źródło: Investphoto.pl

Wrocław: Ruszy budowa trasy tramwajowej na Nowy Dwór. Miasto wykłada dodatkowe miliony

Mariusz Bartodziej
Budowa pierwszego etapu inwestycji ma się rozpocząć jeszcze w tym roku. Urzędnicy musieli dołożyć ponad 52 miliony złotych, by móc wyłonić wykonawców niezbędnych zadań. Miasto ogłosi za kilka miesięcy ponowne postępowanie na części obejmujące drugą fazę przedsięwzięcia.
Wrocławskie Inwestycje Sp. z o.o. rozstrzygnęły 12 kwietnia przetarg na 9 z 22 zadań w ramach budowy siedmiokilometrowej trasy autobusowo-tramwajowej (TAT) łączącej Nowy Dwór z centrum miasta. Ich koszt wyniósł około 155 mln 558 tys. zł. Listę ofert mieliśmy poznać 6 września, ale zamawiający czterokrotnie wydłużał termin ich składania – do 9 października.
Przedsiebiorstwo Budowlane Filar Sp. z o.o. rozbierze wiadukt nad ulicą Smolecką i wybuduje nowy obiekt za 6 mln 424 tys. zł brutto (magistrat zamierzał wydać 4 mln 202 tys. zł). Budimex S.A. zrealizuje za 39 mln 994 tys. zł (zamiast 28 mln 249 tys. zł) wiadukt drogowo-tramwajowy nad trasą kolejową wraz z tunelem dla pieszych i rowerzystów. Miwro Zakład Ogólnobudowlany Ignacy Młotkowski zajmie się za 3 mln 530 tys. zł (urzędnicy liczyli się z wydatkiem 5 mln 519 tys. zł) przebudową kolizji sieci teletechniczny na odcinku od ul. Smoleckiej do Rogowskiej.
Za pozostałe sześć zadań będą odpowiedzialne trzy firmy – każda po dwa. Pro-Tra Building Sp. z o.o. przebuduje układ drogowy w obszarze placu Orląt Lwowskich, ul. Nabycińskiej wraz z fragmentem TAT do ul. Smoleckiej za 64 mln 648 tys. zł (miasto chciało przeznaczyć na ten cel 36 mln 559 tys. zł). Ponadto za 30 mln 983 tys. zł (zamiast 21 mln 700 tys. zł) zagospodaruje trasę na fragmencie od wiaduktu nad ul. Smolecką do obiektu nad trasą kolejową. Elektrotim S.A. za 2 mln 939 tys. zł (1 mln 616 tys. zł) zajmie się utworzeniem m.in. przepompowni wód opadowych, a za 3 mln 677 tys. zł (3 mln 767 tys. zł) realizacją kanalizacji i sygnalizacji świetlnej od Smoleckiej do Rogowskiej. Ostatnim wybranym wykonawcą jest Fitting Przedsiębiorstwo Inżynierii Sanitarnej Sp. z o.o. Oczekiwało 2 mln 742 tys. zł (magistrat planował wydać 214 tys. zł) i 621 tys. zł (zamiast 536 tys. zł) za przebudowę kolizji dwóch sieci ciepłowniczych. Termin realizacji poszczególnych zadań wynosi od 3 do 18 miesięcy od dnia podpisania umowy.

Kolejne przetargi w przygotowaniu

Prezydent Wrocławia, Jacek Sutryk, wydał 11 kwietnia zgodę na rozstrzygnięcie wspomnianych (w większości przypadków przekraczających budżet) części zamówienia.
W tym roku chcielibyśmy rozpocząć realizację odcinka od placu Orląt Lwowskich do Parku Biznesu. To najdroższy etap z przeprawą nad ulicą Smolecką i zupełnie nowym wiaduktem nad torami kolejowymi w pobliżu ulicy Wagonowej – wyjaśnia prezydent.
Dodaje, że tego samego dnia zdecydował o ogłoszeniu postępowania na projekt trzeciego odcinka trasy – wzdłuż ul. Rogowskiej. Za kilka miesięcy ma się pojawić przetarg na realizację drugiego etapu – od Parku Biznesu do Rogowskiej.

Koszt budowy znacząco przerasta szacunki

Wrocławskie Inwestycje unieważniły w październiku przetarg na 13 z 22 zadań w ramach tej inwestycji. Do dziewięciu (miasto szacuje ich koszt na 68 mln 860 tys. zł brutto) nie zgłosił się nikt. W pozostałych przypadkach oferty okazały się zbyt wysokie. Suma najkorzystniejszych propozycji wyniosła 141 mln 781 tys. zł, podczas gdy magistrat planuje przeznaczyć na te cele 58 mln 158 tys. zł. Urzędnicy liczyli, że zdołają zrealizować całą inwestycję za 229 mln 521 tys. zł (część środków pochodzi z Unii Europejskiej).

Fiasko pierwszej próby

O unieważnieniu pierwszego przetargu na budowę trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór informowaliśmy w czerwcu ubiegłego roku. Nie zgłosił się żaden chętny. Jak tłumaczył Maciej Bluj, wiceprezydent miasta, podział inwestycji ma przyciągnąć mniejsze firmy, co pozwoli zmniejszyć łączny koszt realizacji – tak było w przypadku tramwaju na Kozanów.
Jak podkreślają urzędnicy, inwestycja pozwoli dojechać z centrum na Nowy Dwór w ciągu 20 minut, a autobusy nie będą musiały stać w korkach na ul. Strzegomskiej. Zwracają również uwagę na budowę nowego wiaduktu wyłącznie dla komunikacji miejskiej.
Powierzchnia inwestycji wyniesie około 16,5 ha. Nasadzenia kompensacyjne urzędnicy chcą prowadzić także poza jej obszarem ze względu na prawdopodobny brak odpowiednio dużego dostępnego terenu.
UM Wrocławia

Tramwaj ruszy z placu Orląt Lwowskich

Wrocławskie Inwestycje podzieliły pierwotnie inwestycję na dwie części. Pierwsza dotyczyła budowy trasy autobusowo-tramwajowej od placu Orląt Lwowskich do skrzyżowania ul. Strzegomskiej z Rogowską. Ten fragment składa się z czterech odcinków: od zbiegu ul. Podwale i Piłsudskiego do skrzyżowania trasy z Nabycińską, dalej wzdłuż ul. Noworobotniczej do skrzyżowania ze Smolecką, następnie w ciągu Robotniczej i Strzegomskiej do zbiegu z Nowodworską i wreszcie aż do skrzyżowania z Rogowską.
UM Wrocławia
Wykonawca będzie zobowiązany do budowy nawierzchni drogowej oraz tramwajowej, ścieżki rowerowej i chodnika, przystanków, a także technicznej pętli tramwajowej przy Rogowskiej. Przebudowy doczeka się istniejące torowisko na odcinku Robotniczej – pomiędzy skrzyżowaniami z Fabryczną i Śrubową. Zwycięzca przetargu wykona prace remontowe na ulicach: Strzegomskiej, Robotniczej, Nabycińskiej i Śrubowej oraz na pl. Orląt Lwowskich.
Jak czytamy w dokumentacji, będzie konieczna przebudowa wiaduktu kolejowego i budowa tramwajowego, tunelu dla pieszych i nowej stacji transformatorowej wraz z modernizacją obecnych. Niezbędne będzie również utworzenie kanalizacji deszczowej pomiędzy Strzegomską a Fabryczną z wpięciem w budowaną już przy drugiej z ulic w ramach innego przedsięwzięcia.
UM Wrocławia
Druga część inwestycji obejmowała projekt i budowę trasy wzdłuż ul. Rogowskiej od skrzyżowania ze Strzegomską, do pętli przy przystanku kolejowym Wrocław Nowy Dwór. To piąty, okołodwukilometrowy odcinek.
Zakres prac w tym przypadku jest znacznie węższy. Dotyczy m.in. budowy torowiska wraz z przebudową jezdni, trakcji tramwajowej z zasilaniem, parkingu miejskiego z oświetleniem i kanalizacją i pętli tramwajowo-autobusowej. Zmiany obejmą także istniejące oświetlenie i przejścia dla pieszych.
UM Wrocławia
Investphoto.pl