Zabytkowy gmach PKO w Krakowie zamieni się w luksusowy hotelfot. Damian Daraż

Zabytkowy gmach PKO w Krakowie zamieni się w luksusowy hotel

Orzech
Orzech
REKLAMA

J.W. Construction oficjalnie rozpoczęła prace adaptacyjne w zabytkowym gmachu dawnego banku PKO przy ulicy Wielopole w Krakowie. W budynku powstanie ekskluzywny hotel pod marką JW Marriott – jednej z najbardziej prestiżowych sieci hotelowych na świecie. Projekt zakłada zachowanie oryginalnej formy architektonicznej obiektu, przy jednoczesnym dostosowaniu go do najwyższych standardów hotelowych.

Renowacja z szacunkiem dla historii

Zakres prac obejmuje kompleksową renowację najważniejszych elementów zabytkowego budynku. Szczególną uwagę poświęcono głównej sali operacyjnej zwieńczonej monumentalną kopułą, inspirowaną rzymskim Panteonem. Odrestaurowana zostanie również elewacja, historyczne parkiety, biura zarządu, biblioteka oraz ukryte schowki i oryginalne meble.

Prace rozpoczęto od zabezpieczenia wystroju wnętrz – mniejsze elementy zostały opisane, zdemontowane i przeniesione do magazynu, natomiast większe, takie jak boazerie, kominki czy posadzki, odpowiednio osłonięto. Obecnie trwają prace porządkowe, po których ruszy kolejny etap inwestycji: budowa ścian działowych, szybów windowych, instalacji technicznych i infrastruktury hotelowej.

Co znajdzie się w nowym JW Marriott?

W odnowionym gmachu powstanie około 120 luksusowych pokoi, sale konferencyjne, restauracja, kawiarnia, strefa SPA, siłownia oraz niewielki basen. W dawnych pomieszczeniach kasjerów i gabinecie dyrektora zaplanowano ekspozycję poświęconą historii budynku – dostępną zarówno dla gości hotelowych, jak i mieszkańców Krakowa.

Na elewację powróci historyczny orzeł, zniszczony przez okupantów w czasie II wojny światowej. Otoczenie hotelu również zyska nowy blask – odnowione zostaną chodniki, a wokół pojawi się zieleń.

Parking podziemny i negocjacje z miastem

Inwestor prowadzi rozmowy z władzami miasta w sprawie budowy podziemnego parkingu na sąsiedniej działce należącej do gminy. To rozwiązanie ma ułatwić obsługę gości hotelowych i zwiększyć funkcjonalność obiektu.

Kiedy zakończenie prac?

Na ten moment J.W. Construction nie podaje oficjalnego terminu zakończenia inwestycji. Ze względu na zabytkowy charakter budynku, remont prowadzony jest z wyjątkową starannością i dbałością o detale. Jak podkreśla inwestor, priorytetem jest jakość, choć firma deklaruje, że dołoży wszelkich starań, by prace zakończyły się możliwie jak najszybciej.

Zachowanie dziedzictwa architektonicznego

Choć wnętrza budynku przejdą gruntowną modernizację, jego elewacja pozostanie niemal niezmieniona. Powróci także historyczna tarcza herbowa z orłem, pierwotnie umieszczona we fryzie fasady. Spółka zapewnia, że kluczowe elementy architektoniczne – takie jak lobby, klatki schodowe, sala operacyjna, korytarze oraz dawne pomieszczenia dyrekcji – zostaną zachowane w oryginalnej formie. Nowe funkcje nie będą ingerować w substancję zabytkową ani z nią kolidować.

Wnętrza dostępne dla mieszkańców

Jak podkreśla Jan Kozłowski, rzecznik prasowy małopolskiego konserwatora zabytków, najbardziej reprezentacyjne przestrzenie hotelu będą ogólnodostępne. – Wszystkie elementy wystroju wnętrz zostaną zachowane, a budynek będzie można zwiedzać – zapewnia.

Komfort i funkcjonalność – 120 pokoi z miejscami postojowymi

Hotel zaoferuje 120 pokoi, a spółka planuje przypisać do każdego z nich indywidualne miejsce postojowe. Ze względu na ograniczenia przestrzenne działki, na której znajduje się zabytek, nie ma możliwości budowy garażu naziemnego. Inwestor zaproponował więc stworzenie trzypoziomowego podziemnego parkingu z funkcją schronu na sąsiedniej działce, gdzie niegdyś planowano budowę miejskiego parkingu „Olimpijka”.

Zielony akcent – park kieszonkowy dla mieszkańców

REKLAMA

W ramach kompromisu z miastem, spółka zadeklarowała przekazanie części miejsc postojowych na potrzeby publiczne oraz budowę parku kieszonkowego na poziomie ulicy. Projekt wpisuje się w oczekiwania lokalnej społeczności, która w ramach budżetu obywatelskiego wskazała właśnie takie rozwiązanie jako priorytetowe.

Prestiżowa marka w sercu Krakowa

– Marriott bardzo selektywnie podchodzi do rozbudowy sieci JW Marriott i stawia wysokie wymagania, dlatego tym większy to dla nas prestiż – powiedział w rozmowie z Forbes.pl prezes spółki Józef Wojciechowski.

W Polsce zadebiutuje kolejna nowa, luksusowa marka hotelowa. Sieć Marriott International ogłosiła podpisanie umowy z jednym z największych polskich deweloperów - firmą J.W. Construction (należącą do znanego polskiego milionera Józefa Wojciechowskiego) - na otwarcie w Krakowie pierwszego w naszym kraju hotelu pod luksusową marką JW Marriott.

Hotel ze 120 pokojami otwarty zostanie w zabytkowym budynku przy ul. Wielopole19 (po banku PKO BP), w centrum stolicy Małopolski, kupionym przez J.W. Construction w 2017 r. za 44,1 mln zł.

JW Marriott Hotel będzie zlokalizowany w ścisłym centrum, w bliskiej odległości od Starego Miasta, Wawelu i Kazimierza. Projekt wnętrz ma oddawać hołd dziedzictwu pierwotnemu projektowi, uwzględniając dawną, imponującą salę banku inspirowaną Panteonem – oświetloną przez duże okna, z majestatycznym sklepieniem kopuły, a odrestaurowane biura zarządu z oryginalnymi rzeźbionymi meblami, ukrytymi schowkami w ścianach oraz elegancką biblioteką zostaną przekształcone w ekskluzywną przestrzeń relaksacyjną dla gości hotelu.

JW Marriott Hotel Kraków zaoferuje restaurację z autorską kuchnią, JW Bar, sale konferencyjne oraz basen i Spa by JW, JW Garden i program Family by JW.

– Podpisanie umowy na JW Marriott Hotel Kraków potwierdza silny potencjał wzrostu dla segmentu luksusowych hoteli w Polsce. Kraków sukcesywnie umacnia swoją pozycję jako atrakcyjna destynacja zarówno dla turystów, jak również biznesu. Z przyjemnością przyczynimy się do tego rozwoju, wprowadzając dziedzictwo marki JW Marriott do Krakowa, czyli wyjątkową obsługę, przemyślane wzornictwo i wzbogacające doświadczenia – podkreśla Janusz Mitulski, Senior Director Development CEE w Marriott International.

– Nasza decyzja o realizacji inwestycji w Krakowie była podyktowana kilkoma istotnymi czynnikami. Przede wszystkim Kraków to miasto o niepowtarzalnym charakterze, z bogatą historią i dziedzictwem kulturowym. Sam obiekt to prawdziwa perła architektoniczna z ogromną wartością historyczną. Wybudowany w 1925 roku jako siedziba banku PKO stał się wizytówką Krakowa – mówi Józef Wojciechowski, właściciel J.W. Construction.

– Współpraca z Marriott International to dla nas ogromny zaszczyt. Jesteśmy wdzięczni za zaufanie, jakim obdarzyła nas firma. Zgodnie z najwyższymi standardami chcemy dostarczyć Krakowowi prawdziwe dzieło sztuki hotelarskiej – dodaje Małgorzata Szwarc-Sroka, członkini rady nadzorczej J.W. Construction.

JW Marriott jest częścią luksusowego portfolio marek Marriott International, obok takich jak Ritz-Carlton czy St.Regis, i hołdem dla założyciela Marriott International, J. Willarda „J.W.” Marriotta. Zainspirowane jego podejściem do życia, które kładło nacisk na własne dobre samopoczucie, aby móc lepiej dbać o innych, i zakorzenione w idei holistycznego dobrostanu hotele JW Marriott oferują przestrzenie, które pozwalają gościom skupić się na tym, co naprawdę ważne – obecności, odpoczynku, odżywieniu ciała i ożywieniu ducha. Obecnie na świecie działa ponad 125 hoteli JW Marriott w 40 krajach,

J.W. Construction, to jeden z największych deweloperów mieszkaniowych, na rynku hotelarskim działa w Polsce od 20 lat. Własnością spółki są m.in. 4-gwiazdkowe hotele Czarny Potok Resort SPA & Conference w Krynicy Zdroju i Dana w Szczecinie, a także Varsovia Apartments w Warszawie i sieć Hotele 500 w Zegrzu pod Warszawą, Strykowie pod Łodzią i w Tarnowie Podgórnym.

fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA