źródło: Wikimedia Commons/CC BY-SA 3.0

[Wrocław] Znów szukają firmy, która zlikwiduje rury na moście Pomorskim

Tomasz Matejuk
Urzędnicy ogłosili powtórny przetarg na przełożenie sieci ciepłowniczej z mostu Pomorskiego pod dno Odry. Prace mają potrwać do końca przyszłego roku.
O tym, że rury ciepłownicze wreszcie znikną z mostu Pomorskiego, informowaliśmy już w czerwcu. 
Wówczas spółka Wrocławskie Inwestycje ogłosiła przetarg na "Wykonanie robót budowlanych polegających na przełożeniu sieci ciepłowniczej 2xDn700 z zabytkowego Mostu Pomorskiego południowego nad Odrą pod dno rzeki z wykorzystaniem metody mikrotuneli wraz z budową komory startowej i komory odbiorczej we Wrocławiu".
Postępowanie zostało jednak unieważnione, bo do urzędników nie wpłynęła żadna oferta. Właśnie ogłoszono ponowne postępowanie.
Jak czytamy w dokumentacji przetargowej, przedmiotem zamówienia jest wykonanie preizolowanej sieci ciepłowniczej w dwóch mikrotunelach pod dnem Odry, remont istniejących komór i zdemontowanie istniejącej preizolowanej sieci ciepłowniczej z mostu Pomorskiego południowego.

Wszystkie roboty budowlane mają zakończyć się do 20 grudnia 2018 roku.

Mosty Pomorskie do remontu

Już w zeszłym roku donosiliśmy, że miasto przymierza się do przebudowy mostów Pomorskich.

Wówczas przeprowadzono przetarg na wykonawcę dokumentacji projektowej i pełnienie nadzoru autorskiego dla przebudowy mostu Pomorskiego Południowego. Zajmuje się tym konsorcjum firm PBW Inżynieria z Wrocławia i Europrojekt Gdańsk, które zainkasuje niespełna 424 tys. złotych.

Projekt przebudowy ma uwzględnić likwidację rur ciepłowniczych, biegnących wzdłuż balustrady przeprawy.


Wstępnie mówi się, że przebudowa może ruszyć w 2019 lub 2020 roku.

Kamienny most Pomorski Południowy powstawał w latach 1904-05. To konstrukcja trójprzęsłowa, z murowanych z klinkieru łuków koszowych.

Z kolei most Północny, z Kępy Mieszczańskiej na północny brzeg Odry Północnej, powstał 1930 r. nad jazem regulującym poziom wody dla zbudowanej tu pięć lat wcześniej Elektrowni Wodnej Wrocław II. Most ma nitowaną stalową konstrukcję blachownicową. Przy okazji jego budowy przebudowano most Pomorski Środkowy.

Mosty Pomorskie przetrwały bez większych zniszczeń oblężenie Festung Breslau w 1945 r., mimo że Północny został uszkodzony bezpośrednim trafieniem bombą lotniczą. W 1953 r. most Pomorski Północny przeszedł remont kapitalny, a w 1984 r. przebudowano jego chodniki i balustrady. Od tego czasu infrastruktura przepraw niszczeje.