z Mostu Uniwersyteckiego, przejazdu przez plac Nankiera, czy wyjazdu z ul. Szewskiej, czyniono to nielegalnie – zwłaszcza w tym ostatnim miejscu rowerzyści byli narażeni na mandaty, pomimo, że nie istniała żadna inna droga na wyjazd rowerem z centrum Wrocławia na południe. Nowe ułatwienia są związane też z obowiązującą już od ponad roku nowelizacją Kodeksu Drogowego, Dzięki niej w prawie zaczęły funkcjonować takie pojęcia jak śluza czy pas rowerowy.

*autor jest członkiem Wrocławskiej Inicjatywy Rowerowej

Autor: Piotr Łąk*