DODAJ

Mieszkańcy Wojnowic blisko triumfu w sporze z PKP

dolnośląskie
Mieszkańcy Wojnowic blisko triumfu
tuWroclaw.com
2011-10-08 15:50:26

PKP zaproponowało poprawiony przebieg trasy linii Y kolei dużych prędkości przez wieś Wojnowice. Uwzględnia on zmiany, których domagali się mieszkańcy i władze gminy Czernica. Choć nie ma jeszcze decyzji ostatecznej, wszystko zmierza ku rozwiązaniu konfliktu.

Przypomnijmy, mieszkańcy Wojnowic nie chcieli dopuścić by polskie TGV przecinało jedno z osiedli - pociągi przejeżdżałyby pod oknami domów z prędkością 350 km/h. Mieszkańcy zostaliby również odcięci od pobliskiego lasu. Razem z władzami gminy Czernica przedstawili więc własny projekt trasy, który wydłuża czas przejazdu pociągu jedynie o 50 sekund.
 
Kiedy wydawało się, że w sporze nastąpił impas, PKP PLK przedstawiło zmieniony przebieg trasy, który w większości uwzględnia postulaty mieszkańców (na mapce obok zaznaczono go kolorem czerwonym).

- Myślę że jest to duży krok i wskazuje on na to, że nawet z tak dużą firmą, jaką jest PKP warto rozmawiać i dążyć do wypracowania kompromisu, który będzie zadowalający dla obu stron - podkreśla Katarzyna Moroz, radna Gminy Czernica.

Co prawda nie ma jeszcze ostatecznej decyzji co do przebiegu linii Y kolei dużych prędkości przez Wojnowice, wydaje się, że porozumienie jest naprawdę blisko.

- Około 20 października pragniemy ponownie spotkać się z przedstawicielami kolei. Sprawa jeszcze nie jest zakończona aczkolwiek otrzymaliśmy pozytywny sygnał ze strony inwestora w postaci odsunięcia linii od miejscowości Wojnowice - dodaje radna.


W międzyczasie PKP zaczęło zastanawiać się nad możliwymi sposobami sfinansowanie budowy KDP w Polsce. W tym tygodniu ogłoszono przetarg na opracowanie propozycji modeli finansowania i realizacji projektu budowy i uruchomienia Kolei Dużych Prędkości.

Polskie TGV raczej nie zostanie zbudowane za pieniądze publiczne. Najprawdopodobniejszy wariant to partnerstwo publiczno - prywatne. Koszt budowy kolei dużych prędkości to około 20 mln złotych.




Autor: Tomasz Matejuk