Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta ogłosił przetarg na przebudowę ulicy Piłsudskiego na odcinku od placu Legionów do ulicy Świdnickiej oraz ulicy Zielińskiego od ulicy Piłsudskiego do ulicy Swobodnej. Na tych odcinkach powstaną drogi i pasy rowerowe.
To jeden z projektów, które zwyciężyły we Wrocławskim Budżecie Obywatelskim w 2015 roku.
– Projekt zakłada przedłużenie pasów rowerowych na ul. Piłsudskiego (wybudowanych w ramach projektu #269 WBO 2014) do ul. Świdnickiej, w postaci jednokierunkowych dróg dla rowerów po obu stronach ulicy, wydzielonych częściowo z chodnika i częściowo z jezdni. Projekt przewiduje również budowę łącznika do istniejącej drogi dla rowerów na ul. Zielińskiego, kończącej się obecnie pod wiaduktem – tłumaczyli autorzy projektu.
Skrzyżowanie ulicy Piłsudskiego, Lelewela i Kościuszki
To jeden z projektów, które zwyciężyły we Wrocławskim Budżecie Obywatelskim w 2015 roku.
– Projekt zakłada przedłużenie pasów rowerowych na ul. Piłsudskiego (wybudowanych w ramach projektu #269 WBO 2014) do ul. Świdnickiej, w postaci jednokierunkowych dróg dla rowerów po obu stronach ulicy, wydzielonych częściowo z chodnika i częściowo z jezdni. Projekt przewiduje również budowę łącznika do istniejącej drogi dla rowerów na ul. Zielińskiego, kończącej się obecnie pod wiaduktem – tłumaczyli autorzy projektu.
Plac Legionów
Po stronach południowej i północnej pl. Legionów na skrzyżowaniu ulic Podwale-Piłsudskiego-Sądowej-Grabiszyńskiej zaprojektowano wydzielone pasy rowerowe będące kontynuacją istniejącej drogi rowerowej na ul. Podwale z kontynuacją przez obszar skrzyżowania.
Odcinek od placu Legionów do skrzyżowania z ulicą Lelewela i Kościuszki
Na jezdni południowej droga rowerowa będzie wydzielona od ruchu pieszego, częściowo poprowadzona po jezdni ul. Piłsudskiego, a następnie po chodniku.
– Przewidziano likwidację prawego pasa ruchu, który służył do prawoskrętu w ul. Lelewela celem wyznaczenia ruchu rowerowego. Teren pomiędzy drogą rowerową, a ciągiem pieszym został rozdzielony nowo projektowanymi słupkami. Jednocześnie wykształcono zatokę autobusową na zlikwidowanym prawym pasie ruchu – czytamy w dokumentacji projektowej.
Z kolei na jezdni północnej zaprojektowano drogę rowerową wydzieloną ze wspólnego pasa pieszo-rowerowego oraz śluzę
rowerową na wlocie skrzyżowania ulic Piłsudskiego-Podwale-Sądowej-Grabiszyńskiej.
Skrzyżowanie ulicy Piłsudskiego, Lelewela i Kościuszki
Po likwidacji prawego pasa ruchu, skręt w ul. Lelewela odbywać się będzie wspólnie z relacją "na wprost" w kierunku skrzyżowania z ul. Zielińskiego.
– Zaprojektowano wyniesienie skrzyżowania, na którym znajdą się przejazd rowerowy oraz przejście dla pieszych przez jezdnie ul. Lelewela, zaprojektowano również wyniesienie istniejącego przejścia dla pieszych przez ul. Piłsudskiego, łączącego stronę południową i północną, na którym zaprojektowano drogę rowerową oraz przejście dla pieszych. Ograniczono dopuszczalną prędkość do 40 km/h – wyliczają projektanci.
Na skrzyżowaniu ulicy Piłsudskiego z Kościuszki przewidziano wprowadzenie oznakowania poziomego informującego
o obszarach wyłączenia z ruchu celem wydzielenia przejazdu drogi rowerowej przez ul. Kościuszki od ciągu pieszego. Tam też prędkość dopuszczalna zostanie ograniczona do 40 km/h.
Odcinek od skrzyżowania ulic Piłsudskiego z Lelewela w kierunku skrzyżowania ulicy Piłsudskiego z Zielińskiego
Na jezdni południowej i północnej drogi rowerowe zostaną wydzielone od ruchu pieszego.
Skrzyżowanie ulicy Piłsudskiego z Zielińskiego
Na jezdni południowej skrzyżowania ul. Piłsudskiego oraz Zielińskiego zaprojektowano przejście dla pieszych oraz przejazd rowerowy łączące strony południową oraz północną ul. Piłsudskiego wraz z sygnalizacją świetlną.
Zlikwidowany zostanie prawy pas na ul. Zielińskiego, gdzie wytyczona zostanie droga rowerowa na jezdni w kierunku ul. Bogusławskiego i Kolejowej.
– Wyznaczono przejazd rowerowy przez ul. Zielińskiego odseparowany od przejścia dla pieszych. Na wyspie przystanku autobusowego w ul. Zielińskiego doprojektowano sygnalizację świetlną. Przed skrzyżowaniem z ul. J. Piłsudskiego kosztem chodnika został wyznaczony pas dla ruchu rowerowego wraz z nowo projektowany skrętem w kierunku zachodnim ul. Piłsudskiego – tłumaczą autorzy dokumentacji projektowej.
Odcinek od ulicy Swobodnej do skrzyżowania ulicy Piłsudskiego z Zielińskiego
Na jezdni wschodniej, na skrzyżowaniu ulic Swobodnej i Zielińskiego zaprojektowano śluzę rowerową oraz pas rowerowy przez ul. Swobodną w kierunku ul. Piłsudskiego po jezdni ulicy Zielińskiego.
– Na odcinku od skrzyżowania ul. Swobodnej i Zielińskiego do skrzyżowania z ul. Nasypową zaprojektowano drogę rowerową na jezdni ul. Zielińskiego. Na odcinku od ul. Nasypowej do ul. Bogusławskiego droga rowerowa została zaproponowana w chodniku ul. Zielińskiego. Na dalszym odcinku, aż do skrzyżowania z ul. Piłsudskiego ruch rowerów planuje się po jezdni ul. Zielińskiego wspólnie z ruchem pojazdów samochodowych – wyliczają projektanci.
Z kolei na jezdni zachodniej – na odcinku od skrzyżowania ul. Piłsudskiego do ul. Bogusławskiego – droga rowerowa zostanie poprowadzona po jezdni ul. Zielińskiego.
– Umożliwia to likwidacja pasa w relacji skrętu w ul. Bogusławskiego w kierunku ul. Lelewela. Od skrzyżowania ul. Zielińskiego z ul. Bogusławskiego do skrzyżowania z ul. Swobodną zaprojektowano drogę rowerową z przebiegiem po chodniku ul. Zielińskiego – czytamy w dokumentacji.
Odcinek od skrzyżowania ulicy Piłsudskiego z Zielińskiego w kierunku skrzyżowania ulicy Piłsudskiego i Świdnickiej
Na jezdni południowej wydzielono drogę rowerową od ruchu pieszego, a miejsca postojowe dla samochodów zaprojektowano prostopadle do jezdni ul. Piłsudskiego.
– Pomiędzy miejscami postojowym oraz drogą rowerową zaprojektowano słupki przeszkodowe. Jednocześnie przewidziano korektę lokalizacji słupa ogłoszeniowego. Przed skrzyżowaniem z ul. Zapolskiej droga rowerowa została zaprojektowana na jezdni ul. Piłsudskiego – wyjaśniają projektanci.
Zaprojektowano również przejazd rowerowy przez ul. Zapolskiej.
– Od ul. Zapolskiej droga rowerowa biegnie jezdnią ul. Piłsudskiego. Została ona oddzielona od ruchu pojazdów samochodowych słupkami przeszkodowymi, tworzącymi bufor bezpieczeństwa dla użytkowników drogi rowerowej. Zlikwidowano zatokę na wysokości hotelu Scandic oraz dokonano korekty lokalizacji słupów trakcji elektrycznej oraz oświetleniowych. Droga rowerowa została zaprojektowana jako część pasa w relacji w kierunku ul. Komandorskiej. W związku z powyższym pojazdy skręcające, w ul. Świdnicką w kierunku ul. Swobodnej muszą przeciąć drogę rowerową – czytamy w dokumentacji.
Na jezdni północnej droga rowerowa zostanie wydzielona od ruchu pieszego – szerokość chodnika zostanie skorygowano do 2 metrów. Droga rowerowa od ul. Bałuckiego w kierunku ul. Zielińskiego będzie stanowi kontynuację istniejącej drogi rowerowej na ul. Piłsudskiego na odcinku od skrzyżowania z ul. Świdnicką.
Wszystkie prace mają zakończyć się do 30 października 2017 roku.