DODAJ

Nowe Impulsy na małopolskich torach

Drogi i mosty / Kraków
Nowe Impulsy na małopolskich
Damian Daraż
2016-11-13 22:59:09
Impulsy są jak na razie najszybszymi polskimi pociągami jeżdżącymi na Polskich torach, podczas testów przeprowadzonych w 2015 roku, rozwinęły prędkość 225,2 km/godz. Niebawem z nowosądeckich zakładów Newag wyjedzie sześć nowych pociągów dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Najnowsze Impulsy będą wozić pasażerów z Krakowa do Tarnowa.

W największej hali montażowej Newagu, wybudowanej na potrzeby budowy pociągów dla warszawskiego metra, stoją już gotowe Impulsy dla województwa małopolskiego. Marszałek odbierze je jeszcze przed końcem listopada.

 Pierwsze sześć sztuk pojazdów dla Małopolski zgodnie z umową mamy przekazać do 30 listopada. Pociągi są poddawane ostatnim próbom, testom i odbiorom wewnętrznym – mówi na łamach Gazety Wyborczej Patrycja Kurczab, kierowniczka projektu realizowanego przez Newag dla województwa małopolskiego.

Według umowy zakłady Newag wyprodukują i dostarczą na początek sześć z trzynastu Impulsów. Kolejne pociągi będą przekazywane od stycznia do 25 lutego 2017 roku.

 Siedem pojazdów, czyli elektrycznych zespołów trakcyjnych, jest obecnie na różnych etapach produkcji: większość już na montażu, pozostałe na etapie malowania czy budowy konstrukcji  dodaje Kurczab.

Takich pociągów nowosądecki producent wykonał już ponad setkę w różnych wersjach. Impuls jest najszybszym polskim pociągiem, w 2015 roku rozwinął podczas testów rekordową prędkość 225,2 km/h.

Barwy

Nowosądeckie pociągi jeżdżą m.in. w barwach województw podkarpackiego, śląskiego, świętokrzyskiego oraz mazowieckiego. Koleje Małopolskie (KMŁ) mają już w swojej flocie sześć trójczłonowych Impulsów, lecz nowa wersja zaprezentowana przez producenta (za równo czteroczłonowa, jak i pięcioczłonowa), jest zupełnie inna. Na sam początek rzuca się w oczy wielokolorowe poszycie karoserii.

 W tym roku województwo małopolskie wprowadziło nową księgę znaków i określoną w niej kolorystykę pojazdów. Przygotowaliśmy kilka wersji malatury, a klient wybrał właśnie tę, w której dominuje kolor srebrnoszary, odznaczają się żółte drzwi, a poza nimi wiele innych barw nawiązujących do logo województwa  podkreśla Patrycja Kurczab.

Wewnątrz pojazdu dostrzec można szarości rozweselone zielonymi elementami. Zdaniem kierowniczki projektu wybrano najlepszy projekt. – Pojazdy są piękne, będą wizytówką województwa małopolskiego. Dzięki odejściu od koloru białego w malaturze zewnętrznej, będą również łatwiejsze w utrzymaniu  zaznacza.

Impuls dla województwa małopolskiego wyraźnie odróżnia się już w hali produkcyjnej, m.in. od czerwono-biało-czarnej wersji przygotowanej na zamówienie włoskiego Bari. To jest pierwszy elektryczny zespół trakcyjny Newagu dla zagranicznego klienta.

 Koncentrujemy się na rynku włoskim. W ubiegłym roku dostarczyliśmy cztery wąskotorowe spalinowe pojazdy "Vulcano", które jeżdżą wokół Etny. W tej chwili jesteśmy na końcowym etapie produkcji pięciu elektrycznych pojazdów Impuls II dla włoskiego zamawiającego Ferrovie del Sud Est – mówi na łamach GW, Łukasz Mikołajczyk, rzecznik Newagu.

Wyposażenie

Cała flota rodziny Impulsów różni się między sobą nie tylko kolorystyką, ale również wyposażeniem i systemami bezpieczeństwa. Dla przykładu – włoskie pociągi mają systemy gaszenia pożarów, mazowieckie – możliwość zabudowy szaf z przekąskami i napojami, świętokrzyskie – siedzenia obite skórą.

A czym wyróżnią się małopolskie pociągi? Na tablicach będą wyświetlane zaawansowane informacje dla pasażerów, m.in. informacje o przystankach, opóźnieniach, możliwości przesiadek, w pociągach znajdą się również defibrylatory, automaty biletowe, internet bezprzewodowy, gniazdka USB, klimatyzacja, miejsca na rowery.

 To co znajduje się wewnątrz pojazdu, zależy w większości od uzgodnień z klientem, np. kolorystyka, siedzenia pasażerskie czy wiatrołapy. Ale pojazd służy przede wszystkim do szybkiego i bezpiecznego przemieszczania się w komfortowych dla pasażera warunkach. Pod tym względem Impuls jest produktem sprawdzonym, dlatego staramy się zachować wypracowane konstrukcje oraz rozwiązania technologiczne. Czemu jednak nie uczynić podróży przyjemniejszą i nie dodać bezprzewodowego internetu lub gniazdek do ładowania laptopów? Ten pojazd też je posiada – zapewnia Kurczab.

Maszyniści z Kolei Małopolskiej przetestowali już Impulsy. Najnowsze zestawy Newaga będą jeździć głównie na trasie Kraków-Tarnów, której to obsługę przewoźnik przejmuje 11 grudnia. 28 listopada w Nowym Sączu odbędzie się uroczystość oddania pociągów.