Jak będzie wyglądał terminal Portu Lotniczego Lublin?
Przedstawiamy najważniejsze informacje na ten temat
Zaprojektowany budynek terminala znajdować się będzie na przedłużeniu osi poprzecznej pasa startowego. Taka lokalizacja umożliwi m.in. nowatorskie rozwiązanie komunikacyjne - dojazd szynobusów bezpośrednio do budynku terminala. Układ taki umożliwi również logiczne rozdzielenie ruchu wokół terminala na strefę odlotów i strefę przylotów z dojazdem kolejowym pomiędzy nimi.
Liczący 11 tys. metrów kwadratowych terminal składa się z trzech skrzydeł. Zbiegają się one w głównej jego przestrzeni, którą tworzy hala odlotów z centralnie umieszczoną strefą odprawy bagażowo-biletowej. W skrzydle zachodnim ulokowana będzie strefa przylotów, a we wschodnim strefa odlotów. Skrzydło południowe zajmuje przystanek kolejowy i towarzyszące mu pomieszczenia biurowe przeznaczone dla administracji lotniska oraz służby celnej i granicznej.
- Co ważne, projekt przewiduje możliwość dalszej rozbudowy terminala. Realizowana w pierwszej fazie wielkość terminala, zgodnie z zachowaniem przepisów, umożliwi bezkolizyjną obsługę ruchu pasażerskiego do 1 mln pasażerów rocznie - podkreśla Grzegorz Muszyński, prezes zarządu spółki Port Lotniczy Lublin.
Późniejsza rozbudowa terminala będzie możliwa poprzez rozbudowę jego skrzydeł zarówno w kierunku wschodnim jak i zachodnim. W kierunku wschodnim rozwijać się mogą stanowiska odprawy bagażowej i poczekalnie odlotowe. W kierunku zachodnim znajduje się miejsce na rozbudowę hali odbioru bagażu oraz sortowni bagażu rejestrowanego.
W hali odlotów, na pasażerów będzie czekało 8 stanowisk rejestracji bagażu i odprawy biletowej. Dodatkowo, znajdą się tam również 4 automatyczne kioski obsługi self check-in.
- Poza bezpośrednią odprawą na lotnisku, będzie można skorzystać z odprawy internetowej a także za pomocą smartfonu. Takie udogodnienia są coraz bardziej popularne, pasażerowie wykonują je w domu, siedząc przed komputerem czy mając w ręku telefon. To wygodna metoda, nie trzeba tracić czasu na stanie na lotnisku w kolejkach do odprawy. Będziemy zachęcali naszych klientów do korzystania z takich form odprawy - mówi prezes Muszyński.
Cała strefa odlotów będzie miała charakter przestrzeni otwartej. Znajdować się tu także będzie strefa kontroli bezpieczeństwa i odprawy celnej oraz strefa komercyjno-cateringowa w formie pasażu handlowego.
Zaprojektowano dwie główne poczekalnie odlotowe: dla odlotów strefy Schengen i strefy non Schengen. W strefie odlotów oraz przyległych pomieszczeniach komercyjno-cateringowych będzie mogło przebywać 400 osób.
REKLAMA
Ze strefy poczekalni podróżni przejdą w kierunku lotniska przez strefę bramek - boardingu. Każdej z bramek towarzyszyć będzie podwójne stanowisko rejestracji kart pokładowych. Umożliwia to stworzenie osobnych wyjść dla klasy ekonomicznej i business lub utworzenie przejść priorytetowych. Bramki wyprowadzą podróżnych na zewnątrz.
W zachodniej części terminala usytuowana będzie strefa przylotów, a w niej wielofunkcyjna, obszerna hala odbioru bagażu ze strefą kontroli paszportowej. W hali, która posiada dwa wejścia od strony płyty lotniska (strefa Schengen i non Schengen) znajdzie się karuzela wydawania bagażu. Po odbiorze bagażu podróżni kierują się do wyjścia.
W tej strefie umieszczono także pomieszczenia wizowe i miejsce na kantor wymiany walut. W strefie przylotów i przyległych pomieszczeniach będzie mogło przebywać nawet 650 osób.
W części południowej terminala znajdzie się przystanek kolejowy oraz wyjścia na parkingi dla samochodów osobowych. Przejście na perony możliwe będzie także poprzez strefę komercyjną usytuowaną wzdłuż przystanku oraz bezpośrednio (bez konieczności wchodzenia do wnętrza terminala) z rejonu parkingów zewnętrznych i przystanków autobusowych. W tej strefie będzie mogło przebywać ok. 300 osób.
--
Obecnie trwa postępowanie zmierzające do wyłonienia wykonawcy terminala. Siedem firm, zakwalifikowanych na pierwszym etapie, ma czas do 3 października na złożenie swoich ofert cenowych. Umowa z wykonawcą zawarta zostanie w połowie października.