Prezydent Jaworzna wydał pozwolenie na budowę zakładu produkcyjnego samochodów elektrycznych marki Izera. To oznacza, że nie ma już żadnych przeszkód formalnych, aby spółka ElectroMobility Poland rozpoczęła proces inwestycyjny związany z budową fabryki na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego.
Miasto Jaworzno podjęło decyzję o wydaniu pozwolenia na budowę zakładu produkcyjnego Izery – pierwszego polskiego samochodu elektrycznego. To decyzja, która otwiera kolejny rozdział w rozwoju regionu i stwarza perspektywy utworzenia na terenie JOG-u nowych miejsc pracy.
Dzięki inwestycji zostanie także zagospodarowany teren poprzemysłowy i pogórniczy na cele, które przysłużą się rozwojowi branży motoryzacyjnej. Dziś sektor ten odpowiada za blisko 10% PKB Polski, ale w najbliższym okresie czeka go długofalowa transformacja w kierunku elektromobilności. Jaworzno dzięki nowej fabryce ma szansę stać się jednym z największych w Europie centrów produkcji aut elektrycznych.
– „Jestem niezmiernie zadowolony z faktu, że proces wydania pozwolenia na budowę fabryki przebiegł sprawnie i zgodnie z naszymi oczekiwaniami. Ta inwestycja ma strategiczne znaczenie dla rozwoju miasta i regionu, a także jest wyrazem naszego zaangażowania w przywrócenie Polski na mapę znaczących graczy w branży motoryzacyjnej” – powiedział Paweł Silbert, prezydent Miasta Jaworzna.
Fabryka ElectroMobility Poland będzie pierwszą inwestycją powstałą na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego. Zakład zostanie wybudowany w dwóch etapach z maksymalną roczną zdolnością produkcyjną 300 tys. samochodów.
Pozwolenie zostało wydane dla etapu pierwszego, którego powierzchnia zabudowy wyniesie 169 tys. metrów kwadratowych. Fabryka będzie zakładem wysoko zautomatyzowanym, co pozwoli na efektywną i innowacyjną produkcję samochodów elektrycznych. Do końca 2026 roku zatrudnienie w fabryce może znaleźć nawet 2000 osób.
Jaworzno jest doskonałą lokalizacją dla inwestycji z obszaru motoryzacji. Charakteryzuje się m.in.: bliskością potencjalnych dostawców części i komponentów zlokalizowanych w regionie, dobrą infrastrukturą, silnym zapleczem naukowym śląskich uczelni, a także odpowiednimi warunkami umożliwiającym pozyskanie kompetentnych i doświadczonych pracowników zakładu.
Wydanie pozwolenia na budowę zostało poprzedzone uzyskaniem przez spółkę ElectroMobility Poland 30 stycznia 2024 r. decyzji Prezydenta Miasta Dąbrowy Górniczej o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia. Jego wydanie kończy wieloletni okres starań miasta o to, by inwestycja ta została zrealizowana w naszym regionie. To także rezultat starannej pracy władz miasta oraz inwestora, a także efekt zrównoważonego podejścia do rozwoju przemysłowego regionu.
Jaworzno, będąc miastem o bogatej historii przemysłowej, z niecierpliwością oczekuje na rozpoczęcie budowy fabryki.
– „Ta inwestycja będzie istotnym przykładem efektywnego wykorzystania szans, jakie daje Jaworznicki Obszar Gospodarczy. Jestem przekonany, że otwartość lokalnego samorządu i efektywna współpraca z inwestorami będzie doskonałą zachętą do kolejnych przedsięwzięć gospodarczych w naszym regionie” – dodał prezydent Miasta Jaworzno.
Spółka poinformowała też o zakończeniu audytów i przekazaniu wyników nadzorowi właścicielskiemu. Wyniki audytów zostały przekazane organom nadzorczym spółki. Wśród dokumentów i analiz przekazanych przedstawicielom administracji państwowej są wyniki procesu due diligence inwestycji.
– Inwestycja EMP ma spięte finansowanie i projekt biznesowy w oparciu o platformę Geely. Sam KPO jeszcze będzie cyzelowany, ale myślę, że spółka powinna myśleć o dostosowaniu się do korzystania z instrumentu dłużnego w dużym zakresie – sugerował Jacek Bartmiński, wiceszef Ministerstwa Aktywów Państwowych.
Proces wydania pozwolenia na budowę fabryki przebiegł sprawnie i zgodnie z oczekiwaniami.
Kwestia wsparcia z KPO dla projektu Izera MFiPR czeka na ostateczne decyzje MAP, które ma zgodę KE, aby ten lub inny projekt z obszaru bezemisyjnych środków transportu otrzymał pożyczkę, a nie grant z KPO.
– Środki na fabrykę Izery pozostały w przyjętej przez rząd rewizji KPO, w jego części dłużnej. Jeżeli inwestycja w produkowany w Polsce częściowo z polskimi technologiami samochód elektryczny okaże się możliwa do realizacji i opłacalna, jego zakup będzie mógł być wspierany dopłatami z KPO – mówiła Pełczyńska-Nałęcz, Minister funduszy i polityki regionalnej na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach.
W połowie marca br. spółka informowała o wyborze generalnego wykonawcy fabryki, firmy Mirbud. Strony podpisały list intencyjny, warunkujący podpisanie umowy uzyskaniem przez EMP zgód korporacyjnych.